En helt vanlig mamma skrev 2009-08-21 15:37:13 följande:
Men, även om klasskompisarna då skulle ha gått vidare och funnit nya kompisar så kan ju denne pojke antingen komma in i en ny kompiskonstilation, eller finna nya vänner.Under 6 månader är det inte bara kompisarna hemma som förändras och utvecklas...Jag är grundskollärare, och tycker inte att man ska se ner på hemundervisning i detta läget. Jag hade inte tvekat, utan åkt iväg i 6 månader.Varför skulle inte ett barn lära sig mer av att bo i ett nytt land? Att barnet sedan glömmer sina äventyr är väl kanske sant, men förhoppningsvis sitter erfarenheten av att vara annorlunda i, så öppenheten gentemot andra människor som är nya i en kultur är större. Man får erfarenhet och försåelse för en annan kultur, ett annat språk och större referensramar helt enkelt...
jag säger ju just det att vi reser mycket själva å jag vet vad det ger barnen å oss osv.. så jag är verkligen inte sån som ropar nej så fort man pratar om resor, å vi har seriöst övevägt långre utlandsvistelse (nu under skoltiden är vi bara 3-4 v under julen borta då behöver barnet vara ledig bara max 1 vecka), å då enbart i svensk skola. För jag vet att jag inte skulle kunna ge hemundervisning på ett sådant sätt så det motsvarar skolgången (iof trodde jag det innan barnet började i skolan men har ändrat mig nu när dottern gått 2 år i skolan, å då är jag iof bara förskollelärare men troligtvis ändå mer pedagogiska kunskaper osv än en del föräldrar)
då vår dotter är lite blyg å så så har vi övervägt noga å pratat med många å dessa problem har varit så pass vanliga å påverkat många ut av barnen mycket negativt
å det var ändå en sak som vi inte tänkt dessmer på innan men som fått oss att ändra oss å vänta med utlandsvistelsen.
men som sagt TS har ju ett gyllene tillfälle nu innan skolan börjar å andra barnen börjar skolan osv att åka nu å låta barnet börja ett år senare..