• Kusin Knase

    Föräldraledighet, regler etc

    Goddagens.

    Någon som har en aning om hur det funkar med föräldraledighet när man bara har en halvtidstjänst innan?

    När man adopterar, hur lång ledighet har man egentligen (någon sa dubbelt så många dagar?), och hur många dagar i veckan kan/bör/får man ta ut?

    Gärna svar utan länkar till fk, tack! Jag drabbas av partiell dyslexi när jag ska läsa myndighetstexter...

  • Svar på tråden Föräldraledighet, regler etc
  • trädis

    jag tror att vid adoption får du lika många dagar dvs 480. sen gäller SGI skyddet ett år from att du får barnet till dig (inte som för övriga där det räknas från barnets födelse)


    antal dagar man vill/kan/får ta ut är 0-7 dagar per vecka under första året som förälder! det är bara ekonomin som sätter stopp


    världens lyckligaste mamma
  • Marie IE B

    Antalet dagar är väl desamma oavsett grad av tjänst. Ersättningen räknas ju på SGI så om du tjänar t ex 200' kr/år så är det det din SGI räknas på oavsett om du tjänat in dessa pengar på en 50 %-ig tjänst eller en 100%-ig.
    Man har samma antal dagar som vid föräldraledighet med biobarn, varken mer eller mindre.
    Under första året behöver man inte ta ut en enda dag FP om man inte behöver/vill. Man kan ta ut alltifrån 0 till 7 dagar. Efter ett år måste man ta ut 5 dagar/vecka för att inte förlora sin SGI man hade innan man gick hem.
    FP är verkligen en djungel och inte ens när man ringer FK får man samma svar om man pratar med två handläggare. En handläggare sa till mig att vi måste skicka in medgivande/samtycke medan den andra sa att inga papper behövdes förutom intyg från arbetsgivare (lön) och vår ansökan om FP.

  • Kusin Knase
    trädis skrev 2009-10-03 11:39:12 följande:
    sen gäller SGI skyddet ett år from att du får barnet till dig (inte som för övriga där det räknas från barnets födelse)
    Tack för svaret.

    Hmmmm, SGI-skyddet är väl inget som angår mig nu när jag bara har en 50-procentstjänst?
  • Kusin Knase

    Hej föräldralediga Marie IE B!

    Usch, jag blir bara mer och mer förvirrad... Men ska vi överleva så måste jag väl ta ut 7 dagar i veckan då, eftersom jag bara får 80 (90 om arbetsgivaren skjuter till) procent av min lilla 50-procentslön.

    Lika många dagars föräldraledighet som med biobarn, säger ni. Hm! Synd att min chef hade fel!

  • chatnoir

    Hej Knase!

    SGI-skyddet måste väl gälla oavsett vilken tjänst man har? Som föregående har sagt så kan man under första året ta ut precis hur lite eller hur mycket man vill, sedan gäller minst fem dagar i veckan för att behålla SGI-nivån. Och ja, man har lika många dagar föräldrapenning som när man får biobarn.

    Marie IE B skrev 2009-10-03 11:42:08 följande:


    En handläggare sa till mig att vi måste skicka in medgivande/samtycke medan den andra sa att inga papper behövdes förutom intyg från arbetsgivare (lön) och vår ansökan om FP.
    Samtycket ska skrivas på av hemutredaren och skickas till FK, men de ska inte kräva några andra papper.
  • Marie IE B
    chatnoir skrev 2009-10-03 13:10:22 följande:
    Samtycket ska skrivas på av hemutredaren och skickas till FK, men de ska inte kräva några andra papper.
    Det var vad den första handläggaren sa, när jag pratade med nr 2 så ställde jag ledande frågor flera gånger ang detta "är det verkligen inga andra papper eller intyg som krävs?" och hon svarade nej varje gång. Inte undra på att det blir fel och att folk får vänta onödigt länge på sina pengar.
  • Hej och Hopp

    Är man gravid ska man skicka in något slags moderskapsintyg eller vad det nu hette - och ska man adoptera så är det samtycket som ska lämnas in.

  • Kluran

    Vilken bra tråd!

    Ok - så det är alltså intyg från arbetsgivaren (lön) samt kopia på samtycket som man ska skicka in till Försäkringskassan, när man ska begära föräldrapenning?

    Det är verkligen en djungel, som många av er redan har skrivit. Vi har ringt till FK flera gånger och varje gång har vi fått olika svar - jag blir gråhårig...

    Är det från dagen man har barnet i sin vård, man kan anmäla FP? Eller kan man så att säga anmäla allt i förväg och skicka in alla papper, och bara återkomma med exakt datum den dagen man har barnet i sin vård? Det blev lite luddigt förklarat, hoppas ni förstår vad jag menar .

  • Hej och Hopp

    Jag skickade in samtycket och intyg från lönekontoret men blev tillsagd att vänta med begäran tills jag visste när jag skulle resa.
    Eftersom jag bara fick 2 dygn mellan resebesked och resa så hann jag aldrig få blanketten där man begär föräldrapenning - för det kan man inte göra via e-legitimation och blanketten finns inte att ladda ner från nätet... Så - be att få en sådan blankett skickad till er också.

    Jag har inte koll på om det går att starta upp innan - de lade i alla fall inte in mina löneuppgifter och dyl innan blanketten med begäran kom in för det görs bara när man har ett aktuellt ärende...

  • Kluran

    Hej och Hopp - ok, då ska vi be att få en sån blankett hemskickad till oss. Då kanske vi avvaktar med att skicka in våra papper tills vi får resebesked, så skickar vi in alla papper samtidigt.

Svar på tråden Föräldraledighet, regler etc