• hotten

Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?

vi hade tänkt ha barnet på privat svensk skola utomlands under 4 mån men efter att ha pratat med många som gjort så så valde vi att inte resa, just pgav att många barn har lite svårigheter att anpassas sig när de kommer hem, (även de som annars är så frammåt)
    kompisarna de lekt med innan har hittat nya som de leker mest med osv, just i den ålder (lågstadiet) ändras sånt så snabbt, så att vara borta 1-2-3-4 månader är oftast aldrig bra.

då TS barn skall gå ettan så antar jag att skolan erbjuder istället barnet att börja ett år senare skolan isåfall, vore säkert bäst.

• hotten

jag hade inte åkt, men hade jag nu gjort det så hade det blivit 2-3 veckor före jullovet så barnet är tillbaka till skolan efter jullovet. (då kan ni ändå vara borta ca 5v)
    dels så har alla barnen ett längre uppehåll just innan de börjar igen, dels så är aktiviteterna annorlunda å inte så mycket vanlig skola.

men samtidigt skulle en långresa ge er en stor erfarenhet å tid för varandra å minnen.... så det absolut bästa vore ju att låta barnet börja skolan ett år senare...

sen ang smitta osv, så är det ju just under vintern alla värre smittor finns å även risk för fler sjukdommar pgav stor klimatväxlig finns å inte under sommaren..

• hotten
    En helt vanlig mamma skrev 2009-08-20 19:29:13 följande:
    Jag tror personligen att din son komemr att fa större kunskap av att bo i ett annat land i 6 månader och bli hemundervisad än att stanna hemma för att vara som alla andra...Din son kan också kommaatt stärkas i sig själv genom en sådan sak, så kanske det inte alls blir några problem med kompisar när han kommer hem. Att barnen ska ha glömt honom tror jag inte ett dugg på.Jag skulle definitivt ha åkt. Det är inte själviskt eller hämmande för barnen. Det är en otroligt stor chans som många av oss bara drömmer om!!
    ingen har sagt att barnen skulle ha glömt honnom, men ändringar sker snabbt i den ålder å de kompisar han lekt med mest innan kan lätt ha hittat andra som tagit barnet "ställning" å barnet kommer inte in på samma sätt som föut. Så har det varit för väldigt många av de vi pratat medänner, å då har det varit barn som haft lätt för att knyta kontakter osv...

större kunskap av att bo i annat land får inte så litet barn ,med sig utan de mesta glöms relativt snabbt tyvärr, men en enorm upplevelse visst...

å nu är vi sånna som älskar att resa å har övervägt alternativ med svensk skola utomlans men avstått just av flera skäl (ett stort just detta)
  • hotten
    En helt vanlig mamma skrev 2009-08-21 15:37:13 följande:
    Men, även om klasskompisarna då skulle ha gått vidare och funnit nya kompisar så kan ju denne pojke antingen komma in i en ny kompiskonstilation, eller finna nya vänner.Under 6 månader är det inte bara kompisarna hemma som förändras och utvecklas...Jag är grundskollärare, och tycker inte att man ska se ner på hemundervisning i detta läget. Jag hade inte tvekat, utan åkt iväg i 6 månader.Varför skulle inte ett barn lära sig mer av att bo i ett nytt land? Att barnet sedan glömmer sina äventyr är väl kanske sant, men förhoppningsvis sitter erfarenheten av att vara annorlunda i, så öppenheten gentemot andra människor som är nya i en kultur är större. Man får erfarenhet och försåelse för en annan kultur, ett annat språk och större referensramar helt enkelt...
    jag säger ju just det att vi reser mycket själva å jag vet vad det ger barnen å oss osv.. så jag är verkligen inte sån som ropar nej så fort man pratar om resor, å vi har seriöst övevägt långre utlandsvistelse (nu under skoltiden är vi bara 3-4 v under julen borta då behöver barnet vara ledig bara max 1 vecka), å då enbart i svensk skola. För jag vet att jag inte skulle kunna ge hemundervisning på ett sådant sätt så det motsvarar skolgången (iof trodde jag det innan barnet började i skolan men har ändrat mig nu när dottern gått 2 år i skolan, å då är jag iof bara förskollelärare men troligtvis ändå mer pedagogiska kunskaper osv än en del föräldrar)
    då vår dotter är lite blyg å så så har vi övervägt noga å pratat med många å dessa problem har varit så pass vanliga å påverkat många ut av barnen mycket negativt
    å det var ändå en sak som vi inte tänkt dessmer på innan men som fått oss att ändra oss å vänta med utlandsvistelsen.

men som sagt TS har ju ett gyllene tillfälle nu innan skolan börjar å andra barnen börjar skolan osv att åka nu å låta barnet börja ett år senare..
Svar på tråden Ta 7 åring ur skolan för att resa ett halvår?