Inlägg från: Anonym (Hjälp!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp!)

    Hur klarar jag mig ekonomiskt?

    Hej

    MIn sambo och jag ska dela på oss.
    Vi har en son på snart 4 månader ihop och han kommer ju bo med mig av uppenbara skäl men bl.a eftersom jag helammar fortfarande.
    Saken är den att jag redan anmält alla mina dagar till försäkringskassan och den perioden går ut i januari sedan har jag inga dagar kvar och jag är inte säker på att min sambo kommer dela med sig av sina resterande dagar.
    Det känns helt omöjligt att börja jobba heltid när min son bara är 8 månader, var ska jag göra av honom? Tvivlar väldigt starkt på att min sambo kommer vara hemma på heltid tills sonen är stor nog att börja på förskola. Vi har diskuterat det förr och han är helt ovillig att vara heltidspappaledig.

    Jag pratade precis med den ansvarige för socialbidrag på min kommun och hon informerade mig om att bidragstaket till lägenhet är 4200 och även att lån inte räknas till utgifter mer information fick jag inte ur henne.
    Jag kommer stå mer eller mindre på bar backe utan möbler mer än det som införskaffats till min son.

    Min sambo och jag har hus ihop och jag har ju rätt till hälften av det vi skaffat ihop men det är inte mycket och efter att ha pratat med banken har jag fått reda på att jag kommer få ta ett lån på hälten av mellanskillnaden mellan husets värde och det belopp vi belånat huset på för renovering. Utöver det har jag ett medlemslån på ca 60tusen jag tog för att betala en kontantinsats till en bil vi köpte tillsammans.
    Om lån inte räknas till utgifter i ett underlag för socialbidrag hur ska jag någonsin kunna klara mig ekonomisk själv när min anmälda period är slut?

    Jag är fullständigt lamslagen och har ingen aning om vad jag ska göra...

    Mvh// Hanna

  • Svar på tråden Hur klarar jag mig ekonomiskt?
  • Anonym (Hjälp!)

    Hej igen.
    Ja jag borde klara mig på den lön jag får när jag återgår till arbetet men det kommer bli med väldigt små marginaler.
    Helst ser jag själv att jag klarar mig utan bistånd när jag väl jobbar men det är de månaderna mellan föräldrapenningens stopp tills jag börjar jobba som jag inte har någon inkomst utom barnbidrag och underhåll och med två lån så kommer ju i stort sett hela biståndet ätas upp av bara ammorteringar och ränta. Men förhoppningsvis då kan jag kanske få bistånd även till att klara dem eftersom det kanske rör sig om 6 månader.
    Jag tackar så väldigt mycket för ditt svar, jag känner mig lite lugnare faktiskt även om det inte är avgjort ännu..
    Tack än en gång!

    Mvh//Hanna

Svar på tråden Hur klarar jag mig ekonomiskt?