• Anonym

Tramadol - farligt?

kramgo80 skrev 2009-08-25 23:21:06 följande:
    Anonym (,,,) skrev 2009-08-25 23:12:05 följande:
    Det låter jävligt märkligt för att vara helt ärlig, om läkaren påstår att man endast kan bli beroende om man upplever ett rus i samband med medicinintaget så är han helt ute och cyklar. Du kan bli fysiskt beroende utan att känna något som helst rus.
    Ett fysiskt beroende som är lättare att trappa ut än ett psyksikt. Får du inte ruset så planerar man in en nedtrappning av tabletterna om man ätit dom under en längre period och märker att man mår lite mysko om man slutar tvärt.
    Får man känslan av välbefinnanden och MÅSTE uppnå den känslan anser jag att man blitt beroende på ett neg sätt.
    Och jag antar att det är så du menar.
    Och jag tror det är det psykiska beroendet TS är rädd för.

TS! Har du svår smärta måste du lindra den! Det blir biverkningar av svår smärta också.
  • Anonym

Om det hade varit så farligt att ta tabletterna hade inte läkaren skrivit ut dom, och man brukar i allmänhet inte bli beroende av att äta dom i tre dagar. Det är vanligt med biverkningar som tex klåda. Om du känner dig väldigt påverkad av tabletten har du kanske fått lite för hög dos, ring och hör med läkaren om det går att sänka dosen.

Om du har så stora smärtor att du fått tradolan utskrivet ska du självklart ta dom. Sannolikt läker din kropp snabbare om du är uppe och rör dig och orkar äta som vanligt och sover bra om natten, och det brukar vara enklare om man är smärtfri.

• Anonym
    kramgo80 skrev 2009-08-25 23:37:43 följande:
    Helt korrekt. Man kan bli mer än bara mysko, men det beror på vilken medicin man tar.
    Du har ju fattat galoppen.
    Fattat galoppen...jo genom utbildning...
    MEN den du svarade som säger att man inte blir beroende vid ex ca smärtor har ju också rätt på sitt sätt. Jag förstod precis hur hon menade, för det är ju så man förklarar för ex ca pat att man blir inte beroende av sina mediciner så länge man har smärta som medicinen lindrar. Ett lätt sätt att förklara mer komplicerde saker. Så jag tycker inte du ska vara så bitsk mot henne/honom (,,,,) tror jag nicket var.
  • Anonym

Många jag känner till har initialt fått mkt biverkninar av Tramadol/tradolan. De flesta övergående. Men tänk på att att det ger biverkningar av att gå med smärta också. Dock tycker jag det är bra att man i bakhuvudet har det här med att bli beroende.
    Sen tycker jag personligen att man ALLTID grundar med ex Alvedon/Panodil. Det skall alla med smärta göra, man börjar med det enklaste och tar det regelbundet för att sen stöta till med starkare preparat.
    Alvedon/Ipren kan vara en nog så bra kombination i smärtstillande syfte. Man ska inte förringa de lindrigaste preparaten. Även ca patienter fick Alvedon ihop med morfin när jag jobbade på kirurgen.

• Anonym

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 21:49:44 följande:

Jag visste inte att det fanns en fråga doktorn tråd!Sluta svara på frågor ni inte har någon vetskap om. TS.samtala igen med din ansvariga läkare och berätta om din oror, stället för att ta råd från tablett missbrukare.
    Varför anklaga en hel tråd för att vara tablettmissbrukare? Hur seriös känns du då?
  • Anonym

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 22:26:50 följande:

Tydligen vet inte andra så mycket när det inte ens vet att T. Tramadol och T. Tradolan är samma läkemedel.
    Dom flesta som har svarat vet att det är samma verskamma substans...har du läst tråden öht?
  • Anonym

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 22:47:42 följande:

Jag har läst hela tråden. Den ända som vet vad hon talar om är "Loca Madre". Men om du läser tråden en gång till så försår du kanske det ironiska i det hela.
    Vadå ironiskt? Är du ironisk?
    Jag svarar i trådar där jag har nåt att tillföra, och jag har vett nog att avgöra vilka trådar det är....lite yrkesheder har jag...
Svar på tråden Tramadol - farligt?