• magikatt

Varför säger man inte zigenare längre?

Jag visste inte riktigt inom vilket ämne denna fråga borde läggas, så jag provar här.
    Varför säger man inte Zigenare längre i media t. ex, utan Romer?
    Har Zigenare blivit ett skällsord liksom Neger?

• Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?
  • ROMNI

de flesta kallar inte sig själva för romer heller inbördes, bara i officiellt tal. Så alltså, det är rätt att säga romer officiellt men det finns inget FULT med att adressera en zigenare med det ordet privat! Och som sagt, alla zigenare är INTE romer!! Resande, kale o sinti är INTE roma!!

• ROMNI
    magikatt skrev 2009-08-18 20:39:38 följande:
    Men då förstår jag inte riktigt det du skrev i inlägg nummer 23.Citat; "jag kallar inte alla zigenare för romer, för de ÄR inte romer."Så om jag då skulle skriva en uppsats (ditt exempel) om de zigenare som INTE är romer, vad ska jag då kalla dem för?
    det de heter då...resande, kale eller sinti
  • parvati

Varför försvann ordet "zigenare"?
    Varför har ordet zigenare försvunnit? Stäm­-
    mer det att de finska romernas hi­storia inte är särskilt gammal och att andra romer inte ser dem som romer?
    /Elke Svensson

Ordet zigenare finns inte i romernas eget språk utan har uppfunnits av majoritetssamhället. Ttsiganes, zingari, zigeuner är varianter som alla kommer ur det grekiska ordet atsingani, vilket betyder ungefär ?oberörbara?. Det engels­ka gypsies härleds ur ordet ?egyptier? ? många romer angav vid ankomsten till Europa att de kom från Egypten.

Ordet zigenare betraktas av romerna som nedsättande, och alla internationella organ använder i dag begreppen romer och sinter.

Romerna har funnits i Finland och Sve­rige i femhundra år. Deras ursprung är Indien, men invandringen till Europa inleddes för snart tusen år sedan och har skett i vågor. Romerna slog sig ner i olika länder och beräknas i dag vara omkring tolv miljoner i Europa, och ytterligare några miljoner i övriga världsdelar. De tillhör många olika släkter och grupper, med skiftande traditioner och dialekter.
    De romer som kom till Sverige i början på 1500-talet kom troligen från Skottland.

Bland Finlands i dag omkring 10 000 romer tillhör de flesta kalé-gruppen. De senaste decennierna har det också kommit lovara- och kalderasha-romer från Östeuropa till Finland. De flesta av dessa är ättlingar till romer som hölls som slavar i Moldavien och Valakiet (nuvarande Rumänien) i fyrahundra år, fram till 1860-talet. Dessa romer kallas valakiska, till skillnad från icke-valakiska romer, som till exempel de spanska och finska romerna och den största gruppen i Tyskland, som kallar sig sinte. De svenska resanderomerna tillhör också de
    icke-valakiska romerna.

I den valakiska gruppen finns en del som betraktar sig som de enda ?äkta? romerna. Kanske är det därifrån läsaren har fått uppfattningen att finska romer bland vissa inte skulle erkännas som ?äkta?. De valakiska romerna kom till Sverige i slutet på 1800-talet och i början på 1900-talet. De kom att kallas de ?svenska zigenarna?.

De flesta kaléromerna i Finland är ättlingar efter romer som förvisades till Sveriges östliga landsdelar (det vill säga Finland) under de hårda lagar som infördes redan på Gustav Vasas tid och som fortsatte under 1600-talet. Många romer försvann under denna tid till Finland eller gick under jorden i Sverige.
    Finlands romer har troligen varit en mer isolerad grupp än andra romer i Europa, och har därför utvecklat traditio­ner som skiljer dem från andra, till exempel den kvinnliga klädedräkten. Tidvis hård assimileringspolitik har också gjort att många av dem har förlorat sitt språk, romani chib. Sedan 1995 är Finlands romer erkända som etnisk minoritet med rätt att bevara sin kultur och sitt språk. Under senare år har språket fått en renässans, och både i Finland och i Sverige författas skolböcker på romani chib.

Under 1950- och -60-talen kom många fattiga och arbetslösa finska romer till Sverige. De flesta slog sig ner i Stockholm, Uppsala och Göteborg. De finska
    romerna har i allmänhet stannat i Sve­rige och utgör i dag en grupp på omkring tretusen personer.
    Irka Cederberg
    Frilansjournalist
    från populär historias hemsida.

Jag antar att du tillhör den valakiska gruppen?

• NoMatter

Jag lägger in detta citatet en gång till (har skrivit det i en annan tråd tidigare):

Jag håller precis på att läsa boken Romer av Jonthan Freud, i den boken får en av de medverkande, Lars Demetri själv zigenare/rom, frågan: Hur kan det komma sig att ni använder ordet romer ibland och zigenare ibland? Man ska väl säga romer nuförtiden? Zigenare är ju ett diskriminerande ord.

Lars svarar:
    "Många av oss accepterar ordet zigenare. Om det är diskriminerande eller inte beror på hur det används. Det finns t.om de som föredrar ordet zigenare, av stolthet, av trots kanske. Möjligen också för att man befarar att man hittade på ordet romer bara för att slippa ta itu med det verkliga problemet - den ordlösa rasismen som finns överallt i samhället."

Det största modet är tålamodet!
  • parvati

Jag har svarat på frågan utifrån att ts inte själv är rom\zigenare och hur man då uttrycker sig.

• ROMNI
    parvati skrev 2009-08-18 23:15:12 följande:
    Varför försvann ordet "zigenare"?Varför har ordet zigenare försvunnit? Stäm­-mer det att de finska romernas hi­storia inte är särskilt gammal och att andra romer inte ser dem som romer? /Elke Svensson Ordet zigenare finns inte i romernas eget språk utan har uppfunnits av majoritetssamhället. Ttsiganes, zingari, zigeuner är varianter som alla kommer ur det grekiska ordet atsingani, vilket betyder ungefär ?oberörbara?. Det engels­ka gypsies härleds ur ordet ?egyptier? ? många romer angav vid ankomsten till Europa att de kom från Egypten. Ordet zigenare betraktas av romerna som nedsättande, och alla internationella organ använder i dag begreppen romer och sinter. Romerna har funnits i Finland och Sve­rige i femhundra år. Deras ursprung är Indien, men invandringen till Europa inleddes för snart tusen år sedan och har skett i vågor. Romerna slog sig ner i olika länder och beräknas i dag vara omkring tolv miljoner i Europa, och ytterligare några miljoner i övriga världsdelar. De tillhör många olika släkter och grupper, med skiftande traditioner och dialekter.De romer som kom till Sverige i början på 1500-talet kom troligen från Skottland. Bland Finlands i dag omkring 10 000 romer tillhör de flesta kalé-gruppen. De senaste decennierna har det också kommit lovara- och kalderasha-romer från Östeuropa till Finland. De flesta av dessa är ättlingar till romer som hölls som slavar i Moldavien och Valakiet (nuvarande Rumänien) i fyrahundra år, fram till 1860-talet. Dessa romer kallas valakiska, till skillnad från icke-valakiska romer, som till exempel de spanska och finska romerna och den största gruppen i Tyskland, som kallar sig sinte. De svenska resanderomerna tillhör också de icke-valakiska romerna. I den valakiska gruppen finns en del som betraktar sig som de enda ?äkta? romerna. Kanske är det därifrån läsaren har fått uppfattningen att finska romer bland vissa inte skulle erkännas som ?äkta?. De valakiska romerna kom till Sverige i slutet på 1800-talet och i början på 1900-talet. De kom att kallas de ?svenska zigenarna?. De flesta kaléromerna i Finland är ättlingar efter romer som förvisades till Sveriges östliga landsdelar (det vill säga Finland) under de hårda lagar som infördes redan på Gustav Vasas tid och som fortsatte under 1600-talet. Många romer försvann under denna tid till Finland eller gick under jorden i Sverige. Finlands romer har troligen varit en mer isolerad grupp än andra romer i Europa, och har därför utvecklat traditio­ner som skiljer dem från andra, till exempel den kvinnliga klädedräkten. Tidvis hård assimileringspolitik har också gjort att många av dem har förlorat sitt språk, romani chib. Sedan 1995 är Finlands romer erkända som etnisk minoritet med rätt att bevara sin kultur och sitt språk. Under senare år har språket fått en renässans, och både i Finland och i Sverige författas skolböcker på romani chib. Under 1950- och -60-talen kom många fattiga och arbetslösa finska romer till Sverige. De flesta slog sig ner i Stockholm, Uppsala och Göteborg. De finska romerna har i allmänhet stannat i Sve­rige och utgör i dag en grupp på omkring tretusen personer.Irka CederbergFrilansjournalist från populär historias hemsida.Jag antar att du tillhör den valakiska gruppen?
    finns hur mycket som helst du kan citera från nätet, men det är INTE särskilt viktigt vad forskare, journalister mfl utan romsk/zigensk bakgrund säger, tycker jag iaf...det viktigaste är vad VI tycker.

Ja, jag är kaldarari, och vi är ROMA. Men sinter är inte roma, och inte heller spaniens calo, finlands kale mm.
  • ROMNI
    NoMatter skrev 2009-08-19 07:54:27 följande:
    Jag lägger in detta citatet en gång till (har skrivit det i en annan tråd tidigare):Jag håller precis på att läsa boken Romer av Jonthan Freud, i den boken får en av de medverkande, Lars Demetri själv zigenare/rom, frågan: Hur kan det komma sig att ni använder ordet romer ibland och zigenare ibland? Man ska väl säga romer nuförtiden? Zigenare är ju ett diskriminerande ord.Lars svarar:"Många av oss accepterar ordet zigenare. Om det är diskriminerande eller inte beror på hur det används. Det finns t.om de som föredrar ordet zigenare, av stolthet, av trots kanske. Möjligen också för att man befarar att man hittade på ordet romer bara för att slippa ta itu med det verkliga problemet - den ordlösa rasismen som finns överallt i samhället."
    Jonathans bok är riktigt bra, även om han är lite snuskig tycker jag...som skriver om sexlivet med romska kvinnor
  • ROMNI
    parvati skrev 2009-08-19 10:30:07 följande:
    Jag har svarat på frågan utifrån att ts inte själv är rom\zigenare och hur man då uttrycker sig.
    förstår det o det är väl bättre för en icke-rom o säga romer för o vara PK, men att jämföra ordet zigenare med ordet neger tycker jag är väldigt missvisande
  • NoMatter
    ROMNI skrev 2009-08-19 16:20:41 följande:
    Jonathans bok är riktigt bra, även om han är lite snuskig tycker jag...som skriver om sexlivet med romska kvinnor
    Mycket intressant bok, jag har t.om läst den två gånger.
  • NoMatter
    NoMatter skrev 2009-08-19 17:39:40 följande:
    Mycket intressant bok, jag har t.om läst den två gånger.
    Och det var inte p.g.a sexet.
Svar på tråden Varför säger man inte zigenare längre?