• Anonym

    9 år, svullna bröstkörtlar - normalt?

    som frågan lyder..

  • Svar på tråden 9 år, svullna bröstkörtlar - normalt?
  • Anonym

    kille el tjej?

    om det är tjej, kan det inte vara brösten som börjat växa, är ju inte onormalt för en 9-åring att börja få bröst

  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-18 14:44:57 följande:
    kille el tjej?om det är tjej, kan det inte vara brösten som börjat växa, är ju inte onormalt för en 9-åring att börja få bröst
    en tjej ok så tidigt? jag hänger inte med i svängarna!
  • YOUnMe

    Jag fick bröst i den åldern så det är nog det som håller på och hända. Håll lite koll på om det är dags för mens om några år också.... Från det att jag började få bröst tills min första mens tog det ca 2 år. Som tur va hade min mamma förberett mig väl eftersom jag va hemma hos pappa och mina 4 äldre bröder när det började. Hade varit lagom kul att fråga nån av dem vad det är som händer :)

  • Ruggugglan

    Jag började utveckla bröst runt den åldern och fick mensen när jag var 11år. Inte så ovanligt


    BF 19 januari.
  • Anonym
    YOUnMe skrev 2009-08-18 14:53:35 följande:
    Jag fick bröst i den åldern så det är nog det som håller på och hända. Håll lite koll på om det är dags för mens om några år också.... Från det att jag började få bröst tills min första mens tog det ca 2 år. Som tur va hade min mamma förberett mig väl eftersom jag va hemma hos pappa och mina 4 äldre bröder när det började. Hade varit lagom kul att fråga nån av dem vad det är som händer :)
    ok dags för Snacket alltså, hur förklarar man på ett bra sätt för en nioåring?
  • Anonym

    Sånt där tror jag faktiskt att tjejer har koll på nuförtiden, mer än vad vi hade. Min mamma pratade aldrig med mig om mens, men jag visste iaf vad det var när det dök upp....det är 15 år sen....

  • vaniljsemlan36

    Va? Vaddå, hur talar man om det för en 9 åring? Vad är det för pinsamt med att berätta hur kroppen utvecklas?

    Att brösten börjar ömma och växa i den åldern är jag helt säker på är inom ramen för jättenormalt. Mensen kommer för de flesta före högstadiet.

  • junibarn76

    Inget konstigt. Jag började få bröst när jag var 8 år.

    Det kan säkert vara bra att prata med henne om vad som händer. Jag blev rädd när mina bröst började göra ont för inga av mina kompisar hade samma sak. det resulterade i att jag låg och grät om natten och fick för mig att jag hade fått cancer, bröstcancer och att jag skulle dö... Just cancer var uppmärksammat mycket på tv just då och det var väl därför jag fick för mig det.

    Det jag menar med den storyn är att barn kan få för sig så mycket och det är inte alls självklart att de förstår vad som händer och varför.

  • 86TiAn82

    Jag började få bröst när jag va 8 år och när jag va 9 hade jag en lätt b kupa syster va lika tidig, så det är inte så ovanligt. =)

  • YOUnMe
    Anonym skrev 2009-08-18 14:56:45 följande:
    ok dags för Snacket alltså, hur förklarar man på ett bra sätt för en nioåring?
    I och med att min mamma alltid hade varit öppen och ärlig om sin egen mens så visste jag ju va det va för nåt, varför man fick det och att man skulle använda bindor. (I efterhand nu när jag lärt mig att det finns tamponger och numera menskopp så känns bindor som det sämsta alternativet för mig :P men är nog ett bra ställe för en lite tjej att börja med) Och så sa hon bara att så fort jag märkte att det va nånting så va det bara att säga till eller ringa om jag nu va hos pappa.
    Sen körde hon ju aldrig hela sexsnacket med mig utan hon förklarade bara som så att så länge man inte har en bebis i magen så kommer man blöda varje månad. Sen kanske man får vara beredd på lite följdfrågor från barnet. Men min mamma hade tur som slapp det :P
  • Helle333
    Anonym skrev 2009-08-18 14:42:42 följande:
    som frågan lyder..
    Mina bröst började växa strax efter jag hade fyllt tio så det är inte omöjligt. Håll koll men hon är i den åldern när brösten kan börja förbereda sig för att växa.
  • Anonym
    Helle333 skrev 2009-08-21 20:39:32 följande:
    Mina bröst började växa strax efter jag hade fyllt tio så det är inte omöjligt. Håll koll men hon är i den åldern när brösten kan börja förbereda sig för att växa.
    Vad är inte möjligt? Att hennes bröst börjar utveckas? Många tjejer är så utvecklade vid 10 års ålder att de har fått sin första mens.
  • Anonym (hm)

    fick också bröst i samma ålder, började använda en sån top (typ som en träningsbh fast ändå inte) rätt tidigt.. och det bör du ge din dotter med för att undvika hängbröst och ryggproblem i framtiden..
    fick min första mens sen precis 1mån efter att jag fyllt 12, när jag var 13 hade jag 75C i bh stl...

  • Sesam2

    Min dotter är också 9 år och har ett bröst som är lite svullet och där man känner en liten knöl/kula presic bakom bröstvårtan. Var hos läkaren idag men fick bara svaret att det kan vara så. Borde jag kolla upp det mer eller är det möjligt att brösten börjar utveckas så tidigt. Jag fick mina bröst när jag var 12. Borde inte det vara samma för henne?

  • Anonym (hej)

    Inget konstigt alls. Jag fick mens när jag var nio år, vissa får en väldigt tidig pubertet bara. :)

Svar på tråden 9 år, svullna bröstkörtlar - normalt?