• linda1985

varför fick ni prematurisar?

Som frågan lyder, varför fick ni prematurer?

skirv gärna o diskutera massor i tråden =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden varför fick ni prematurisar?
  • ElinOlsson

Annat:
    Hjärtformad livmoder.
    Ettan kom i v 31+3.
    Tvåan stannade dock till 37+4, så hon räknas ju som fullgången

• Zozzo87

Janå prematurer o prematurer...

De blev "utplockade" i v 36+3 (enligt RUL 35+3) Min livmoder var uttöjd till max o skulle inte "hålla" en vanlig förlossning. Ut kom en tjej på 2860g o 47cm o en kille på 3880g o 50 cm... TUR att jag inte gick till v40

Annca; "Tur" att inte du heller gick till slutet

Gosnosen; Ojj så tidigt...Vilken lycka att allt gick bra...Hur gammal är han nu??

• gosnosens mamma
    Zozzo87 skrev 2009-09-07 20:29:13 följande:
    Gosnosen; Ojj så tidigt...Vilken lycka att allt gick bra...Hur gammal är han nu??
    Han blir 6 månader (3 månader kor) den 16 sep! Stora killen! :)
  • 78 anna

Min tjej kom i v. 28+5 och läkarna har ingen förklaring till varför hon kom så tidigt. hade varit skönt att veta varför, man är ju lite tveksam till en tvåa för chansen finns ju att det händer igen och behöva gå igenom samma resa igen vill man ju inte.

• Proletariatet

Dottern föddes i v.24+1, DÅ trodde läkarna att det berodde på en infektion, då de fann GBS i någon av odlingarna. Ingen ökad risk att föda för tidigt igen just för mig ansåg de, men det bestämdes att extra odlingar skulle tas om jag blev gravid igen.

Det blev jag, och jag lämnade urinprov varannan vecka, tjatade mig till tappkontroller på spec.mvc, allt såg dock bra ut.
    Fick sd i v.22+2, åkte in till förlossningen och hade 1,5 cm kvar av livmodertappen, de stoppade upp sd och jag fick åka ambulans till Uppsala. Blev liggandes på sjukhuset, i v.30 var tappen helt utplånad, jag var öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut. I v.35+1 föddes sonen. Läkarna är oense, vissa anser att jag hör till gruppen med försvagad livmoderhals, att det börjar försvagas vilket leder till sd. Några anser att det är sd som börjar och att det kan vara ett hormonellt problem.
    Jag röstade försvagad livmoderhals, eftersom jag helst ser att det är det, då finns det en chans till att det ska gå bra vid en senare graviditet i och med att ett cerklage kan sättas.

• Proletariatet

Futurum nobis est skrev 2009-09-07 21:38:04 följande:

Dottern föddes i v.24+1, DÅ trodde läkarna att det berodde på en infektion, då de fann GBS i någon av odlingarna. Ingen ökad risk att föda för tidigt igen just för mig ansåg de, men det bestämdes att extra odlingar skulle tas om jag blev gravid igen. Det blev jag, och jag lämnade urinprov varannan vecka, tjatade mig till tappkontroller på spec.mvc, allt såg dock bra ut. Fick sd i v.22+2, åkte in till förlossningen och hade 1,5 cm kvar av livmodertappen, de stoppade upp sd och jag fick åka ambulans till Uppsala. Blev liggandes på sjukhuset, i v.30 var tappen helt utplånad, jag var öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut. I v.35+1 föddes sonen. Läkarna är oense, vissa anser att jag hör till gruppen med försvagad livmoderhals, att det börjar försvagas vilket leder till sd. Några anser att det är sd som börjar och att det kan vara ett hormonellt problem. Jag röstade försvagad livmoderhals, eftersom jag helst ser att det är det, då finns det en chans till att det ska gå bra vid en senare graviditet i och med att ett cerklage kan sättas.
    Just det, vid andra graviditeten fann de aldrig några tecken på infektion, så nu tror man inte heller att det var därför dottern föddes för tidigt.
  • Frila2

Dottern föddes i v 28+4 pga att jag fick allvarlig havandeskapsförgiftning. 

Gratior est solito post maxima nubila Phoebus, post inimicitias clarior est amor.
  • ewan

Fick en pojke i vecka 29+3 pga myomtillväxt som retade livmodern så att förlossningen satte igång.

/ewa

• Birry

Röstade infektion, men det var ju också tidig vattenavgång, för det var så det startade.Men sen visade en odling att jag hade GBS så det var med största sannolikhet en sådan infektion som gjorde att vattnet gick. 28+6 gick vattnet och 29+6 föddes sonen, som klarade sig utan att bli smittad i alla fall.

Vid en ev kommande graviditet hoppas jag på att få täta odlingar och kontroller...

Svar på tråden varför fick ni prematurisar?