• Lily Pascale

    Kan man kräva att arbetsgivaren gör bruttolöneavdrag?

    Hej!

    Har läst inläggen om bruttolöneavdrag med stort intresse och undrar som flera andra om hur man kan lyckas få sin arbetsgivare att gå med på detta.

    Jag jobbar statligt och har fri läkarvård och är därför nyfiken på om någon kan hjälpa mig att ta reda på om skatteverketsuttalande: Dnr/målnr/löpnr: 131 443481-05/111 innebär att jag bör kunna få mina IVF-försök betalda av arbetsgivaren på samma sätt som jag får ett vanligt läkarbesök betalt?

    "I likhet med andra åtgärder som rör barnsbörd räknas även provrörsbefruktning (IVF) och andra behandlingar mot ofrivillig barnlöshet som hälso- och sjukvård vid tillämpning av IL:s regler om förmån av fri hälso- och sjukvård för anställda"

    Hur är det med bruttolöneavdrag - är detta helt frivilligt från arbetsgivaren eller något man kan kräva? Eller åtminstone försöka driva vidare?

    Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Kan man kräva att arbetsgivaren gör bruttolöneavdrag?
  • Linnea H

    Jag tror inte du kan kräva det men vet inte om det är special om det är statlig arbetsgivare. Det där med fri läkarvård borde ju hjälpa upp det tycker man.
    Jag jobbar i ett privat stort företag så det är kanske inte riktigt samma sak men svarar vad som gäller för mig:
    Jag ställde frågan för 1,5 år sen ca, vi trodde inte vi skulle komma fram i landstingskön, så vi funderade på privat. Jag frågade min arbetsgivare som kollade upp och sen sa nej. Vi kom fram i landstingskön i samma veva så jag tog det inte vidare.
    Vi är nu på vårt sista försök i landstinget och ska sen göra privat. Jag kommer då fråga igen, troligen fråga på makens jobb, samt om jag/vi får nej, försöka ta reda på vad som gäller i andra företag i koncernen, tjata, diskutera och vara allmänt besvärlig.

    Kanske någon annan som jobbar statligt kan svara om de har fått ett ja och du kan använda dig av det?

Svar på tråden Kan man kräva att arbetsgivaren gör bruttolöneavdrag?