• MrsCharlotte

    Kombinera katt med hundvalp?

    Vi har en katt som är 8 år och vi vill gärna skaffa hund också. Jag har tidigare försökt att skaffa en katt till eftersom jag vill att vår katt ska få lite sällskap men det har inte fungerat alls, vi har varit tvungna att lämna bort den nya katten (hade den i ett år). Men jag tänker att det måste ju vara skillnad att skaffa en hund, katter går ju ofta inte ihop pga deras revirinstinkt men hundar är ju inte såna.

    Nu undrar jag - har ni några tips på hur man introducerar en hundvalp (labradorhane) i hemmet när man har en katt? Någon som har försökt sig på samma sak och hur gjorde ni? Vår katt är ganska känslig och lättstressad men hon är väldigt gosig och kelig så jag tror att hon skulle må bra av en hundkompis, men frågan är HUR man går tillväga?

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Kombinera katt med hundvalp?
  • CTMT

    Har du ställt dig frågan vad ni gör om det inte fungerar med katten + valp? Djur mår inte bra av att omplaceras.


    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Snowboarder

    Varför inte testa med någon annans hund först (som kommer på besök)? För att se om katten överhuvudtaget kan tänka sig att acceptera ett annat djur...

  • L0ved

    Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av äldre katter och valpar. Vi skulle få vår valp och mitt ex. föräldrars katter att gå ihop. Slutade med att valpen blev riven riktigt ordentligt och halva familjen. Och hunden blev livrädd för katter.


    ♥ Angelina 080422 ♥ BF 28/4 ♥
  • CTMT
    Snowboarder skrev 2009-09-23 21:31:04 följande:
    Varför inte testa med någon annans hund först (som kommer på besök)? För att se om katten överhuvudtaget kan tänka sig att acceptera ett annat djur...
    Bra idé!
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • MrsCharlotte

    Vi känner bara en hund och han är ganska ettrig och morrar och skäller mycket, vi känner inte att han är pålitlig och vill absolut inte att han ska träffa vår katt. Det jag vet är att den första tiden kommer helt säkert att vara jobbig, det blir ju en omställning för katten och även om vi låter henne träffa en annan hund så kommer det inte gå bra, det gör det aldrig i början. Katten måste vänja sig vid hunden först och det kan ta ett bra tag. Så det jag egentligen är ute efter är tips och råd hur man hanterar det beteende som uppstår den första tiden, vad man ska undvika och hur mycket man ska lägga sig i deras "lära-känna-varandra-period".

    Och vår lilla kisse skulle aldrig rivas och bitas, hon har aldrig varit aggresiv, inte ens mot andra katter, det är bara det att hon verkligen inte gillar katter och hon drar sig liksom undan och är bara för sig själv. Därför var vi tvungna att lämna bort den katten vi skaffade sist.

    Jag har faktiskt aldrig hört något negativt om att skaffa både katt och hund förut, jag har läst lite gamla insändare som jag sökte på google, och där står bara positivt. Men det stod inte hur de gick tillväga när de introducerade valpen för katten, och där behöver jag mer info. Men jag kanske ska rådfråga en veterinär, de har säkert bra koll och erfarenhet om sånt.

  • MrsCharlotte

    Sen har jag också hört att det beror på vilken hundras man väljer. Jag har hört från många olika källor att labradorer lätt kan umgås och komma överens med andra djur.

  • CTMT

    Men huvudsaken är att du/ni redan nu tar ställning till vad "plan B" ska vara OM det är så att katten och valpen inte går ihop (trots alla goda råd och försök etc.)


    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • ThiCha

    har inget bra erfarenheter av en inbiten äldre katt. Kan berätta såhär!

    Jag hade en katt, hon var bara 3år när jag tog hem min hundvalp! men hundvalpen fick vi gömma för så fort katten såg valpen så gick katten till attak! hon accepterade inte en till individ i flocken. Det var VÄLDIGT nära att hundenvalpen fick sina ögon utklösta av katten, Vi kunde aldrig tro att den snälla katten skulle göra så!

    Så tänk väldigt noga igenom detta.. man säljer inte en valp man haft i några veckor.

  • Cessi78

    Vi hadde för några år sedan en hankatt Linus, som var väldigt kelig å gossig å lagom bortskämd.. Vi bestämde oss för att skaffa en hundvalp Tina, och det blev en blandras med greyhound/schäfer! Ibörjan gillade dom varandra inte.. Men dom iaktog varandra mera.. Vi gav dom tid.. Allt fick ske i deras takt.. Allt eftersom så började Linus att komma in i stora rummet å hoppa upp brevid Tina å la sig för att sova.. Dom blev världens bästa kompisar dom två! Detta tror jag vi lyckades med för att dom fick ta det i sin takt.. Vi tvinga liksom inte på något, och gav bägge två lika mycket uppmärksamhet.. Tror avundsjuka kan skapa mycket gnissel oxå emellan djuren.. Vi visade för Linus att bara för att Tina kommit in i våran familj så glömde vi inte han..

  • ThiCha

    znizzi78

    för att inte glömma att alla individer är olika och fungerar olika.

  • L0ved

    Även om katten inte visat tendenser till att vara aggresiv, så kan det komma ganska så snabbt. Katterna min valp träffade brydde sig inte speciellt mycket om andra katter och hade heller anldrig visat någon tendens. Men valpar är ganska gå-påiga. De vill leka och busa och fattar oftast inte en katts signaler. Säger absoult inte att det är omöjligt men det är svårare desto äldre katten är.


    ♥ Angelina 080422 ♥ BF 28/4 ♥
  • ThiCha

    L0ved

    precis!

    Kan ju gå hur bra som helst men man BÖR prova först för man kan aldrig säga : klart det går, allt går..

  • Cessi78
    ThiCha skrev 2009-09-26 12:10:29 följande:
    znizzi78för att inte glömma att alla individer är olika och fungerar olika.
    Givetvis e dom det.. förklarade bara hur vi gjort! :P
  • ninanen

    Jag hade katten först och har för det mesta låtit dom lösa det själva. Det har gått hur bra som helst, hunden fick en och en annan reva på nosen när han va valp men har inte fått några direkta men av det. Hunden är helt på det klara med att andra katter ute låter man va och man bör göra det samma hemma men det är inte alltid så lätt när man vill leka och katten "viftar" på svansen ;)

  • waste
    Cessi78 skrev 2009-09-26 05:13:13 följande:
    Vi hadde för några år sedan en hankatt Linus, som var väldigt kelig å gossig å lagom bortskämd.. Vi bestämde oss för att skaffa en hundvalp Tina, och det blev en blandras med greyhound/schäfer! Ibörjan gillade dom varandra inte.. Men dom iaktog varandra mera.. Vi gav dom tid.. Allt fick ske i deras takt.. Allt eftersom så började Linus att komma in i stora rummet å hoppa upp brevid Tina å la sig för att sova.. Dom blev världens bästa kompisar dom två! Detta tror jag vi lyckades med för att dom fick ta det i sin takt.. Vi tvinga liksom inte på något, och gav bägge två lika mycket uppmärksamhet.. Tror avundsjuka kan skapa mycket gnissel oxå emellan djuren.. Vi visade för Linus att bara för att Tina kommit in i våran familj så glömde vi inte han..
    Hej Jag har en valp på sju månader som vi har haft i tre veckor har sedan tidigare en gammal katt som också som din var bortskämd o kelig, nu har katten bosatt sig på övervåningen och hunden blir alldelse till sig varje gång katten ska gå ner o ut har inte vågat att släppa hunden lös när vi ser att katten ska gå ner, har du några tips hur vi ska hantera detta och hur länge tar det innan hunden kan hantera att katten bor här också.
  • dezibel

    Det har aldrig varit några problem hos oss bara katterna haft hundfria områden. Vi har stängt av vissa rum med kompostgaller som haft en glipa under så katterna kommit under men inte hunden, katterna kan kolla och se valpen men ändå sitta säkert. Vi har även haft höga klös/klätterträd så katterna kan sitta högt utan att valpen kommer åt dom och mina katter får vara på bord/bänkar vilket också varit tillflyktsplatser.
    Det har tagit en vecka eller två sen har alla sovit ihop i säng,soffa och korgar. 

  • haexah

    Hej! 

    Vi har en katt på 6-7 år och i våras skaffade vi en valp. En liten staffetjej som ääälskar katten. Tyvärr är katten livrädd för hunden och har bosatt sig helt i ett rum i huset, kommer bara ut därifrån när vi bär henne till matskålen i köket och så är hon ute och rör sig i huset på natten. Vet inte riktigt vad vi ska göra, de få gånger de varit i närheten av varandra har katten försiktigt, försiktigt lagt tassen på hundens nos utan att ha klorna ute det minsta. Det är dessutom en utekatt och ute är hon väldigt kaxig mot andra katter. Det känns hemskt att katten bara gömmer sig hela tiden när hunden bara vill leka och gosa med henne.. Vi vet inte vad vi ska göra. Någon som har några tips?  

Svar på tråden Kombinera katt med hundvalp?