• Angel in sight

Chokladen till biskvier

Jag brukar baka biskvier och har ett recept där man ska smälta kokosfett med blockchoklad som man doppar dem i. Kokosfett har jag m'ärkt är svårt att få tag på året runt då det är säsongsbetonat enligt de vanliga affärerna.

Finns det tips här ute vad man kan använda annars?

• Svar på tråden Chokladen till biskvier
  • dotty

jag doppar bara i choklad, det går finfint. kokosfettet gör chokladen lite mjukare bara, annars har det egentligen ingen funktion. ta vanlig choklad istället för block om du vill ha lite mjukare.

• Angel in sight

Tack, ok, då vet jag. Det gör inget speciellt med smaken eller? Jag vet inte så bra själv då jag inte äter dem, jag gillar bara att baka dem :).

Med vanlig choklad menar du vad för choklad?

• parvati

1 msk olja står det i min bakbok.

• dotty

ja alltså det gör chokladen lite lenare/mjukare i smaken också. men jag tror knappast det gör någon större skillnad.. annars kan du testa med att tillsätta något annat fett i liten mängd, typ en klick smör eller olja.

med vanlig choklad menar jag choklad som man köper som godis. typ marabou eller fazer eller dylikt från godishyllan. den är mjukare än block från början. men smälter också lättare/snabbare så det blir lite kladdigare att hålla i biskvin.

• Nennegumman

I mitt recept är det bara mörk blockhoklad uppepå, och det blir jättegott. Dock bör det vara "äkta" block, och inte nån billig som inte innehåller speciellt mycket kakao.

• SofiaO

För att undvika att chokladen blir kladdig när du äter biskvin, så kan du temperera chokladen. Med det menas att du smälter en del av chokladen över vattenbad, resten hackar du och rör i den smälta chokladen tills det också har smält. På det viset höjer du chokladens smältpunkt.

Bara ett tips

Svar på tråden Chokladen till biskvier