Ung familj med obotlig cancer, finns det fler?
Anonym (tvåbarnsmor) skrev 2009-12-04 16:54:14 följande:
Och jag tjänar 24 500 kr/mån och räknade på en hyra på 4300 kr (som det blir om jag köper en trea i det området som jag nämnde tidigare). Men jag är fortfarande tveksam till om man verkligen får bostadsbidrag när man äger en bostadsrätt. Har dock inte läst något mer på f-kassans sida än den du länkade till. I dag fick jag en positiv överraskning när det gäller min försäkring jag har via mitt arbete. I ett försäkringsvillkor gällande sjuk- och dödsfallsförsäkringen är även min make medförsäkrad. Detta betyder att vi nu kommer få ett engångsbelopp på 30 000 kr för att han drabbats av en allvarlig sjukdom, malign cancer stod med som en av de sjukdomarna som godkänns. Fick en blankett från en av personalhandläggarna på jobbet som vi ska fylla i och skicka in till Folksam. Utöver detta får jag ett engångsbelopp på 120 000 kr om maken dör. Dessutom fanns det något som heter KTP-familjeskydd, där jag kommer få en viss summa varje månad i fem år efter att min make avlidit. Så ett tips till dig, kolla upp vilka försäkringar du omfattas av via ditt jobb. Tur att man är så bra försäkrad via jobbet! Hade inte en aning om detta. Det
Jag VET att du få bostadsbidrag för bostadsrättslägenhet. Räkna ihop avgift + ränta (ej ev. amorteringar) så får du fram kostnaden du söker bidrag för. Även för villafastighet har man rätt till bostadsbidrag om man har barn och inte för höga inkomster.