• Äldre 13 Aug 14:32
    1001 visningar
    3 svar
    3
    1001

    Flytta till en mindre stad?

    Man får väga för och nackdelar med varandra. Priset är inte allt om man inte trivs. Vi flyttade till hus mitt ute i skogen med 7 km till närmaste busshållsplats, bara grusväg och inga synliga grannar. Jag försökte övertyga mig själv om att jag trivdes i lugnet, man kan göra vad man vill när man vill men mer och mer började jag längta efter asfalt, någon att kunna låna socker av och att slippa den framtida pendlingen när barnen vill leka med kompisar. Så nu har vi tagit ett steg och om allt går vägen flyttar vi till ett hus som ligger i ett mindre område i en gamma bruksmiljö som blommar upp på sommararna. Vi får fortfarande ca 1 mil till affärer och skola men barnen kommer i framtiden kunna leka på gården med kompisar utan att vi ska köra dem hit och dit...

  • Äldre 13 Aug 15:47
    #3
    Pernilla3 skrev 2009-08-13 15:01:27 följande:
    Tack för ditt svar!Det var mkt mer lantligt ändå än det vi tänkt oss. Vi bor nu 7 km från centrum i en stad på 50 000 invånare. Bussar går var 20 min. Dit vi tänkt flytta har kanske 10 00o inv. 3 mil från den staden vi bor nu. Området är ett villaområde med massor av hus och bara några meter till grannarna =) 710 m till skola och förskola.men för mig som alltid bott i stan så att säga känns det u som en stor omställning. Annars är den mindre staden helmysig och ligger precis vid vättern, så hamn och strand finns ju.Mitt på landet eller enskillt skulle jag inte kunna tänka mig, bara detta alternativet vi har nu känns ju som ett stort steg för mig =)+ är området, barnvänligheten, planlösningen och huset och dess läge, nära vatten.- är att det blir längre till jobben, jag känner ingen där och jag är rädd för att komma längre bort från bekvämligheterna (3 mil). är ju ganska bortskämd med att ha det mesta nära.
    Men 3 mil tar inte ens 30 minuter med bil och får ni då det huset ni önskar, fortfarande har skola osv nära så är det väl bara att köra :) Men ett tips kan vara att besöka förskolor skolor där barnen i så fall ska gå och se hur de jobbar där osv :)
Svar på tråden Flytta till en mindre stad?