Inlägg från: Jeanette1974 |Visa alla inlägg
  • Jeanette1974

    vågar jag åka till simhallen med ett barn som har hela kroppen full av mollusker??

    Mollusker låter ju som om det är rena döden man har. Men det är ju bara små vårtliknande prickar. Ja, det smittar men man kan ju inte låta barnen sitta inne i kanske två år bara för att inte andra ska få det. Det kommer, det finns där och det går över. Förr eller senare. Min dotter hade dem i två och ett halvt år och nu är det pojkens tur. Det finns inget botemedel utan kroppen tar hand om dem själv. Blir det infekterat så kan man smörja med Microcid på pricken. En del kan det bara ta ett halvår för andra två-tre år. Helt individuellt.
    Men jag tycker inte man kan isolera ett barn för något så simpelt som lite prickar. Man får tänka på att man inte kroppsligen går nära eller ligger brevid en som har det. Att man har egen handduk osv. /J ( Så här står det om mollusker)
    ___________________________________________________________

    Mollusker

    Knottror på huden
    Mollusker är ofarliga, hudfärgade knottror på huden som orsakas av virus. De är två till fem millimeter stora och har en liten grop i mitten. För det mesta ger de inga besvär. Viruset finns bara hos människan och smittar genom nära kroppskontakt.

    Mollusker är vanligast hos barn. Man brukar upptäcka dem på barnets mage, armar, ansikte eller nacke. Det kan bildas allt ifrån en enstaka mollusk till väldigt många. Det brukar ta några månader för en mollusk att försvinna, men ofta får man nya mollusker efter hand. Den period som utslagen finns kvar kan sträcka sig från ett halvår till ett par år.

    Vuxna kan också få mollusker och då oftast runt könsorganen, på nedre delen av magen och på övre delen av låren. Molluskerna är då en sexuellt överförd smitta.

    Mollusker försvinner av sig själva
    Mollusker läker av sig själva. Ofta blir de röda och irriterade en period innan de försvinner. De brukar inte behandlas. Om barnet börja klia på molluskerna kan man minska risken för infektion genom att hålla barnets naglar kortklippta och rena.

    Om molluskerna skulle sitta på ett mycket olämpligt ställe kan man få dem borttagna på en läkarmottagning.

    Man behöver inte göra något speciellt för att undvika smitta eftersom det inte är farligt med mollusker. När knottrorna läkt är man troligen immun för resten av livet. Går barn med mollusker på förskola behöver inte förskolan göra något särskilt eller ha några speciella förhållningsregler.

Svar på tråden vågar jag åka till simhallen med ett barn som har hela kroppen full av mollusker??