• Äldre 22 Sep 14:40
    3204 visningar
    2 svar
    2
    3204

    Ang. underhållsstöd

    Jag undrar hur du kan påstå att en förälder som enbart betalar underhållsstöd kan anses ha fullgjort sin ekonomiska sjyldighet gentemot barnet. Det finns ingen lag som reglerar vad som ingår i underhållsstöd och det är bara en lägsta nivå för levnadskostnader som underhållsstödet bidrar till. Jag har mött samma påståenden från andra inom familjerätten men även försäkringskassan och blir lika fundersam varje gång. Det ni ska råda dessa föräldrar till är att gemensamt försöka räkna ut barnets kostnader, finns bra hjälp på försäkringskassans hemsida, räkna ut föräldrarnas överskott och därigenom komma överens om ett skäligt underhållsbidrag. Eller så ska ni råda dessa föräldrar att gå till domstol för att få det underhållsstöd barnet har rätt till. I dagsläget är det många barn som får betydligt mindre ekonomisk kompensation från umgängesföräldern än vad de har rätt till. Underhållsstöd ska bara användas av de som inte har ekonomisk förmåga att helt på egen hand bidra till sina barns försörjning.

    "
    2 § En förälder skall fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om föräldern

    1. inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller

    2. har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern.

    Underhållsbidrag fastställs genom dom eller avtal."

  • Svar på tråden Ang. underhållsstöd
  • Äldre 24 Sep 08:50
    #2
    Socialsekreteraren skrev 2009-09-23 21:50:26 följande:
    Hej, Bra tips om försäkringskassans hemsida där man själv kan göra uträkningar. Håller inte med dig om att jag framför att en förälder fullgjort sin ekonomiska skyldighet genom underhållet. Svaret på denna fråga är i flera fall olika beronde på bland annat inkomster och utgifter. Mvh Camilla
    I tråden ang. underhållsstöd från 13/9 så skrev du att den pappan, anses ha fullgjort sin ekonomiska skyldighet då han betalar underhållsstöd. Det är bra att du inte menar att underhållsstöd är det enda en umgängesförälder ska betala. Allt beror på kostnader och inkomster precis som du skriver till mig.
Svar på tråden Ang. underhållsstöd