• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym

Det här med ringkultur är tydligtvis ganska olika i olika länder. De flesta romantiska filmer är ju amerikanska och den typen av förlovningsringar som TS pratar om är ju amerikanska i stilen. Jag har två amerikanska väninnor och båda har stora solitärringar som förlovningsringar men släta vigselringar. De gör ju liksom tvärtom i USA, de gemensamma ringarna kommer ju vid vigseln och då vill man ofta ha likadana eller liknande båda två. Att ha två ringar med stenar verkar inte ens vara kutymen i USA.

• Lidingöbo

Det är din ring den ska sitta på ditt finger och du avgör hur den ska se ut. Tänk bara på att du får betala för den också. Vi är vuxna individer.

Min förlovningsring/vigselringring är f ö slät och det insåg jag att jag ville ha för jag jobbar ofta och mycket med händerna. Jag älskar att mecka med bilen, laga mat, målar osv. Det blir enklast så. Sedan köpte jag en stor diamant ring som jag har när jag känner för det. Den köpte jag med mina egna pengar och gav den till mig i julklappspresent. Jag sätter den längst in för att påminna mig om att jag avgör min egen lycka och ska alltid prioritera mig först för att eftersträva att vara en fulländad kärleksvarelse på vår jord.

• Anonym

Min man och jag har släta, ganska tjocka guldringar som förlovningsringar. Vigselring fick jag vara med och välja, det blev en vitguldsring med 5 diamanter, totalt 1 ct, en 21000-kronorsring. MEN. Stenarna är så stora att det inte går att använda ringen lika mycket som jag skulle vilja. Ringen är ivägen/blir smutsig om jag bakar, tränar, drar händerna genom håret osv osv osv. Nu i efterhand tänker jag att en ring med mindre stenar i hade varit bättre, som det är nu får ringen ligga i smyckeskrinet för det mesta. Endast när jag vet att jag inte kommer att behöva använda händerna så mycket (tex om man ska på finare middag) tar jag på den.

Så din "pinsamma" ring är inte alls så dum. Tänk förresten på detta när du väljer vigselring! Jag önskar att någon hande kunnat tala mig tillrätta, men jag var förblindad av bling-bling.

En sak till: en gång har jag bytt ut en ring jag fått av min dåvarande fästman (nu make). Det var en julklappsring som jag inte var nöjd med, så vi gick till affären och jag valde en annan. Men GUD så jag har ångrat mig! Han hade ju för sjutton stått och valt ringen till mig! Om jag kunde skulle jag LÄTT byta tillbaka, trots att den ring jag själv valde både var dyrare och har större diamanter. Sedan dess har jag ALDRIG bytt ett smycke jag fått av honom, även om jag ibland tänker att jag skulle velat lägga den summa pengar som smycket han valt kostade, på något annat från den affären. Men lustigt nog så betyder hans insats så mycket, att jag tycker mer och mer om alla smycken han ger mig.

Var glad för din ring, finns inget så tonårsaktigt som att jämföra förlovningsringar!

• hella23

Jag har oxå den "billiga förlovningsringen" och det gör mig absolut ingenting då jag älskar min sambo och skiter ärligt talat i vad det är för ring utan huvudsaken är att vi har varandra.

Sen var inte frieriet speciellt trevligt heller då det var jag som ställde frågan till honom lite halv allvarligt när vi var på fest och han sa att han skulle bli den lyckligaste mannen på jorden om vi gifte oss.
    När vi gifter oss så kommer vi byta ut våra ringar.

• Caysa

Alltså om han nu friade till dig, så skulle han ju inte gett dig en förlovningsring!!??

Förlovar sig gör man ju gemensamt efter frieriet! Friarringen skall ju ha en sten helt klart, förlovningsringen kan ju vara slät om man fått en fin friarring!

Jag tycker nog att hela grejen att han friar direkt efter förlossningen och har med sig förlovningsringar när han friar, är ganska dåligt...

Jag tycker du har rätt att vara ledsen! Tycker synd om dig, för det är ju svårt att göra detta ogjort!

• Konfliktnolla
    Fridayyy skrev 2009-09-11 10:23:20 följande:
    Min man har en ur och guld-butik och brukar berätta att det kommer folk och byter ut sina ringar mot modernare så det är ju inte som förr när folk hade sin ring livet ut.
    Jo det stämmer ju precis. Men det är väl inte det som är själv grundtanken. Men man måste ha respekt för vad man har för ekonomi. Man uppgraderar eller byter, smälter ner och gör om. Lägger till eller tar bort.

Ofta har jag gjort en ringskena som även kan ta diamanter eller andra stenar. Och man fyller på.

Många människor anser också att ursprungsringen är helig och vill sällan göra om den. Det är liksom den ringen som är den riktiga på sätt och vis. Så jag brukar försöka få med den på något sätt i den nya ringen.
  • SweetStarAngel

TS
    Spontant känner jag. Sluta bry dig om vad andra tycker så mycket. Sen kan jag förstå dig. Har du varit tydlig med vad du ville ha för ring så förstår jag att du känner ett visst missnöje. Din lösning med att sätta dit en sten är ok men gör det för att du vill inte för att omgivningen pressar dig!

Förkyld lycklig fru, mamma och matte=)
  • Lakrids

Trist att du är så besviken på din blivande mans val av ring! Visst, jag är åxå lite "picky" med vad jag sätter på mig, men alltså... jag skulle ALDRIG byta en ring min man köpt!!!! Fy så elakt!!!! Tänk själv hur du skulle känna dig om du tagit mod till dig och varit nervös iinför ett frieri... tänkt ut tillfälle och köpt ring... och så vill din kille inte ha den!!!! Jag skulle bli genomledsen och enormt besviken... känna det som att han tyckte det var viktigare vad som satt på fingret än varför bröllop ska stunda. Ego!   

Stolt mamma till Jack
  • mosterYster
    Caysa skrev 2009-09-11 10:50:44 följande:
    Alltså om han nu friade till dig, så skulle han ju inte gett dig en förlovningsring!!?? Förlovar sig gör man ju gemensamt efter frieriet! Friarringen skall ju ha en sten helt klart, förlovningsringen kan ju vara slät om man fått en fin friarring! Jag tycker nog att hela grejen att han friar direkt efter förlossningen och har med sig förlovningsringar när han friar, är ganska dåligt... Jag tycker du har rätt att vara ledsen! Tycker synd om dig, för det är ju svårt att göra detta ogjort!
    What?!?

Frieriet innebär ju att man är förlovade om det blir ett ja. Då är det väl lämpligt med förlovningsring?? Vad trodde du att ett frieri var? En "rolig tradition" utan betydelse? Så snart den tillfrågade svarat "ja" så är paret per automatik förlovade.
  • Anonym

Jag tycker att frieriet låter väldigt härligt iallfall:P Rörande att efter gått genom en förlossning få ett frieri..hur ringen ser ut är väl inte så viktigt?Jag och min kille firade 7år 1sept. och i maj förlovade vi oss.jag som inte annars använder smycken blev överlycklig vilken ring min blivande man köpt åt mig :) Hur den än ser ut vet jag att kärleken ligger bakom och att vi älskar varandra :)

Svar på tråden skäms för min förlovningsring