• Grodan001

franchise ? eller annat?

Hej.
    Är de någon här som är franchise eller annat liknande?
    funkar de bra isf? och vad för sorts företag har du ?

• Svar på tråden franchise ? eller annat?
  • laga mat

Jag jobbar som oberoende återförsäljare för underkläder. Men jag har ingen butik, underkläderna får inte säljas i butik, utan man säljer via hemförsäljning. Man kan ha en liten butik i sitt egna hem om man vill. fungerar superbra, inga kostnader för lokaler osv.

• Grodan001

okej, de lät intressant !.
    Så låter du folk komma till dig o kolla , eller ha du en sida på nätet eller gör du typ som en homeparty säljare ? =)

• sasssyy

Pressbyrån är ju numera franschise-organiserat.

Att vara oberoende återförsäljare är oftast mer jobb än vad man tjänar. Hemförsäljning är mäckigt och ofta massa krångel med folk som ska betala och si och så.

Man får inte sälja produkterna i butik vilket inngär att du inte kan ha en "butik" i ditt hem. Det finns säkert lagar som förbjuder detta också. Bor du i hyreslägenhet måste du ha tillstånd av din hyresvärd för att ha verksamhet av det slaget.

Sen kanske just homeparties är vad du VILL göra, då ska du köra, men det är i stort sett enbart kvällar du jobbar.

Franshise innebär ju att du köper rättigheten kort sagt för att starta butik i ett väletablerat namn (kan vara nytt också men att det finns fler butiker i kedjan)
    Mc Donalds, Burger King, Pressbyrån är exempel på framgångsrika franshisekoncept i Sverige.

• Grodan001

Jo jag vet att man köper en rättighet om man är Franshise , men ja tycker de låter rätt spännande därför ja ville höra om någon ha erfarenhet utav det.
    Å andra tips o åsikter om Franshise eller andra säljarbeten.
    Som återförsäljare som laga mat skrev ! : )

Så du menar att man alltid går i förlust om man är återförsäljare?

• sasssyy
    Grodan001 skrev 2009-10-01 08:48:35 följande: