• FruHeo

    Tvillingföräldrar till tvillingar födda vår/sommar 2007

    Dags för tråd nummer 12!
    Våra godingar blir bara större och större och snart får ett par av dem småsyskon!
    Let's talk about everything!

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m12800754.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-227/m15651410.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m19013316.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m22388760-87.h...
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m25178470.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m28110882.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30841752.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33428136.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m36122596.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m39188640.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m42184388.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44717467.html

    Ursprungliga bubblare:
    Heoo. 8/3-07 Saga och Melina. Linköping.
    Mini Pantern. 15/3 -07 William och Alexander. Uppsala
    MeNoLike. 25/3 -07 Maximilian och Timothy. Söderhamn.
    Noralie: 31/3 -07 David och Adam. Göteborg
    M R. 3/4 -07 Filippa och Meja
    Censur 8/4 -07 Elise och Fiona. Hofors (utanför gävle)
    Tvillingmamma2007. 10/4 -07 Leo och Tim. Uppsala
    Hursomhelst. 30/4 -07 samt 1/5 -07 Sixten och Alfred.
    Betty2. 4/5 -07 Jonathan och Alexander, Göteborg
    Kajsa3. 21/5 -07 Alexandra och Elin.
    Women. 23/5 -07 Mattias o Sara.
    Mallamojs. 2/6-07 Cornelia och Izabella. Uppsala
    EllenWesterlund: 2/7-07 Sebastian och Kristoffer. Östersund

  • Svar på tråden Tvillingföräldrar till tvillingar födda vår/sommar 2007
  • Tvillingmamma2007

    Määä höll knappt på att hitta igen tråden i mina favoriter för den var på andra sidan! Hallååååååååååå vad gör alla?

    Tänkte passa på och fråga hur era barn är på färger? Tycker mina är så dåliga nästan så man undrar om de är färgblinda haha fast vi har ju inte tränat heller men ändå. Frågar man vilken färg en bil e dyl är säger de oftast lila eller blå...hur är era?

  • Mini Pantern
    Tvillingmamma2007 skrev 2009-09-24 09:38:51 följande:
    Määä höll knappt på att hitta igen tråden i mina favoriter för den var på andra sidan! Hallååååååååååå vad gör alla? Tänkte passa på och fråga hur era barn är på färger? Tycker mina är så dåliga nästan så man undrar om de är färgblinda haha fast vi har ju inte tränat heller men ändå. Frågar man vilken färg en bil e dyl är säger de oftast lila eller blå...hur är era?
    Ja du TM här jobbas det och försöker få vardagslivet att gå runt. Har hand om det mesta själv då maken jobbar var och varannan kväll så man är helt slut.
    Färger, ja det går i vågor, precis när man tror att de fått klämp på det så blandar de ihop dem igen men de ser nog skillnaden iaf. Alexander har blå nappar tex och William har gröna och på dem ser de genast skillnaden. Men de kör gärna med röd till allt och William kan ibland tjaja om att Bandis ( i Byggare Bob) är röd och Rulle är grön och nästan gång man frågar så är allt rött tokstollarna där.

    Annars så kämpar vi just nu på med att få lägga blöjan på hyllan. De är jätteduktiga både hemma och på dagis. Igår gjorde tom Alex nr 2 på toa och var helt överlycklig, var tvungen att ringa till pappa och skrek i telefon: JAG HAR BAJSAT. Men säg till mamma att byta då hörde jag maken säga tillbaks. JAG HAR BAJSAT skrek han igen och då fick jag flika in att han gjort det på toan. hahaha.Resten av kvällen tjatade han om att han gjort det på toan mammas sötgurkor.

    Hur mår du nu förresten? Har illamående lagt sig? Har du börjat jobba?

    Heoo: Hur är det din lilla skrutt? Var det Saga som var dålig och var på sjukan eller var det Melina? Jag hoppas iaf att hon är bättre och att ni fått komma hem eller får snart komma hemma.

    MNL, Nora, Censur hur är livet med er?
  • Tvillingmamma2007

    MP:
    Skönt att höra att det är fler som inte alltid har kläm på färgerna. Här är fortfarande sådär. Mår ju bättre än förut men fortfarande illamående. Mer nu denna vecka än förra men tror det beror på att jag försöker trappa ner på medicineringen. Har inte börjat jobba ännu men sjukskrivningen går ut den sista så då måste jag verkligen försöka börja! Har varit borta länge från jobbet nu och det är inte så kul.

  • Betty2

    Hej i tråden!

    Ja Heoo, hur är det med er? Hoppas verkligen att allt är bättre med lilla skruttan (kommer inte heller ihåg vem av dem som var så dålig nu).

    MP: Förstår att du är trött nu när du jobbar igen och samtidigt skall ta hand om allt hemma. Tycker att det har varit riktigt tufft själv. Men vilka duktiga killar som klarar sig så bra utan blöja. Här går det verkligen inte framåt, utan bara bakåt. De gillade att sitta på pottan i somras under semestern, men sedan dess totalvägrar de oftast. Om de märker i förväg att de skall bajsa och man föreslår pottan säger de bara "Nej! Bajsa i blöjan!!"... *suck* Man vill ju inte tjata/"tvinga" heller för det får väl bara motsatt effekt. Hoppas att intresset kommer tillbaka snart men risken är väl att vi får vänta till nästa sommar. (Man vill inte direkt låta dem gå nakna/utan byxor nu när det börjar bli kallt i lägenheten heller, så de bara fryser och ber om blöja/byxor... Har annars fått många tips om att det där med att gå naken (på underkroppen) funkar bra när man försöker pott-träna.)

    TM: Vad jobbigt att illamåendet fortfarande håller i sig. Hoppas det blir bättre nu så du klarar av att jobba fr.o.m oktober. Men annars förlänger de väl sjukskrivningen?
    Angående färger så är framför allt Alexander väldigt duktig på det. (Han lärde sig från början tack vare teletubbies; sa "Lala-gul, Dipsy-grön, Po-röd" osv. ) Jag är glad att han är så bra på färger för i många andra avseenden ligger han en bra bit efter Jonathan (bl.a. när det gäller att räkna - A kan rabbla siffror men har svårare för att räkna saker). Jonathan har oxå ganska bra koll på färgerna, men inte riktigt lika bra som Alexander. Jag känner igen det som MP beskriver, att det var precis så hos oss oxå för ett tag sedan. Dvs de hade inga som helst problem att känna igen sina nappar, tandborstar osv, men ändå kunde de säga fel när man frågade om färger (J sa alltid blå). Och att det gick i vågor så att de först sa rätt, och sedan var allt blått igen... Men de verkar ha passerat den fasen nu och säger oftast rätt i stället (och skippar det där med att allt är blått ).

    Ellen: Hur går det med Sebastians näsa?

  • Tvillingmamma2007

    Betty:
    Jo annars så måste de väl förlänga sjukskrivningen som sagt men vet inte hur populärt det skulle bli på jobbet och vem vet man kanske blir sjukskriven i slutet med pga foglossning e dyl så det vore ju kul att hinna jobba något innan nästa föräldraledighet om man säger så! Dessutom så börjar sambons jobb också bli lite lidande pga alla dagis lämningar/hämtningar bland annat och han har verkligen dragit ett stort lass sen i somras så jag vill ju börja kunna avlasta honom med. Känns som om jag måste börja jobba nu på torsdag! Hoppas det kommer att funka bara, drygt att jag går på heltidsschema bara!

  • Tvillingmamma2007

    Betty:
    Skönt att höra om fägerna och om jag-vill-bajsa-i-blöjan problematiken då det ofta är samma här även om Tim bajsade på pottan ikväll och de är rätt så duktiga att pinka på pottan på mornarna och kvällarna men däriemellan verkar de inte ha tid tyvärr. Måste ta och jobba på det vi med men det känns som om man inte vill tvinga dem/stressa dem heller men visst vore det skönt om de kunde bli blöjfria snart så man inte får tre blöjbarn i mars! Och dyrt är det ju med! De är däremot jätteduktiga på att säga till att de kissar och bajsar nu, de gör de typ alltid, så de kan ju kontrollera när det är dags så det finns ju hopp iaf även om de ofta förderar att det hamnar i blöjan fortfarande. Häromdagen gick Tim utan blöja i lekrummet och så kom han springandes mot toaletten och sa att kisset kommer! Satte han på pottan och han kissade men såg sen att en skvätt även hamnat på golvet men det är väl så man får göra kanske för han vill verkligen inte kissa på golvet och det är ju bara att torka upp.

  • FruHeo

    Ellen: trist med S näsa, pollenallergiker? allergisk mot nått annat????
    Hoppas att det rättar till sig.

    TM: drygt med illamåendet. Förstår att du vill börja jobba, kan man inte tänka sig att du går ned i arbetstid? Blir sjukskriven kanske 25% ? SKulle det göra nån skillnad?

    Melina kan både röd, grön, gul, blå, jåsa, blommig (det är en färg enligt henne) och lila ibland. Saga hon har nada koll, säger blommigt och rosa om allt vilket är lite sött.

    Här börjar läget stabilisera sig. Vi fick flyga hem till linkeboda i torsdags, kändes så himla skönt. Home sweet home! Saga blir nog kvar på sjukan iaf nästa vecka ut också för det går inte att få bort syrgasen. Men ni anar inte hur härligt det var att bli avbytt, träffa maken en kort sväng. Hämta Melina på dagis och sen åka till Saga. Den glädje som de hade när de fick träffas igen efter ett bra tag var helt amazing! JAg måste erkänna att jag på ett plan är lite ledsen för pyret inte får en tvilling och missar den här direkta närheten som S och M har.
    Men jag har dragit på mig inflammation i hörselgången och vanlig hedlig bonnig öroninflammation, inte att rekomendera, känns ungefär som att föda barn genom örat.......... (trots maxdos panodil och ipren).

    Ja M är helt blöjfri nu dagtid. Det är så himla himla skönt. Visst händer det nån olycka ibland men väldigt sällan. På natten gör oss faktiskt inget att hon har blöja. Saga, ja hon varit nästan torr dagtid när vi åkte till gbg, men nu vet i sjutton. Så mycket annat som händer så det kanske inte är konstigt, men trist. Hade önskat att ungen kunde vara helt torr dagtid men vad sjutton, man får inte allt. hehe

    Nej nu ska jag och mitt lilla öra knata i säng igen. Har bara varit uppe för att dricka lite och äta en dos panodil till......

  • ellenwesterlund
    Betty2 skrev 2009-09-25 22:03:17 följande:
    Ellen: Hur går det med Sebastians näsa?
    FruHeo skrev 2009-09-26 03:04:03 följande:
    Ellen: trist med S näsa, pollenallergiker? allergisk mot nått annat????Hoppas att det rättar till sig.
    Sådär ... Han är jätteduktug på att ta näsoljan. Han drar in den som man typ gör med nässpray och sen ligger han och klämmer på lillnäsan (skulle göra det för att fördela ut oljan på slemhinnorna). Nu har han vaknat några kvällar vid 23 och varit täppt. Fått näsdroppar (och blivit elak).
    Men jag vet inte om det är någon större skillnad ... ska nog ringa BVC så de får boka in en tid med dr när hon har semestrat klart.
    Bvc sköterskan tror det kan vara polyper.
    Har väl inte just nå pollen här nu. Det är ju minusgrader vissa mornar.
    Blev rådd att kolla om täcke/kudde innehöll dun (ifall det var det han blev snuvig av) men inte det ...
  • Tvillingmamma2007

    Heoo:
    Jag vet inte. Orkar inte ringa fler läkare nu heller. Ska försöka börja som vanligt på tors men brukar flexa lite och ta ut sem så det blir väl en 80% i praktiken så ska väl inte klaga men får se hur det går. Har mått lite bättre i helgen iaf. Var tom till några kompisar i lördagskväll på mat! Shit first time på 3 mån eller nåt!

Svar på tråden Tvillingföräldrar till tvillingar födda vår/sommar 2007