• Äldre 17 Sep 16:24
    56679 visningar
    20 svar
    20
    56679

    Normalvikt+längd för nyfödd?

    Jaa jag har sökt runt på nätet och det står olika överallt..
    Vart ligger snittet för en normalviktigt bebis född efter fullgångna veckor? Är det 3,5 kilo som jag alltid trott? Eller är det 3,3 som man kan läsa lite här och var?
    Längden är väl 48-52? , eller är det 48-50?
    Någon som verkligen vet eller kan länka till en bra sida(måste ju finnas någon trovärdig sida där ute) ?

  • Svar på tråden Normalvikt+längd för nyfödd?
  • vittra
    Äldre 17 Sep 16:49
    #1

    Det beror ju på hur man räknar så det är ju inte så konstigt att det är olika bud... ibland räknar man ihop pojkar och flickor och då blir medel aningens högre. Ibland räknar man flickor för sig och pojkar för sig, och flickor är aningens mindre i snitt än pojkar.

    Varför måste du veta så exakt?

  • Äldre 17 Sep 16:51
    #2

    medel för fullgången bebis oavsett könet är ca :3,5kg och 50cm.

  • vittra
    Äldre 17 Sep 16:55
    #3

    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2009-09-17 16:51:08 följande:


    medel för fullgången bebis oavsett könet är ca :3,5kg och 50cm.
    Källa?
  • Miniig­irl
    Äldre 17 Sep 17:00
    #4

    Om man kollar på kurvorna från journalen från förlossningen så är medel för pojkar ca 3650g och 51,1cm lång
    för flickor ca 3500g och 50,1cm lång

  • AnitaC­asper
    Äldre 17 Sep 17:10
    #5

    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2009-09-17 16:51:08 följande:


    medel för fullgången bebis oavsett könet är ca :3,5kg och 50cm.
    ja det är väl därikring man brukar säga att medel ligger.
  • Äldre 17 Sep 19:43
    #6

    Jag gjorde ett ul och fick då veta beräknad vikt och längd som min bebis kommer ha om jag går 40 hela veckor. Och det var ca 52 cm och 3,6-3,7 kilo. Och på alla så låter det som om det är den största bebisen dom fått höra om.. Bara undrade om det var så eller han/hon bara var lite större än snittet.

  • Rumpet­roll
    Äldre 17 Sep 19:46
    #7
    BubbelBoom skrev 2009-09-17 19:43:02 följande:
    Jag gjorde ett ul och fick då veta beräknad vikt och längd som min bebis kommer ha om jag går 40 hela veckor. Och det var ca 52 cm och 3,6-3,7 kilo. Och på alla så låter det som om det är den största bebisen dom fått höra om.. Bara undrade om det var så eller han/hon bara var lite större än snittet.
    Det är medel. Och det spelar väl ingen roll hur mycket bebisen väger så länge hon/han är frisk
  • Äldre 17 Sep 20:11
    #8
    Rumpetroll skrev 2009-09-17 19:46:24 följande:
    Det är medel. Och det spelar väl ingen roll hur mycket bebisen väger så länge hon/han är frisk
    Jag är livrädd att han/hon ska vara super stor så att han/hon ska fastna och det ska bli massa krångel, därför spelar storleken roll för mig. Annars så var jag mest nyfiken på om det räknas som stort, som flera av mina vänner säger, eller om det räknas inom det normala. Nu kan man ju inte vara helt säker på vikten och längden trots ett ul 5 veckor tidigare, men känns otroligt skönt för mig att veta vad som förväntas komma ut "på ett ungefär" iaf:)
  • chimp
    Äldre 17 Sep 20:18
    #9
    BubbelBoom skrev 2009-09-17 20:11:33 följande:
    Jag är livrädd att han/hon ska vara super stor så att han/hon ska fastna och det ska bli massa krångel, därför spelar storleken roll för mig. Annars så var jag mest nyfiken på om det räknas som stort, som flera av mina vänner säger, eller om det räknas inom det normala. Nu kan man ju inte vara helt säker på vikten och längden trots ett ul 5 veckor tidigare, men känns otroligt skönt för mig att veta vad som förväntas komma ut "på ett ungefär" iaf:)
    Det låter inte alls så stort tycker jag. Möjligtvis en aning lång? Men som jag förstått det så är det storleken på huvud som påverkar mest om det blir trångt på vägen ut. Du behöver inte oroa dig (har själv fött en bebis på 3800 g/50 cm. Tror inte att det var annorlunda än att föda en mindre bebis.)
  • vittra
    Äldre 17 Sep 20:54
    #10
    BubbelBoom skrev 2009-09-17 20:11:33 följande:
    Jag är livrädd att han/hon ska vara super stor så att han/hon ska fastna och det ska bli massa krångel, därför spelar storleken roll för mig. Annars så var jag mest nyfiken på om det räknas som stort, som flera av mina vänner säger, eller om det räknas inom det normala. Nu kan man ju inte vara helt säker på vikten och längden trots ett ul 5 veckor tidigare, men känns otroligt skönt för mig att veta vad som förväntas komma ut "på ett ungefär" iaf:)
    Låter aningens lång kanske men absolut inte så att man skulle reagera, låter märkligt att dina vänner reagerat så? Många i min omgivning har fått 4-5 kg bebisar. Väldigt stora med andra ord. Min egen dotter vägde 2700, hehe

    Tycker inte du ska oroa dig, det är absolut normalviktigt och inte överdrivet stort så det kommer gå galant
  • Äldre 17 Sep 21:05
    #11

    3600 och 51 för pojkar och 3500 och 50 för flickor har jag alltid hört!!

  • Äldre 17 Sep 21:07
    #12
    BubbelBoom skrev 2009-09-17 20:11:33 följande:
    Jag är livrädd att han/hon ska vara super stor så att han/hon ska fastna och det ska bli massa krångel, därför spelar storleken roll för mig. Annars så var jag mest nyfiken på om det räknas som stort, som flera av mina vänner säger, eller om det räknas inom det normala. Nu kan man ju inte vara helt säker på vikten och längden trots ett ul 5 veckor tidigare, men känns otroligt skönt för mig att veta vad som förväntas komma ut "på ett ungefär" iaf:)
    det är nog ingen fara min dotter vägde 4175 gram var 52 lång och hade 37 runt huvudet och det gick bra, hade jag vetat storleken hade jag nog bara oroat mig i onödan!
  • Ariell­a
    Äldre 17 Sep 21:16
    #13
    BubbelBoom skrev 2009-09-17 20:11:33 följande:
    Jag är livrädd att han/hon ska vara super stor så att han/hon ska fastna och det ska bli massa krångel, därför spelar storleken roll för mig. Annars så var jag mest nyfiken på om det räknas som stort, som flera av mina vänner säger, eller om det räknas inom det normala. Nu kan man ju inte vara helt säker på vikten och längden trots ett ul 5 veckor tidigare, men känns otroligt skönt för mig att veta vad som förväntas komma ut "på ett ungefär" iaf:)
    Min son vägde dryga 5 kg och var 56 cm lång. Du behöver nog inte oroa dig
  • AnitaC­asper
    Äldre 17 Sep 21:18
    #14
    BubbelBoom skrev 2009-09-17 19:43:02 följande:
    Jag gjorde ett ul och fick då veta beräknad vikt och längd som min bebis kommer ha om jag går 40 hela veckor. Och det var ca 52 cm och 3,6-3,7 kilo. Och på alla så låter det som om det är den största bebisen dom fått höra om.. Bara undrade om det var så eller han/hon bara var lite större än snittet.
    tycker det låter som en riktig standardbebis! läste igår om en tjej som fick en bebbe på 5.200 gram, thats big! å hon födde naturligt. *gulp*
    själv fick jag en bjässe på 4600 gram å 55 cm lång. men då fick jag över tiden två veckor också....
  • annako­hler
    Äldre 17 Sep 21:19
    #15
    BubbelBoom skrev 2009-09-17 19:43:02 följande:
    Jag gjorde ett ul och fick då veta beräknad vikt och längd som min bebis kommer ha om jag går 40 hela veckor. Och det var ca 52 cm och 3,6-3,7 kilo. Och på alla så låter det som om det är den största bebisen dom fått höra om.. Bara undrade om det var så eller han/hon bara var lite större än snittet.
    hej det är inte så stort tycker jag hihi...på min son som är 1år nu så skulle han ha vägt 4500gram o vart 56cm om han hade kommit efter 40veckor....men nu kom han i v35...men han vägde 200gram ifrån 3kg ändå
  • Elfva
    Äldre 17 Sep 21:22
    #16

    När vi var på tillväxt ultraljud visade mig barnmorskan hur kurvan ser ut och vikt mellan 2 800 - 4600 g räknas som fullt normal vikt... ganska stort spann...

    Nå väl, de flesta barn som föds är mellan 50-52 cm långa och väger mellan 3 000-4000 g Det är väl däremellan de flesta hamnar men som sagt vad som räknas som normalvikt i "branschen" är alltså ett ännu bredare spann...

  • Äldre 17 Sep 21:23
    #17

    Nä jag vet inte varför flera har sagt att min bebis är så stor, kan ju vara för att de fått mindre än 3,5 kilo. Men jag är glad att jag har lite kolla på vad han/hon kan tänkas väga nu iaf. Är inte lika orolig som innan iaf.

  • Äldre 17 Sep 21:25
    #18
    Elfva skrev 2009-09-17 21:22:59 följande:
    När vi var på tillväxt ultraljud visade mig barnmorskan hur kurvan ser ut och vikt mellan 2 800 - 4600 g räknas som fullt normal vikt... ganska stort spann... Nå väl, de flesta barn som föds är mellan 50-52 cm långa och väger mellan 3 000-4000 g Det är väl däremellan de flesta hamnar men som sagt vad som räknas som normalvikt i "branschen" är alltså ett ännu bredare spann...
    Ja oj det var brett faktiskt!
  • Äldre 17 Sep 21:26
    #19
    annakohler skrev 2009-09-17 21:19:06 följande:
    hej det är inte så stort tycker jag hihi...på min son som är 1år nu så skulle han ha vägt 4500gram o vart 56cm om han hade kommit efter 40veckor....men nu kom han i v35...men han vägde 200gram ifrån 3kg ändå
    Han skulle blivit lite större med andra ord:)
  • Äldre 17 Sep 21:27
    #20
    Ariella skrev 2009-09-17 21:16:08 följande:
    Min son vägde dryga 5 kg och var 56 cm lång. Du behöver nog inte oroa dig
    Oj vilken stor kille du fick då:)
Svar på tråden Normalvikt+längd för nyfödd?