• Grodan001

franchise ? eller annat?

Hej.
    Är de någon här som är franchise eller annat liknande?
    funkar de bra isf? och vad för sorts företag har du ?

• Svar på tråden franchise ? eller annat?
  • laga mat

Jag jobbar som oberoende återförsäljare för underkläder. Men jag har ingen butik, underkläderna får inte säljas i butik, utan man säljer via hemförsäljning. Man kan ha en liten butik i sitt egna hem om man vill. fungerar superbra, inga kostnader för lokaler osv.

• Grodan001

okej, de lät intressant !.
    Så låter du folk komma till dig o kolla , eller ha du en sida på nätet eller gör du typ som en homeparty säljare ? =)

• sasssyy

Pressbyrån är ju numera franschise-organiserat.

Att vara oberoende återförsäljare är oftast mer jobb än vad man tjänar. Hemförsäljning är mäckigt och ofta massa krångel med folk som ska betala och si och så.

Man får inte sälja produkterna i butik vilket inngär att du inte kan ha en "butik" i ditt hem. Det finns säkert lagar som förbjuder detta också. Bor du i hyreslägenhet måste du ha tillstånd av din hyresvärd för att ha verksamhet av det slaget.

Sen kanske just homeparties är vad du VILL göra, då ska du köra, men det är i stort sett enbart kvällar du jobbar.

Franshise innebär ju att du köper rättigheten kort sagt för att starta butik i ett väletablerat namn (kan vara nytt också men att det finns fler butiker i kedjan)
    Mc Donalds, Burger King, Pressbyrån är exempel på framgångsrika franshisekoncept i Sverige.

• Grodan001

Jo jag vet att man köper en rättighet om man är Franshise , men ja tycker de låter rätt spännande därför ja ville höra om någon ha erfarenhet utav det.
    Å andra tips o åsikter om Franshise eller andra säljarbeten.
    Som återförsäljare som laga mat skrev ! : )

Så du menar att man alltid går i förlust om man är återförsäljare?

• sasssyy
    Grodan001 skrev 2009-10-01 08:48:35 följande:
    Jo jag vet att man köper en rättighet om man är Franshise , men ja tycker de låter rätt spännande därför ja ville höra om någon ha erfarenhet utav det. Å andra tips o åsikter om Franshise eller andra säljarbeten. Som återförsäljare som laga mat skrev ! : ) Så du menar att man alltid går i förlust om man är återförsäljare?
    Tidsmässigt.. det är för mycket jobb för en taskig timpeng om du inte bygger upp en kundkrets snabt som attan.
    Se det som en hobby mer och då känns pengarna som ett kul plus som du kan göra skoj grejer för, men att försörja sig som homeparty-försäljare är en omöjlighet. Du måste isf jobba varenda kväll och ha försäljningar på tiotusentals kronor.. räkna med att för att ha en schysst timpeng måste du ju tjäna iaf minst 1000 kr på en kväll, du gör ju förberedelser, håller partyt (2-3 timmar med beställningar och resväg) sen lägger du beställningen, packar den och levererar den.. blir en del timmar där. Ett förslag är att om du börjar med sådant för timdagbok där du bokför varenda liten minut du lägger på saker relaterade till säljandet, skriv in varenda liten krona du lägger i bensin, inköp av visningsprodukter, inköp av pennor ordersedlar o dyl och håll koll. Jag var en duktig säljare och det var ett billigt startkit men det tog mig över 6 månader innan jag var på + vad gällande utlägg och inkomst och det var först då jag ens kunde på pappret räkna med att jag faktiskt tjänade några kronor...

En franshise är ju MER jobb med, men det mesta ligger dagtid, i 9 av tio fall har man någon anställd, du skaffar dig en revisor som gör bokföringsjobbet (en mycket liten kostnad, inget att snåla på) och sen gör du jobbet i butiken och tar ut en lön som matchar.
    DU har ett ständigt lager av varor som alltid finns hemma, de som handlar av dig gör de för att de vill, de söker upp dig, du behöver inte söka upp dem och sälja in grejer som de kanske inte ens visste fanns ( i mitt fall som säljer sexleksaker) o
  • REXX

Men vad kostar det i månaden att vara franschisare? jag förstår att det är olika beroende på fölretag men är det någon som vet ungefär? måste man dela vinsten med någon?

• Grodan001

okej så du e Franshise tagare ? :)
    då måste ja få fråga om du vet någon bra sida på internet som man kan gå ut o läsa mer om det och hitta företag som man få vara de åt å så ? =)

• sasssyy

Jag är inte franschisetagare, jag är homepartysäljare.
    Men jag har en nära vän som är franschisare för Pressbyrån.

REXX

Det är ju otroligt olika beroende på typ av företag,storlek och märkesnamn, allt från 10.000 till 100.000, procent på försäljningen ingår inom Donken (iaf var det så förr har inte kontakt med någon ägare i nuläget)

Är man intresserad så är väl det bästa att först bestämma sig för VAD man är intresserad av och varför... att bara säga att man vill bli franschisetagare är ju väldigt stort och luddigt.

VIll du driva en pressbyrå, en seven-eleven, en hamburgerrestaurang, en butik eller vad?

När du sen spaltat ner det så långt så söker du på företagsnamn och kollar upp hur deras franschise-koncept fungerar.

Men det är som att starta eget, bara det att du lånar ett varumärke.Det är mycket jobb, min kompis har inte varit ledig många dagar sen hon tog över från svenska Pressbyrån AB. Det kostar tid och pengar att anställa folk och ibland anställer man ju "fel" så att det blir kaos...

Man bör nog ha stor erfarenhet från att jobba inom just det område man väljer om man ska klara av att driva ett franschisemärke framgångsrikt. Alltså, jobba inom pressbyrån eller liknande verksamhet i några år INNAN man köper sin egen butik. För man är ju väldigt bunden också till deras kassasystem, deras sätt att redovisa, deras varu-utbud, deras extrapriser och krav på hur butiken ska se ut. Man bestämmer ju inte särskilt mycket själv när man franschisar, vilket väl iofs kan vara ett problem mindre, men det är också en börda för du har ingen stor frihet om du vill göra något nytt och spännande med DITT företag.

• Grodan001
    sasssyy skrev 2009-10-01 09:16:16 följande:
    www.franchisefinder.se/Kolla den sidan.. den känns rätt så okej. Men glöm inte att läsa med ett stort mått källkritik.
    Tack =)

Men för dig funkar det bra att vara homepartysäljare eller? =)
Svar på tråden franchise ? eller annat?