• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym

Hej!

Nu har har jag inte hunnit och orkat läsa alla inläggen men jag kan ju säga hur jag gjorde då jag var missnöjd med min förlovningsring. Jag köpte mig en ny som jag ville ha. Sambon reagerade inte så mycket (och kanske beror det på att han är en man... ja, jag drar alla män över en kant och nu när vi ska gifta oss så kommer jag be en guldsmed smälta ner guldet och göra en ny som jag ska ha som vigselring.

• Anonym (Lillan.)

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:08:06 följande:

Anonym (Lillan.) skrev 2009-09-10 23:04:25 följande:
    det är samma ring, men en sten insatt.
    TS, hade du inte tänkt ocg berätta för din blivande om den "nya" ingen?
    Som de flesta andra skriver, varför inte vara nöjd med att du har en fin man och ett barn?
    Släpp det som förväntas av er, är ni i översittarklassen eller?

Det är väl ert bröllop? Då ska det väl bli som NI vill ha det o inte som alla andra?
  • Caysa
    mosterYster skrev 2009-09-11 11:02:37 följande:
    What?!?Frieriet innebär ju att man är förlovade om det blir ett ja. Då är det väl lämpligt med förlovningsring?? Vad trodde du att ett frieri var? En "rolig tradition" utan betydelse? Så snart den tillfrågade svarat "ja" så är paret per automatik förlovade.
    Nja... Förlovningen är ju "det officiella tillkännagivandet" egentligen...
    Men idag är det tyvärr många som fiar och förlovar på en och samma gång.
  • Syra

TS!

Låt det gå ett tag nu och sen kan ni byta ringar!

Det han gjorde var underbart! tanken var så fantastisk.....men smaken är som baken och det är du som ska ha den på fingret. Så byt med lite stil sen utan att krascha hans självkänsla

Åh! för 10 år sen gjorde min man en ljusstake åt mig, han hade svarvat den och målat den i guldfärg......han verkligen förklarade sin kärlek för mig och tanken var så fantastisk! men staken var så ful! hahaha så glad att det inte var något som jag skulle ha på mig och dessutom stolt visa upp .

• M Y L F

Jag tappade min tjocka fina släta förlovningsring ;-( Den var ju inte jättedyr men ca 4000 och det var för snart 10 år sedan.

Jag brydde mig aldrig om att köpa någon ny, så när vi gifte oss köpte jag mig en ring som inte var alltför dyr men som jag verkligen ville ha. Denna ring hade aldrig passat till min förlovnings ring.

Jag förstår dig för ringen är ju ändå något som man bär och som man själv och andra ser, men det har ju också med det ekonomiska att göra. Har ni råd att köpa en annan ring så gör det, annars får du väl gå ut och kolla på en ring som du vill ha när ni gifter er och då kanske den kan få kosta lite mer.

• AllyZ

Varfor hoppar allapa TS? Hon behover inte vara bortskamd eller otacksam! Allt hon sager ar att hon onskat att ringen hon ska ha pa sig resten av sitt liv hade varit som hon ville ha den...Jag forstar absolut...

Klart man inte ska onska sig nagot man inte har rad med, alltsa diamant om man inte har pengarna till det. Men du kan ju faktiskt hitta en liten diamantring for samma pris som vissa koper guldring for!

Jag hade blivit ledsen om jag fatt en ring jag verkligen inte tyckt om, hade saklart inte sagt det rakt ut eller visat otacksamhet. Men tex, jag passar bast i silver sa alla mina smycken jag har pa mig ofta ar i silver eller vitt guld. Skulle jag da fa en forlovningsring i guld skulle det inte passa mig alls och jag skulle nog bli besviken att min man inte tankt pa det och egftersom det ar nagot jag ska ha pa mig varje dag for alltid.

Tycker du ska se till att fa en liten sten pa din vigselring istallet! Da loser ni ju problemet!

• hannaliza

Jag och min man har släta silverringar som vi köpte för 100 kr styck - som VIGSELringar. Jag skäms inte ett dugg Älskar min släta ring och tycker den är snyggare än de flesta.

Så jag tycker nog att du överdriver - men jag har å andra sidan ingen social press kring detta... upphör aldrig att förvånas över vad folk tycker att de kan lägga sig i.

• Hedi

Har bara läst din TS, vada förväntas. Ni är väl vuxna nog att betsämma hur ni vill ha det. Dra iväg och gift er istället, man gifter sig för sig egen skull och inte för att familj och vänner skall fa ga pa en fest.

• Mammatill2tjejer
    Caysa skrev 2009-09-11 10:50:44 följande:
    Alltså om han nu friade till dig, så skulle han ju inte gett dig en förlovningsring!!?? Förlovar sig gör man ju gemensamt efter frieriet! Friarringen skall ju ha en sten helt klart, förlovningsringen kan ju vara slät om man fått en fin friarring!Jag tycker nog att hela grejen att han friar direkt efter förlossningen och har med sig förlovningsringar när han friar, är ganska dåligt...Jag tycker du har rätt att vara ledsen! Tycker synd om dig, för det är ju svårt att göra detta ogjort!
    Va? Naturligtvis så är det när man friar som man ger en förlovningsring!
    Att förlova sig innebär ju just det; för lova sig, man "lovar"/är överrens om att man ska gifta sig inom en viss framtid.

Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar. Förlovning kan firas som en familjehögtid.

I en förlovningsannons i en tidning skrivs enligt tradition kvinnans namn före mannens (medan det omvända är det sedvanliga vid vigsel). När paret har förlovat sig, är kvinnan mannens fästmö och mannen är kvinnans fästman.

Förlovningen har, till skillnad från trolovningen, aldrig varit rättsligt bindande.

Förr i tiden var det tradition att förlovningen högst skulle vara ett år, innan man gifte sig. Idag förekommer det att man bara förlovar sig utan att gifta sig överhuvudtaget. Likaså förekommer det att man gifter sig på en gång utan att först tillkännage förlovning.
  • Anonym (bling-ring)
    konkelbär skrev 2009-09-11 10:06:25 följande:
    Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-11 10:03:10 följande: Men ska man verkligen gifta sig om ringen är det centrala? Var är kärleken?
    Hur läste du ut det ur mitt inlägg? Att ringen är det centrala?
    Men visst ringen är viktig för den ska man ju ha på sig varje dag resten av livet. Den måste ju passa en själv.
    Om du läser TS inlägg så inser du nog att den ringen hon fick inte passade henne och en del i besvikelsen är nog att hon känner att hennes sambo borde ha vetat det.

Trollet Ludenben skrev 2009-09-11 10:11:05 följande:
    så det är ett kriterie för att det är en seriös "vuxenförlovning" om man har en specialdesignad ring med diamant i. Okej, nu måste jag asgarva. Så då är man inte vuxen om man inte har det?? Tänk om man inte har råd till det då?? Ta ett vanligt svensson-par i kanske 27-30årsåldern. Han är brevbärare, hon jobbar i vården och båda är fastanställda. De vill förlova sig men har inte råd till denna "vuxenring". Vad ska de göra?? Strunta i att förlova sig. Jag tycker förlovning tillhör vuxenlivet, inte tonårslivet. Ringen spelar mindre roll, det är väl värderingarna och kärleken som är den viktiga?? Och är det värderingar vi pratar så kanske du skulle inväntat lite mer vuxenpoäng innan du tog det klivet??
    Som sagt, ringen ska man ha varje dag resten av livet och för de allra flesta är inte frieri och förlovning ett spontanbeslut som tas över dagen och det finns många fina prisvärda ringar om man letar lite utanför guldfynd.
    Det är lång avskrivningstid på en ring så lite tycker jag att den kan få kosta ;)

Nej jag sa inte att man var tvungen att ha en superdyr designerring för att det ska vara en seriös vuxenförlovning, inte heller att alla släta ringar är tonårsringar. Men en dussinring köp-två-betala-för-en känns för mig som just en tonårsring (ni om har såna och är nöjda med det, fint för er! smaken är som baken. Det är inte meningen att trampa på några tår även om jag inser att jag gör det. Ni får ta det som mina personliga åsikter ang ring till mig själv. Vad andra har spelar mindre roll bara de är nöjda).
    Jag vet inte vilken generation du, Trollet Ludenben, är men när jag var tonåring (är runt 30 nu) så var det många som förlovade sig och jag kan tänka mig att TS har samma erfarenheter som jag *gissar*
    Och om jag ska fortsätta gissa så tror jag att TS har rätt så bra koll på vad hennes sambo har råd med.

och vad vet du om mina värderingar? nu är det jag som måste asgarva.
Svar på tråden skäms för min förlovningsring