Inlägg från: black sun |Visa alla inlägg
  • black sun

Jag hävdar att det inte finns en osjälvisk handling..

Ja, som rubriken lyder. jag kan inte komma på en enda ärligt osjälvisk handling. Jag har haft den här diskussionen med andra tidigare och det skulle vara intressant om nån här kan komma på en handling som är helt osjälvisk, dvs inte gynnar dig själv på nåt sätt eller får dig att må bra.
    Ett motargument som jag stött på är -Jamen om du springer in i ett brinnande hus för att rädda någon, det är väl osjälviskt. Nej, hävdar jag, då gör du det för att du antingen mår bra av att kunna hjälpa, eller skulle må så dåligt om du inte hjälpte, eller om det är nån som står dig nära att vill du ha kvar dem i ditt liv och skulle må dåligt om de skadades eller dog.

Naturligtvis är många handlingar gjorda med tanke på en annan människa eller djur, men det finns alltid en vinst på nåt sätt för den som utför handlingen, annars skulle man inte göra det.

Vad tycker ni? Kan ni komma på nån osjälvisk handling?

• Svar på tråden Jag hävdar att det inte finns en osjälvisk handling..
  • black sun
    Edelmissen skrev 2009-08-19 08:04:06 följande:
    När ens föräldrar väljer att donera ens organ efter man omkommit i en olycka.Räknas detta kanske som en osjälvisk handling? eller är det föräldrarnas handling? och inte ens egen längre eftersom man är död?
    Det är föräldrarnas handling. de vill hjälpa andra för att de får dem att må bra eller att det känns bra att deras barns organ kan hjälpa någon. Att hjälpa får en att må bra - självisk handling.

Jag vill bara säga att jag naturligtvis tycker såna handlingar som anses osjälviska är fina, det är bara det att de inte är osjälviska jag vill belysa. Det är egentligen bara ett intressant sätt att se på saken, hur människan fungerar, inte ett sätt att föringa dessa vänliga handlingar.
  • black sun
    kramgo80 skrev 2009-08-19 10:16:49 följande:
    Jag håller inte alls med. Visst, det kan hända att man mår bra när man hjälper andra, men det behöver ju inte vara huvudmotivet till varför man gör det. Att man mår bra på köpet är bara en bonus. Vad kallar du handlingar där man hjälper en annan människa utan att egentligen ha lust med det?
    Det behöver inte ens innebära att man mår bra. man har nån typ av vinst av sitt handlande. Se bara på martyrer, deras vinst är just deras martyrskap som ger dem uppmärksamhet trots att de "mår dåligt" av sitt handlande.
    Att hjälpa någon trots att man inte har lust innebär säkerligen en vinst för den som hjälper av nåt slag, annars skulle man inte göra det. Det kan vara att andra uppskattar att man gör det och man känner sig bra på grund av det, det kan vara som någon skrev här ett sätt att slippa dåligt samvete - vinsten är att slippa det. Det finns en massa anledningar. men jag håller fast vid att gör man nåt så finns det en vinst med det. Man vinner på det själv på nåt sätt och det definierar jag som en osjälvisk handling.
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-19 22:43:45 följande:
    Denna ståndpunkt ventileras titt som tätt, men i grund och botten handlar det bara om att man definierar osjälviskhet så snävt att det inte längre existerar. För att en handling skall vara osjälvisk måste jag ju vilja hjälpa någon annan (detta är trivialt). Om man då samtidigt definierar själviskhet som alla handlingar där man själv vill handlingen (all drivkraft att utföra den osjälviska handlingen bedöms per definition som ett utslag av själviskhet), ja då saknas ju plötsligt en referent till ordet osjälviskhet; den parameter som måste gälla för osjälviskhet betyder samtidigt att handlingen är självisk.Detta är dock en så banal sanning att jag förvånas över med vilken iver den så ofta kommer till uttryck. Själv definierar jag osjälviskhet lite bredare: en handling som har som sitt primära mål att gynna någon annan. Och då är det helt klart att osjälviska handlingar existerar.
    Självklart handlar det om hur man definierar ordet osjälvisk. Jag definierar det på det sättet att om man har en vinst av något man gör så är det själviskt, dvs man gör det för sin egen skull på ett eller annat sätt. Om det inte fanns nån vinst med det man gör skulle man aldrig göra det.
  • black sun
    SpecialK skrev 2009-08-19 10:19:34 följande:
    Jag kommer ihåg ett vänner avsnitt när de tog upp just detta. Intressant.
    Ok. det hade jag velat se
  • black sun

Fåret Shaun skrev 2009-08-19 10:18:10 följande:

Hälsa på min farmor, hon blir glad och jag mår skit efter jag varit där. Vill bara gråta. Men jag gör det endast för att ingen annan orkar med tanten då hon är elak
    Se mitt svar till Kramgo80
  • black sun
    fruis skrev 2009-08-20 11:08:52 följande:
    Att "själviskhet" (jag skulle snarare kalla det tillfredsställande) finns med som en delmotiv är nog ofrånkomligt men jag kan inte se vad det spelar för roll? Oftast i de situationer du beskriver med brinnande hus osv är inte själviskhet huvudmotivet. Det finns med (eftersom man blir glad om man lyckas) som ett delmoment men det är inte själviskheten i sig som styr. Att vi människor har många bottnar i vårt psyke är liksom ingen nyhet och inget att hetsa upp sig över heller tycker jag.
    Vem hetsar upp sig? jag tycker bara det är ett intressant ämne att diskutera. Att människan fungerar så att det krävs nån typ av vinst för oss själva för att vi ska göra nåt.
  • black sun
    Bedhead skrev 2009-08-20 11:13:22 följande:
    Det är en irrelevant frågeställning. Det viktiga är att man är snäll och omtänksam. Den bakomliggande orsaken är sekundär.
    Det är inte ens en frågeställning. Det är bara ett kontaterande att människan i sin natur behöver en vinst för att göra något. Sen kan den vinsten se olika ut, beroende på handling. Du har helt missuppfattat meningen med den här tråden.
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-20 09:48:07 följande:
    black sun skrev 2009-08-20 09:30:43 följande:
    Min poäng är att din fråga blir tämligen meningslös. Nej, det är klart att det inte finns några osjälviska handlingar om man definierar självisk på ett sätt att alla handlingar PER DEFINITION blir själviska. Jag kan lika gärna fråga dig om du kan nämna en person som både har amputerat båda sina ben och har båda benen i behåll. Du skriver "Det finns en massa anledningar. men jag håller fast vid att gör man nåt så finns det en vinst med det."Och här gör du samma sak igen; du definierar vinst på ett sätt att all drivkraft att utföra en handling räknas som vinst och reducerar med det hela diskussionen till semantik. Finns det en handling som man vill göra (vilket krävs för att den ska vara osjälvisk) och inte vill göra (vilket också, enligt din definition, krävs för att den ska vara osjälvisk)? Nej, självklart inte. Vari ligger poängen att ställa frågan?Och du får givetvis definiera osjälviskhet som du vill, jag anser dock att din definition är meningslös; ett ord utan referens fyller ingen funktion.
    Vad gör din definition av osjälvisk rätt då? Om jag omforulerar frågan då, för att vara tydligare så alla förstår. Nämn en handling som människan gör utan att få en vinst av det själv. jag hävdar fortfarande att människan handlar själviskt hela tiden. Men det är ju min definition på själviskt kontra osjälviskt då. Jag anser att din och flera andras definition är längre från verkligheten än min.

Måste man förresten ha en poäng med att ställa en fråga? Då måste nog många trådar stängas ner här på Fl isf
  • black sun
    TrumPappa0406 skrev 2009-08-20 11:05:28 följande:
    Jag behöver inte diskutera så länge....Dom flesta handlingar man gör handlar om vad man SJÄLV kan vinna. Möjligtvis undantaget närmaste familjen.Och om man som jag besöker sin ensamma mor handlar det kanske om att hålla ett eget rent samvete..Lätt att kommentera.Det finns få om än några osjälviska (altruistiska) handlingar.
    Vad betyder altruistiska?
Svar på tråden Jag hävdar att det inte finns en osjälvisk handling..