• Maskrosen

    Vi från St Göran som fått våra barn del V

    Hejsan!

    Här kan vi som fått våra efterlängtade barn som tillverkats på St Göran fortsätta umgås.

    Alla nya bekantskaper välkomnas självklart också.

  • Svar på tråden Vi från St Göran som fått våra barn del V
  • Maskrosen

    Det har varit lite dåligt med aktivitet under sommaren och gamla tråden harhunnit stängas. Man åtminstone jag vill gärna fortsätta hålla kontakten och jag startade därför en ny tråd som jag hoppas ni vill skriva lite i.

    Själv har jag numera börjat jobba igen och det är riktigt kul att få komma tillbaka till kontoret. Sambon är hemma med bebben (som ju hunnit bli hela 14 månader nu ) och än så länge fungerar det över förväntan.

    Sommaren gick otroligt fort, och det kändes som vi var på resande fot i stort sett hela tiden, men ändå har det varit avkopplande och skönt.

    Hoppas ni andra vill fortsätta hålla kontakt (iofs finns det ju andra sätt än FL isf om det passar bättre) och berätta lite om vad som hänt under sommaren. Det var ju jättelänge sedan vi sågs nu så jag skulle tycka det vore jättekul med en träff någon lunch, kväll eller helg!!!

  • Höstanemon

    Hej på er!

    Ja, aktiviteten har varit lite låg. Vardagen tränger sig på för fullt och det är svårt att hinna med allt jag skulle vilja.
    Lilla L är snart 10 månader och jag arbetar halvtid augusti ut, sedan blir det heltid. Pappa T är redan hemma och förblir så till februari då hon skolas in. Storebror började i 1:an igår och vi kämpar hårt för att få upp familjen vid 7 på morgonen. Inte lätt!

    Sommaren var ganska hektisk inser jag i efterhand. Vi har egentligen inte gjort så mycket, men hattat fram och tillbaka mellan landet och stan och knappt landat någon gång. Ingen mer sådan sommar!

    Snart ser vi fram emot en till bebis i familjen eftersom min bror skall ha barn med sin flickvän, härligt med fler kusiner!

    Hur mår ni andra?
    /Höst

  • Peki

    Maskrosen:Klart jag vill fortsätta hålla kontakten! Tänk att S har hunnit bli så stor

    Höst: Det blir nog lätt så med somrarna om man inte tänker speciellt på att undvika det.

    För mig blev jobbandet kortvarigt, eftersom jag ju blev arbetslös under semestern och då blev vi arbetsbefriade allesammans... Inte kul. Jag trodde det var stor risk att jag skulle få gå pga arbetsbrisst under hösten men så blev det alltså inte.
    Det som stör mig mest är att det är en planerad konkurs. Ägaren är en äldre man som gjort sig ett antal miljoner i fastighetsbranchen och moralen är därefter (om man ska vara fördomsfull).

    Han har i ett flertal år pumpat in en massa pengar i detta förlustbolag och systerbolaget och låtit vår chef (som han känner sedan barnsben) leka VD trots att han är säljare rakt igenom (vi har lite ironiskt sagt att vårt företags affärside är att känna så mycket pengar som möjligt så snabbt som möjligt). Han har nog haft det i tankarna ett tag. Alla anställda, de mesta kostnaderna och lite intäkter fanns i ett bolag, och tillgångarna + utvecklingsstöd från Vinnova och lite andra ställen i systerbolaget.

    I slutet på juli, strax innan julilönen skulle betalas, drog han ur proppen. Han slipper alla avvecklingskostnader. Det finns inget i bolaget som en konkursförvaltare kan sälja eller rekonstruera. Han slipper bekymra sig om de antällda och blir av med ett snordyrt hyreskontrakt för en lokal som inte användes.

    Den verksamhet som kan tänkas ge vinst framöver kommer att drivas vidare i systerbolaget. Nyckelanställda för det kommer att återanställas tillsammans med de konsulter som säkert kan dra in pengar. Alla olönsamma blir man av med...

    Det är klart att det var tvunget att göra något, det är inte det jag vänder mig mot men sättet!! Det var ingen nyhet direkt att vi gick back och så väljer ägaren att lasta alla kostnader på staten. Fast det är väl så han har tjänat alla pengarna förstås.

    Nåja. För övrigt är det bra . Putte tycker att livet är toppen! Både mamma och pappa är hemma. Vi tar hand om honom halvdagar. Antingen har jag honom fm och mannen em eller tvärt om så han får en massa egentid med oss båda. Vi har också fått tid att jobba med byggandet och det är en stor bonus mitt i det negativa med min arbetslöshet.

    Putte växer på. När vi var på båten kom han på att det är rätt kul att röra sig upprätt. Han kan inte stå själv och inte gå framåt ehller men han är en hejare att gå längs saker, t ex skåp och väggar så han kan ta sig fram gående så länge han har något att hålla sig i.

    Han har förresten fått ett nytt smeknamn:
    Kung C-Putte - det är ändå han som bestämmer allt *asg*

  • Fossa

    Hejsan på er!

    Jag blev ihågkommen av maskrosen som bjöd in mig hit till tråden.

    Tråkigt att höra att du blivit arbetslös Peki. Hur är utsikterna att hitta något annat?

    Ungarna är 15 månader nu och jag börjar jobba igen på måndag. Sambon kommer att vara hemma med dem tills i januari när de ska börja på dagis (om de får plats någonstans...) Barnen går, äter själva och kan säga några ord nu. Min kille har visat sig vara en riktig busunge. Han är överallt och klättrar på allt. Och flinar förstås när man säger åt honom. Flickan är helt tvärtom. Hon gillar att läsa och rita och är otroligt blyg och mammig.

    Själv har jag gått och blivit gravid igen! Vi skulle ha påbörjat syskonförsök i augusti så jag kollade hela julicykeln med äl-tester eftersom min mens var oregelbunden. När jag fick positiva utslag helt fel i cykeln testade jag med gravtest som också visade positivt! Är i vecka 9 nu men jag har haft blödningar nästan hela graviditeten så vi får se hur det går. VUL i 7+0 visade att allt var som det skulle men att livet är skört är ju välkänt vid det här laget.

  • Kaka

    Tack för ny tråd!

    Trist med jobbet Peki och grattis till graviditeten Fossa.

    Här är allt toppen. Vi är fortfarande i båten och har varit ute sedan midsommar. Turen har gått runt sydsverige, över till Danmark och sedan via Anholt en sväng ner i Lilla Bält och sedan Tyska kusten runt Rügen och tillbaka till Skåne och nu är vi påväg hemmåt i skärgården. Just nu befinner vi öss strax söder om Arkö. Sommaren har varit kanon och om man skall gnälla på något är det möjligen att det varit lite väl mycket vind för att segla havsseglingar med en bäbis men allt går om man är lite uppfinningsrik. Lilla M är nu 8 månader och har fått två tänfder och jobbar för fullt med att lära sig krypa. Hon är värdens solsken om vinkar och säger Hej till alla hon möter och hon är galen i djur (mest hundar).

    Självklart vill jag hålla kontakten. Även jag börjar jobba snart.

  • Peki

    Fossa: Å vad roligt att se dig igen! Vi har både tänkt och pratat om dig ska du veta. Vi har undrat var du tog vägen så det känns bra att höra av dig igen.

    Grattis till en ny graviditet. Där fick de på SH. Äggdonation nödvändig, jojomensan... . Hoppas att allt går väl nu trots blödningar.

    Vi har också en klättrare, man blir lite trött *pust*. Jag känner igen det där med att de flinar och tror att man leker . Tur att flickan är av den lugnare sorten i alla fall.

    Kaka: Härligt att höra att det har gått bra. Hoppas att M har lätt att återanpassa sig hemma. C tyckte inte att det var kul att komma hem och vi var ju bara ute knappt 2,5 vecka. Han blir fortfarande glad när han ser båtar och vatten.

  • Maskrosen

    Åh vad kul att ni hittade hit. Särskilt kul att "se" dig Fossa. Grattis till graviditeten. Hoppas verkligen att allt går vägen trots blödningar. Skönt att slippe hela IVF-karusellen...

    Även jag har en klättrare som är överallt hela tiden, nyfiken som bara den och inte stilla många sekunder. Han är i alla fall på bra humör för det mesta och väldigt social och lättsam. Munnen går i ett, men än är det inte mycket begripligt som kommer fram Något enstaka mamma och pappa (mamma har blivit betydligt vanligare sen jag började jobba faktiskt). Han säger även någon variant av lampa och så tror jag han försöker säga vatten och välling, men jag är inte riktigt säker ännu... Det börjar i alla fall vara väldigt tydligt att han förstår vad man säger, t.ex. om jag nämner hundens namn så pekar han på henne. Man kan be honon stänga en dörr eller gå och lämna något till pappa osv. och det tycker jag är roligt att se.

    Höst; känner igen det där med hektisk sommar. Vi for också runt en massa på olika ställen och var i princip bara hem och lämnade smutskläder för att packa rent och bege oss igen. Förstår att det är lite tufft att det helt plötsligt är vardag igen...

    kaka; vilken sommar ni måste ha haft. Låter superhärligt. Du ska se att M får full fart på krypandet när ni kommer hem och ytorna att röra sig på blir lite större. När är det du börjar jobba?

    Peki; så himla trist med jobbet och dessutom ännu värre när det hanteras på ett sådant sätt. Hoppas det dyker upp något nytt snart. Men det är ju positivt att ni kan hålla renoveringstempot uppe iaf Och att C gillar att ha er båda hemma förstår jag väl. När har ni planerat dagisstart för C?

    Själva har vi börjat fundera lite på det där med syskon och bokat tid på St G i slutet av september. Sen får vi se var det leder. Kommer inte orka hålla på på samma sätt och kämpa lika mycket som tidigare för nu har vi ju vår skatt, men ett par försök känns inte som någon större uppoffring och skulle det lyckas är det en enorm bonus.

  • Sofia71

    Hallå!
    Tack för inbjudan Maskrosen. Sommaren har passerat och jag önskar att den varit längre (som jag ju varje år...).
    Med mig är allt finfint och jag har nu gått in i v36!! Tiden bara rusar och jag kan knappt tro att den stora dagen närmar sig!
    Mår bra - lite ont i ländryggen om jag är ute och traskar för långt med hunden men magen är inte mycket ivägen och nu har lillpyret fixerat sig och sjunkit långt ner så jag har inte ens hunnit ha magen under näsan tycker jag!
    Har inte svällt upp en massa med vätska och har inte lagt på mig många kilon heller så jag är lyckligt lottad! Bebisen mår finfint och när vi gjorde ett tillväxt UL i v31 - för att magen plötsligt inte hade växt något på två veckor - visade det att hon är ca 12% större än "normalt" och redan då vägde hon 1940g! Hon är väldigt livlig och jag kan knappt bärga mig tills jag får träffa henne!
    Beräknad födsel är ju 1 oktober och min man har fått tjänstledigt 19 sept-19 okt och det är jag såååå glad för! (Han är pilot och baserad i Alicante) Han jobbar några dagar i slutet på oktober sen har han semester hela november!

    Vad roligt att läsa att ni alla har aktiva härliga barn och ett jättegrattis till dig Fossa!

    Kaka: Vilket äventyr att segla så länge! En av min mans drömmar är just att få långsegla. Jag älskar att segla men har mest hållit mig i skärgården. Vi hoppas på att kunna köpa båt inom något år eller så - inte mycket lönt innan min man har fått ombasering till Sverige känns det som...

  • Kaka

    Hör ni tjejer. Skall vi försöka få till en träff. Inbjudan hit står kvar (men jag kan inte lova att jag hinner baka chokladbullar ). Gissar att de flesta av oss jobbar nu så det får förläggas till helg eller em, eller?

    Jag är hemma med lilla M mån7/9-tis 8/9 hela dagarna och sedan är vi solokvist den helgen 19/9-20/9. Kan det vara något som skulle passa?

  • Sofia71

    Kaka: Jag vill jättegärna träffa er! Mig passar det den 7e - hela dagen, eller 8e på fm...

Svar på tråden Vi från St Göran som fått våra barn del V