• Bliglin

    Alltid men vid prematur v 26-27?

    Se till att få kortisonbehandling så ökar huldas chanser till lungmognad väsentligt. Alltså se till att få kortisonbehandling NU!

    Sedan är det ju bra att det är en liten flicka, statistiskt sett klarar flickbebisarna prematuriteten betydligt bättre än pojkarna.

    Min erfarenhet: Min son föddes v 27+1. Han har - såvitt vi vet - inga men av sin tidiga födsel. Jag fick kortisonbehandling och låg 17 dagar på sjukhus innan han föddes med KS och det medverkade antagligen positivt till att han inte ens behövde cpap. Redan när jag fick komma upp och se honom 4 tim efter födseln så hade de plockat bort cpapen (som de väl satte på automatiskt då han föddes, dvs de tar alltid en bild på bebisen på det sjukhus jag födde för att mamman ska få se bebisen medan man ligger på "uppvaket" och på bilden hade han cpap påsatt.)

    Han föddes 1 april och jag hade Bf den 30 juni, dvs ganska prick 3 mån för tidigt. Vi fick lämna neo den 25:e juni. Först då klarade han att ta alla sina mål från bröstet.

    Stort lycka till! Hoppas lilla Hulda får växa på sig i magen ett tag till.
    (Jag låg 17 dagar sedan slemmisen gått och jag öppnats 3 cm... men jag hade å andra sidan inga sammandragningar. behandlades endast med progesteron som jag åt i hästdoser.)

Svar på tråden Alltid men vid prematur v 26-27?