• Äldre 8 Sep 00:57
    1399 visningar
    3 svar
    3
    1399

    ångest

    tänkte skriva lite, det var så länge sen jag skrev. jones tar all min tid...
    jag vet inte vart jag ska börjaa... men det är många känslor som rörs inom mig sen min älskade son föddes, båda ljusa och mörka...
    Vet inte hur jag ska börja. jag är överlycklig att jones kom, älskar honom såå djupt att jag kan fåå ont i hjärtat, men är så rädd att safa blir "bortglömd"... ver inte hur jag ska förklara,

    men t.ex när jag säger till jones att jag älskar honom, får jag ångest direkt, för d¨å måste jag säga högt att jag älskar safa... det som skrämmer mig är att förut tänkte jag på safa varje dag, men nu gör jag inte det... jag skäms, känner mig dålig mamma... gud, jag vet inte vad jag ska säga...

    Ska jag vara ärligt, jag kan inte låta mig älska jones hullt ut för att jag är rädd att jag ska älska honom mer än safa...

    och att jag har min älskade jones i famnen gör mig ledsen att jag inte har safa här... klart jag är glad över jones och att jag har han i famnen... åhhh svårt att förklara...

    och jag är så himla rädd att safa känner sig oälskad, jag älskar henne såå mycket och saknar henne såå mycket...

    vet inte hur jag ska göra, behövde skriva av mig

    kram alla mammor

  • Svar på tråden ångest
  • Äldre 8 Sep 08:27
    #1

    Jag förstår din oro och ångest. Jag vet inte hur det är att få ett småsyskon till min ängel än men hans storasyster finns här hos mig.

    Jag kan känna sådär när jag inte har varit vid graven på ett par dagar. Men nu har jag börjat tänka att Elvin aldrig skulle velat att jag kom dit på grund av att jag kände mig tvungen. Graven ska vara en plats där jag kan känna mer samhörighet med honom och prata med honom när jag är i den sinnesstämningen.

    En ängel kan inte ta lika stor plats i vardagen som ens barn här på jorden gör. Även om du inte alltid tänker på Safa finns hon i ditt hjärta hela tiden. Men nu ser tillvaron annorlunda ut och du har en liten att ta hand om. Det är klart det som du nu har fullt upp med tar överhanden. Och för att kunna känna lycka över vad du nu har är det kanske en förutsättning att ibland "glömma".

    Tillåt dig att vara glad och stolt över Jones. Det skulle Safa ha velat. Hon älskar sin mamma och vill inget hellre än att du tillåter dig att vara lycklig.

    Varma kramar

  • Barba bok
    Äldre 8 Sep 13:36
    #2

    Jag är själv inte i din situation men den dagen kommer säkert att komma så småningom.
    Jag förstår liksom AnnaMaria78 din oro och ångest. Det finns inga rätt eller fel. Hur vi än gör får vi inte tillbaka våra saknade. Vi måste leva nu och gå på den känslan. Att hela tiden förbjuda sina glada, lyckliga känslor för din son gör ju att du självklart att du blir kluven till allt du tar dig för.
    Går du och pratar med någon nu? Det är väl att rekommendera att ensam gå dit och ventilera alla dessa känslor. Det är tungt att bära sorg och kan det väga lite mindre så måste man tillåta sig att vara lycklig och glad, gärna flera gånger om dagen.

    stor lyckans kram

  • Äldre 8 Sep 19:40
    #3

    Jag har också en nyfödd och tänker mindre på min ängel nu, men jag är ledsnare nu för att hon inte finns hos mig. Jag påminns även mer om det som min ängel aldrig får uppleva tillsammansmed sin familj.

    Jag har även ett äldre barn och det här med att älska barnen lika mycket är mindre komplicerat med det levande storasyskonet. Jag tänker inte riktigt lika mycket att om jag älskar den nyfödda så älskar jag inte det levande storasyskonet. Däremot kan jag delvis känna det du känner inför min änglaflicka.

    Men det döda barnet har sin plats i syskonskaran och kommer alltid få sin plats och kärlek. Det är ju naturligt att döda som levande storasyskon inte kan få lika mycket tid och utrymme när det kommer en nyfödd i familjen.

    Det är nog bara mer komplicerat med ett änglastorasyskon som inte "syns" och man inte kan förklara detta till. Eller varför inte? Man kan väl visst säga till sin ängel att; "Jag älskar dig lika mycket och kanske ännu mer nu när du är ett stolt storasyskon."

    Det sägs att det finaste man kan ge sitt barn är ett syskon och det måste sannerligen även gälla för änglasyskon!!!

Svar på tråden ångest