• Vickan I

Begravning, färg på slips för sambon?

På onsdag är det begravning för min lilla mormor .

Det jag behöver hhjälp med är det här med slips. Närmaste anhöriga ska ju ha vit slips, men min sambo (har varit tillsammans i 7½ år och har 1 barn ihop om det spelar någon roll), vad ska han ha, vit eller svart slips?

Har fått olika bud om vilka "närmast anhöriga" innefattar. Nu spelar det inte någon jätteroll, då jag inte kan tro att någon i släkten eller mormors vänner skulle ta illa vid om det blev "fel färg", men sambon undrar ändå och vill gärna göra "rätt".

Tack för hjälp!

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Begravning, färg på slips för sambon?
  • MiaP

Eftersom han är din familj är han väl också närmast anhörig.

• kaksmulan

Hur nära känner sig din sambo? Var han som ett barnbarn han också till din mormor? Känner han sig så nära så tycker jag att han ska ha en vit slips men om han känner att han inte stod henne så nära och att hon inte betydde SÅ mycket så kan han ha en svart slips.

Låt känslan bestämma helt enkelt!

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Miss Lau

Min man hade svart slips på min morfars begravning. Det var bara barn och barnbarn som hade vit slips. Så jag röstar för svart.

• Vickan I

Olika bud här med ser jag. Det är väl så att det är som man själv känner/tycker.

Sambon stod min mormor nära. Han träffade henne oftare de senare åren än ex mina bröder gjorde och jag vet att mormor själv var oerhört förtjust i honom . Hon brukade knuffa undan mig för att krama honom först när vi kom på besök, haha. Han kallade hennne även för mormor han med, lite sådär på skoj.

• Vickan I
    Miss Lau skrev 2009-10-05 09:02:26 följande:
    Min man hade svart slips på min morfars begravning. Det var bara barn och barnbarn som hade vit slips. Så jag röstar för svart.
    Mm kanske är så det "ska" vara.
  • Elli47

Det spelar väl ingen roll vilken färg det är... kistbärarna brukar ha vit slips, resten får göra som de vill. När min mamma begravdes så hade enbart kistbärarna och pappa vit slips. Min son t ex hade röd slips och det var helt rätt för mamma älskade rött nämligen!

• Stårschan

Jag skulle säga vit slips... Tycker att vit slips hör till den närmaste familjen, vilket i mina ögon är föräldrar, barn, barnbarn OCH deras respektive. Men det är väl för att jag nu varit gift så länge att jag anser att jag och min man är ett item...

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Världens bästa barn

Svart slips.

Vit slips är för närmast anhöriga.

• Vickan I

Ja här blev man inte klokare .

Tack för svar och hjälp. Nej egentligen spelar det väl kanske ingen roll, men sambon känner att någon av mormors gamla väninnor kanske anser ngt gällande "tradition" och vill inte tabba sig. Men de är goa allihop så de tror jag inte.

• Indillia

Vickan I skrev 2009-10-05 09:04:48 följande:

Olika bud här med ser jag. Det är väl så att det är som man själv känner/tycker.Sambon stod min mormor nära. Han träffade henne oftare de senare åren än ex mina bröder gjorde och jag vet att mormor själv var oerhört förtjust i honom . Hon brukade knuffa undan mig för att krama honom först när vi kom på besök, haha. Han kallade hennne även för mormor han med, lite sådär på skoj.
    Stod de varandra så nära tycker jag han ska välja vitt.
  • Amazina

Om det finns fler med samma släktband som din sambo så kanske man kan synka slipsfärgen så att alla har samma. När min farmor dog var min man (då sambo) med och hade vit slips. Jag tycker det funkar med vilket som men bäst är nog om de andra med samma släktavstånd har samma färg.

Svar på tråden Begravning, färg på slips för sambon?