• FreeForAll

    Data vs. Dator?

    Min man läser Svenska för invandrare och fick glosor i läxa över helgen. Ett av orden var "data", jag hjälpte honom och förklarade att det betyder uppgifter.

    Samtidigt berättade jag att "dator" var "computer".

    I skolan idag så visade det sig att han hade fel översättning av glosan, läraren sa att "data" betyder "computer", han hänvisade till vad jag hade sagt men de sa att jag hade fel.

    Nu blir jag ju lite osäker, kan man använda ordet "data" när man pratar om datorer?

  • Svar på tråden Data vs. Dator?
  • DeHex

    kan ni inte gå in på någon ordbok på nätet och kolla upp det, för är det så att läraren har fel så har din man iaf någon fakta där det står hur det ska vara.

    Vet att min sambo blir "irriterad" på mig när jag skriver data istället för dator, men jag menar burken som jag sitter vid just nu :)

  • DeHex

    Var bara tvungen!!!

    enligt www.ne.se/

    dator
    dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

    data

    data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner. Med information avses däremot innebörden i data, vilket förutsätter en mottagare med förmåga till tolkning av data.

  • FreeForAll

    "data: uppgifter; fakta; som förled i sms ofta dator- el. datorbehandlings-; lägga upp på d. datorbehandla ngt"

    Detta är från SAOL, vad menas?

  • Trollmor 86

    Data: Informationen.. alltså alla ettor o nollor
    Dator: Burken

  • Anna Sui

    Det verkar som om läraren hade fel.

    Data är ju information, data som finns i datorn.
    Datorn är ju själva maskinen.

    Precis som du förklarade för honom.

    Jag blir faktiskt lite förbannand om nu läraren hade fel. Hur ska folk kunna lära sig ett korrekt språk, när inte ens lärare har koll.

    Tyvärr finns det säkert en miljon svenskar som inte har koll på det här. Vet inte hur ofta jag hör folk kalla datorn för datan eller data. På tv, på stan osv.

  • Danitra
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-21 12:29:11 följande:
    Tack, nu känns det bättre. Om man säger "datajobb", vilket sorts jobb pratar man om då?
    Nu säger man ju ofta "data" om dator i talspråk. "Dataspel", "datarum" osv.
    Ett datajobb är nog ett jobb som involverar arbete med datorer. Men säger man så längre? Det var nog länge sedan jag hörde någon prata om "datajobb".
Svar på tråden Data vs. Dator?