Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

    Stora Omegatråden, för alla!

    Bobbylina skrev 2009-12-05 17:45:08 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-12-05 14:00:45 följande: Ah oki då vet jag! jag ger just nu en på kvällen bara, men är lite fundersam till om de kommer att fungera för samma dag som jag började ge dom (förra lördagen) så börja han sova ännu SÄMRE...och gör fortfarande, vaknar o skriker,40 minuters pass hela natten igenom o sen på dagarna har han totalvägrat att sova,bara skrikit då oxå..=( fattar ingenting, är det någon annan som varit med om liknande? eller råkar detta bara sammanfalla med nån jobbig utvecklingsfas...
    Jaaa... det var ju en icke önskvärd effekt. Har du testat att gå tillbaka till Eskimo kids för att se om det är något i just Mor-EPA han inte gillar eller inte tål. Kan ju vara den tillsatta smakämnet i Mor-EPA som han inte tål tex.

    Min son som har bla ADHD sover mycket bättre på Eye Q än Mor-EPA mini junior eller Eskimo Kids. Det är någon skilnad på de olika preparaten i sammansättningen. Förhållanderna mellan Omega-3 och Omega-6.
    Enda är nog att testa sig fram mellan de olika  preparaten.

    Lycka till och hoppas du hittar något som funkar, för sömn MÅSTE man ha.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    Salt Groda skrev 2009-12-05 20:50:45 följande:
    [citat] Du kan testa att ge i början av måltiden så det blandar sig mer med maten. Jag hade lite ont av uppstötningar med fisksmak innan jag kom på tekniken. jag ser till att rapa direkt efter jag tagit kapseln för då är det ingen luft kvar i magen som kan "fiska till sig". På mig har det hjälpt, men man kanske inte ska medvetet lära ett barn att rapa...Byta till något märke med kapslar?Min ena dotter har problem med magmunnen, hon medicineras för det. Men innan vi började med Losec så kunde hon få dålig andedräkt av Omega. Kan det vara så att ditt barn också har lite svag magmun? Hur gammal är barnet? Grejen är att det luktar lååång tid efter. T.ex. på eftermiddagen, och då har man ju inte gett sen kvällen innan.. skumt. Men det där med magmunnen kan nog stämma. Han är snart 1 år, och det är inte direkt länge sen "bebiskräkandet" började avta. Så uppstötningar kommer det nog en del fortfarande. Kan man ge kapsel till en så liten? För övrigt så har vi gett omegan i en vecka och inte märkt någon förbättring på sömnen än. Hoppas fortfarande på miraklet!
    Det finns ett förtjockningsmedel som heter Nestargel som gör att flytande föda inte tränger upp i magmunnen och skapar problem. Det hade vi till tvillingarna när de var små, gjorde andedräkten bättre också.
    Jag har gett kapslar till tvillingarna sen de var ca 1 år, de tuggade på den och svalde vätskan som kom ut men oftast så spottade de ut den tomma kapseln, hände någon gång att tjejen svalde kapseln men då var den oftast tömd. Så kapsel till så små kanske inte funkar... Mer än att kapslarna innehåller lite mindre mängd än flytande. Så om det påverkar hur mycket det är så är ju kapslar bättre.

    Tror inte jag har någon lösning direkt... Synd. Hoppas det blir bättre med sömnen för er snart.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-09 22:33:12 följande:
    Hej! Någon här som har erfarenhet av Undos choise? Ett helt vegitabilisk omega-3,6,9 preparat från australien. Rekomnederas tydligen av Karolinska sjukhuset, vid ADHD problematik.
    Det verkar ju bra att det börjar komma lite mer vegitabiliska alternativ för de som vill ha det. Har inte sett det märket tidigare men hittade några andra som jag kände igen på den här sidan:
    www.shopping4net.se/Haelsokost/Hjaerta-kaerl/Veg-fettsyror/Udos-Choice.htm
    Orkade inte räkna men verkade vara något dyrare per rek.dagsdos än de som är gjorda på fisk. Men när fiskbaserade inte är något alternativ så är det ju bra att det finns att få tag på iaf.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    pilsa skrev 2009-12-11 08:15:46 följande:
    Hej! har precis just i dag börjat ge mina barn på 10 och 7 eye q,visste inte att detta fanns ens men nu ska vi göra ett försök eftersom båda har mindre synfel och jag fick höra att en av dotterns frökens son har slutat med glasögon efter ett år efter att ha börjat äta just eye q. Räknar inte med ett sådant mirakel men man kan ju hoppas. Har 2 frågor till er kunniga i denna tråden,hoppas någon har lite goda råd eller svar. 1. kan en 1åring börja äta eye q? 2. kan jag få bättre sexlust av eye q? min lust har helt dött efter min sons födelse jag lider inte så utan min min man mår mest dåligt av detta,vet inte vad jag ska göra kanske eye q kan hjälpa till vad vet jag. hoppas ni kan ge mig lite info.
    Andra naturläkemedel som sägs vara bra för ögonen är några som innehåller blåbär (tror de heter blue eye) Men kan hända det mer är för äldre personer.

    Jag er mina barn kapslar och har gjort sen de var ca 1 år. Eye Q tyggisar är gjorda för att tuggas på men det går såklart att klippa upp/sticka hål på dom och klämma ut innehållet på en sked eller blanda med mat. (man kan börja tidigare än så också, i Norge är rekommendationerna från 4:e levnadsveckan)

    Din andra fråga på vet jag inte något om, Man sägs ju bli piggare och på bättre humör av Omega, men vet inte om det just påverkar sexlusten. Det kan det ju göra, jag vet varken eller så jag vill inte svara om det. MEN det finns andra naturläkemedel som sägs öka lusten. Jag brukar beställa min Eye Q på vitaminvaruhuset.se kolla i vänsterspalten där efter en rubrik som heter Lust & Funktion, finns flera produkter där.
    Sen så har Omega-7 visats sig ha bra påverkan på slemhinnorna hos kvinnor, det kan ju påverka sexlusten indirekt.
    Är lite svårt att veta när man inte vet var det är som orsakat bristen på sexlust.
    På informationen på Mor-EPA för vuxna står det så här:
    MorEPA Smart fats är en omega-3 fiskolja som är välgörande för det fysiska och emotionella välbefinnandet.
    Och det kan man kanske tolka som lite possetivt på sexlusten Mor-EPA för vuxna innehåller bara Omega-3, till skilnad mot tex Eye Q och Mor-EPA mini junior som även innehåller Omega-6.
    Jag känner att jag inte kan ge dig något bra svar men om du är rik som ett troll så försök med Eye Q, du kanske får bättre effekt av något annat så du för tid för sexlusten på något sätt.
    Önskar dig lycka till!
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    pilsa skrev 2009-12-11 13:24:25 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar Little det värmer. Är eye q tuggisar billigare än den flytande varianten? den har jag köpt nu,smakar skit men ungarna tar det i alla fall i morse,hehe finns det någon billigare variant av samma sak? för jag känner att det är dyrt,och om jag nu ska äta detta oxå suck pengarna går bara till vitaminer hehe. ska kolla det där med tabletter för lust,skit trist att man har blivit så här. Tack igen för dina svar.
    Jag orkar inte räkna efter just nu hur mycket en dagsdos blir (har varit en jobbig dag, lussefirande med sjuka barn och hembesök av F-kassan)
    Men i regel är den flytande dyrare än vanliga kapslar för den är prepparerad för att stå emot syrets skadliga påverkan på oljan när man har öppnat flaskan. (Det är bara en extra slatt rapsolja men den innehåller natutrligt E-vitamin som är antioxidant.)
    Och tuggisar är något dyrare än vanliga kapslar. Men hur det blir i kronor vet jag inte. Lär man sig att svälja vanliga kapslar så är det billigast, tror jag. Just Eye Q har jag testat själv ett tag och det var ingen uppstötning av fisksmak av dom.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    dorsia skrev 2009-12-14 12:37:03 följande:
    Hej, har inte läst här i tråden tidigare men började vid ett tillfälle ge sonen omega 3 (eskimo kids) men just då gillade han inte smaken så vi slutade. Nu kom jag på att flaskan står kvar oanvänd i kylskåpet, men öppnad sedan en tid tillbaks. Är det något bäst före när den är öppnad, eller gäller bf stämpeln tro? Och så har jag hört att man inte ska ge omega 3 nu i influensa tider, stämmer det?
    Jag tror att just flytande Omega bör förbrukas ganska omgående efter öppnandet av flaskan. Har för mig att det är 3 månader på Eskimo kids men är inte säker.

    Läs kommentarerna på den här artikeln:
    www.lakartidningen.se/07engine.php
    Där står det att de som åt Omega hade något lättare för att få en viss lunginflammation som höll till i nedre delen av lungorna och var på det viset mer svårbehandlad. Men det gällde bara de som åt Omega som inte innehöll D-vitamin som antioxidant. Här i Sverige tror jag att det bara säljs Omega med D-vitamin i.
    Så har jag fattat det iaf när jag läser artikeln och kommentarerna.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    Eliin80 skrev 2009-12-15 09:50:59 följande:
    Måste fråga...Jag har köpt Mor-Epa Junior till min dotter på 1½ år, men inte börjat ge henne än pga svininfluensan. Läste på förpackningen och det står ingenting om D-vitamin. Men jag ger ju henne D-droppar. Funkar det på samma sätt då?
    Du har naturligtvis rätt, Det är inte D-vitamin de tillsätter utan E-vitamin. Men Tex mjölk innehåller D-vitamin så om man dricker mjölk/ersättningsprodukt så får man i sig. I artikeln står det D3-vitamin, jag kan inger om sån, vad som är vad. Står det något på D-dropparna vad det är för sorts D-vitamin?
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-12-14 17:29:48 följande:
    Jag tror att just flytande Omega bör förbrukas ganska omgående efter öppnandet av flaskan. Har för mig att det är 3 månader på Eskimo kids men är inte säker. Läs kommentarerna på den här artikeln: www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=... Där står det att de som åt Omega hade något lättare för att få en viss lunginflammation som höll till i nedre delen av lungorna och var på det viset mer svårbehandlad. Men det gällde bara de som åt Omega som inte innehöll D-vitamin som antioxidant. Här i Sverige tror jag att det bara säljs Omega med D-vitamin i. Så har jag fattat det iaf när jag läser artikeln och kommentarerna.
    Måste rätta mig själv!
    Det är E-vitamin man tillsätter som antioxidant.
    I en del Omegaproduket så tillsätter man även D-vitamin, tex Eskimo kids.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    pilsa skrev 2009-12-16 15:53:05 följande:
    varför ska man inte ge te eye q nu? kan man bli sjukare av influensan då? varför?
    På den här adressen kan man läsa lite om det
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html?www.lakartidningen.se/07engine.php
    Men om man läser kommentarerna på artikeln ser man att om man ser till att få i sig tillräckligt med D-vittamin så är riskerna inte så farliga längre. Just Omega-3 har visat något lättare för att orsaka en lite mer svårbehandlad lunginflamation, om man skulle råka ut för en viss infektion. Och den infektionen ihop med svininfluensan är väl inte det bästa utgångsläget. Men som sagt det gäller de som inte får i sig tillräckligt med D- vitamin.
    Hoppas jag inte rört till det, jag råder dig, och alla andra att läsa artikeln och kommentarerna och själv bilda sig en uppfattning om det.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    garib skrev 2009-12-26 09:56:45 följande:
    Nagon som vet om Multiplex med vegetabiliska kapslar har slutat saljas. Hittar dem ingenstans i Sthlm. Finns det alternativ till dem, alltsa utan gelatin.
    Flytande Omega är det ju inte gelatin i. Eskimo kids är flytande, finns även som flytande av Eye Q och Efalex.
    Men om du vill ha helt vegetabiliskt, även kapseln så finns det Green Oil www.newnordic.com/template/t04.php
    Är Omega-3, -6 & -9 i den. Sen finns det ett australienskt märke som jag har för mig är vegetabiliskt, kommer inte ihåg vad vad det heter men det har nämns i den här tråden för några veckor sen så bläddra tillbaka så hittar du det.
    Just Multiplex vet jag inget om.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    Bobbylina skrev 2009-12-30 12:15:45 följande:
    jag håller på att bli galen, köpte ju morEpa mini junior till min 1åriga son fö någon månad sen men det blev ju bara värre med hans usla sömn så jag slutade, tänkte att jag skulle testa igen nu så jag gav igår och inatt så har sömnen varit katastrof igen, förstår ju att det kan ta ett tag innan sömnen blir bättre men vågar man chansa och fortsätta ge omegan? vet inte om vi orkar fler såna här nätter...=( någon annan som haft det likande o sen fått resultat efter ett par dagar? är det någon mening att köpa eyeQ istället? dom kostar ju en del..
    Vi har exprementerat en del med Omega till sonen. När han fick bara Mor-EPA mini junior så var han ganska lugn och harmonisk på dagarna men sov sämre. Sen gick vi över till Eye Q och då sov han väldigt bra men var väldigt arg och explosiv i humöret så nu får han 2 Mor-EPA mini junior på morgonen och 2 Eye Q på kvällen. Han får alltså dubbel rekommenderade dagsdos.
    Så det kanske hjälper för er att gå över till Eye Q.
    En del hälsobutiker kan dela ut smakprover, om du lyckas få tag i det så kanske du snart märker om er son svarar bättre på Eye Q.
    Lycka till!
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    Söderbönan71 skrev 2009-12-28 20:39:13 följande:
    Hej! Kan man ge Eye-Q till 1 åringar? Mina barn har inga koncentrationssvårigheter el dyl men har hört av en kompis att de hjälper sömnen att bli bättre. Hur gamla var era barn när ni började?
    Jag började ge mina tvillingar redan när de var ca 9 månader, det var inte dagligen men ett par dagar i veckan fick de främst Eskimo kids och någon kapsel Fritt Flyt och Eye Q.
    I tex Norge börjar man ge redan vid 4:e levnadsveckan så man kan ge tidigt.
    Hoppas ditt barn blir bättre i sömnen om du testar. Lycka till
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    Ms M skrev 2010-04-15 23:00:07 följande:
    Ni verkar kunna detta :) Jag har inte läst alla trådar o inte hela denna sista heller. Jag är gravid nu och funderrar på att börja med omega3. Vilkan kan ni rekommendera?? O vad var det med svinisen och omega3 ni pratade om?
    Hej!
    Först blev jag lite förvirrad, det finns en ännu senare tråd om Omega
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m51815479.html

    Det finns Omegapreparat som riktar sig till främst gravida och ammande. Men man kan nog säkert äta bara vanliga Omega om man vill det. Något är bättre än inget

    Jag brukar köpa Omega på vitaminvaruhuset.se titta i vänsterspalten så ser du en grupp som heter Graviditet & Amning där finns det flera alternativ, olika produkter och prisklasser.

    Det här med Omega och svininfluensan är att man hade sett att en del som intog Omega hade ökad risk att få en viss sorts lunginflammation som låg långt ner i lungorna och det gör även svininfluensan. MEN den lunginflammationen som var något högre risk vid Omegaintag gällde bara de som hade tagit Omega som inte hade intag av Vitamin D. Vitamin D finns i bla i mjölk så äter man mjölkprodukter, eller ersättningsprodukter som är D-berikade så lär det inte vara någon fara.
    Jag vet att jag har länkat till en artikel i en läkartidning och om man läser de kommentarerna som finns till artikeln så finns det mer vetenskapligt förklarat.
    Se mitt inlägg #133 i denna tråden.
  • Little Ms Chatterbox
    Faile skrev 2010-04-16 08:08:42 följande:
    Är det någon som kan svara på detta? Jag har gett omega3 till sonen sedan han var 8 månader. Började med eyeq och bytte sedan till MorEpa. Nu är han nästan 3år och har alltså ätit omega konstant sedan han började. Men förra månaden tog MorEpan slut och vi hade inte råd att köpa nytt förrän 2-3 veckor senare. Jag valde då att byta tillbaka till eyeq pga priset ( eftersom vi hört att båda är lika bra ). Nu är frågan, måste vi börja från början gällande doseringen, eller kan vi gå direkt på normaldoseringen? Det står ju att man ska 5-6 kapslar per dag de första 12 veckorna för att fettsyrorna ska bli rätt, och sen gå ner till 2 per dag. Eller ligger hans fettsyror fortfarande "rätt" även fast det gått några veckor sedan han fick sista MorEpan? Någon som vet?
    Jag vet inte hur det är med det men jag kan inte tänka mig att du skulle behöva ligga på högdos så länge.
    Jag tror det är lite individuellt, mina barn tar upp Omega väldigt fort och jag ser resultat redan samma dag oftast. Men det gäller ju även åt andra hållet, när Omegan är förbrukad i kroppen så verkar det inte finnas några depåer heller för de blir som obehandlade på bara någon dag.

    Om jag var du så skulle jag ge 2 kapslar Eye Q om dagen och om det verkade behövas mer så skulle jag trappa upp till 3-4 kapslar om dagen.
    Ger du Omega för någon viss anledning, stora sömnbesvär, aggressionsutbrott eller är det bara för allmänt välbefinnande? Det går ju bra att hitta en rätt dos om det är sömbesvär som gör att man ger Omega, "Sover inte bra på 2 kapslar -sover bra på 3." Då har man ju hittat rätt dos.
  • Little Ms Chatterbox
    allakantralla skrev 2010-04-19 11:56:27 följande:
    En kort fråga: Vi har gett sonen eskimokids och det har fungerat bra i kanske två veckor. Nu tog den slut, och jag köpte linfröolja istället, eftersom det också innehåller omega och var betydligt billigare. Har använt den i kanske två dagar, och nu fick sonen väldigt ont i magen och diarré. Kan detta ha något samband med oljan? Vi har gett en matsked/dygn.
    Jag vet inte om det kan vara linfröoljan eller inte, men det kan det ju vara om det är så att det kom just i samband med bytet. Jag googlade linfröolja och det kom med många tips för att lösa förstoppning med linfröolja.
    Hittade en länk som var bra, www.nyfikenvital.org/

    Linfröolja innehåller inte Omega-9 som Eskimo kids gör som ni gett tidigare, Omega-9 är främst bra för huden så om det är så att ni märker försämring i hudkvalitén kan det vara därför. Eskimo kids har även tillsatt C-vitamin.
    Tänk på att förvara oljan rätt för att uppehålla bra kvalité på oljan.

    Jag har läst att barn inte klarar av att ta upp Omega från linfröolja lika bra som när det är i kapslar, men jag kommer inte ihåg var jag har läst det och var den informationen kommer från så det får man ta som hörsägen och man ska ju inte lita på allt man läser på nätet. Om det är så att det inte verkar lika bra med linfröolja i längden för ditt barn så kanske det finns en sanning i det.

    Vad tycker ditt barn om smaken på linfröolja? Jag vet att jag aldrig någonsin skulle få i mina barn linfröolja så jag får hålla mig till Mor-EPA mini, PlusEPA och Eye Q till barnen.

    De senaste om Omega för oss som hänger i Omegatråden finns i min sidfot.
  • Little Ms Chatterbox
    Faile skrev 2010-04-19 15:44:10 följande:
    Tack. Han har fått omega pga sömnproblem och sen har vi fortsatt av bara farten. Dock märkte vi en hemsk reaktion nu det blev en ofrivillig paus på ca 3 veckor i form av enorma aggressionsutbrött. Jag utgår från att det var stoppet som var orsaken då vi nu ganska snabbt märkt en förbättring. Jag kör på högdosen hela burken ut, vilket blir ca 1,5 månad ( började ge lillebror nu oxå, för han blir avis när han inte får "namnnam" ) så testar jag att trappa ner lite sen. Sonen verkar reagera rätt snabbt som du säger, så vi märker nog fort vad som funkar. Hoppas till andra tråden nu, ville mest bara tacka för svaret
    Det var så jag upptäckte att Omega hjälpte mot nattskräck. När vi hade gett Z. ett tag hade C. haft nattskräck. Hon skrek 2 timmar helt okontaktbar varje natt. (Ingen trevlig upplevelse, tvillingarna var nyfödda) Hon blev avis och ville också ha det goda, hon fick det ibland och de nätterna hade hon ingen nattskräck.
    Ena tvillingen fick också nattskräck vis ca 1½ år men det var ju bara ett par nätter sen började vi även att ge henne. Z. hade också nattskräck, varade i ca 1½ år (pust) men på den tiden visste vi ju inte om det här med Omega.

    Väl mött i den andra tråden!
  • Little Ms Chatterbox
    Paninaro skrev 2012-08-06 23:48:58 följande:
    Hej!
    Undrar om någon kan hjälpa mig med svar på denna fråga.

    Jag har köpt MorEPA till mina barn. Såg på förpackningen att det stod (på den norska) innehållsförteckningen att det ska ges till barn över 3 år. Det stod ingen motsvarande rekommendation på svenska.
    Ska jag avvakta med att ge till 1-åringen?
    Har svarat dig i den andra tråden
Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!