• Chaktio

    Gravidförsäkring, vad är den bra för?

    Har hört att det finns något som heter "gravidförsäkring". Gissar att det finns många här inne som är insatta i detta och kan ge mig en kort redovisning av fördelarna med att ha en sån?

    Är det som jag tror? Ett sätt att tjäna pengar på blivande föräldrars allmänna oro, och ett sätt att låsa fast en för att teckna barnförsäkring hos samma bolag?

  • Svar på tråden Gravidförsäkring, vad är den bra för?
  • Valdis

    Snor tråden med en fråga: Ni som tecknat trygg hansa + försäkring (den man betalar för alltså) har ni fått nån bekräftelse på det innan räkningen kommer i vecka 26? För jag tecknade ju som sagt på barnmässan men har inte fått nån bekräftelse, ska man bara vänta på räkningen i v 26 då?

  • lillprutten

    Jag har svårt att tänka mig att något gratis skulle ge skydd vid komplikationer....

  • Trollmor 86

    Jag tecknade Skandias barn på gång plus som under min första graviditet kostade 950kr nu tror jag de har höjt den något om jag minns rätt.

    Är överlycklig till att jag tecknade denna då vår dotter föddes i vecka 29+1. Det blev en lång tid på sjukhus och vård i hemmet. Fick ut 16800 kr på försäkringen plus att jag hade en försäkring hennes första 6 månader.

    Sen fick vi ingen riktig barnförsäkring då hon föddes så tidigt utan fick bara olycksfall försäkring. Men Sambon var på fackkurs i veckan och fick tipset att teckna en försäkring via dem så det ska vi göra.

    Är gravid igen och kommer garanterat att teckna en ny försäkring!!

    Men de tog upp just graviditetsförsäkringar på Plus för inte så länge sen och där sa de att det var viktigt att teckna en vanlig barnförsäkring så fort som möjligt då barnet föds då en graviditetsförsäkring inte har så bra skydd efter att barnet är fött. kan vara bra att tänka på :)

  • 86TiAn82

    Vi har tagit en gravförsäkring, jag tyckte det räckte med den gratis men inte gubben så vi betalade 1050 folksam, för om det händer något så är jag och sambon försäkrad från v 10 och bebisen i magen från v 23.
    Och det känns faktiskt som en säkerhet iaf.
    Och iom det ökade skyddet så är jag försäkrad om jag får komplikationer under graviditeten eller förlossningen. Vid akut kjejsarsnitt m.m

    Jag kommer nog försäkra mej vid framtida graviditeter åxå.

    Står iaf på folksams hemsida en snabböversikt på deras försäkringar.

  • MagdalenaP

    tyvärr så kan man bara få försäkring från ett försäkringsbolag avsett i hur många försäkringar du har tecknat


    ÖNadja skrev 2009-10-12 18:29:17 följande:
    Kan man teckna flera gratis försäkringar hos olika bolag samtidigt?OM det skulle hända nåt, kan man utnyttja allihop?Ja tycker att man borde kunna det, men ja vet inte..
  • Valdis
    MagdalenaP skrev 2009-10-12 22:34:01 följande:
    tyvärr så kan man bara få försäkring från ett försäkringsbolag avsett i hur många försäkringar du har tecknat
    Fast å andra sidan så täcker man kanske upp allt då, ett försäkringsbolag kanske har för en sjukdom som en annan har undantagit. Så då kan du ju välja vilken försäkring du vill utnyttja? Så tänker jag.. Men jag har bara valt en. Tror det räcker så.
  • Fotavtryck
    ÖNadja skrev 2009-10-12 18:29:17 följande:
    Kan man teckna flera gratis försäkringar hos olika bolag samtidigt?OM det skulle hända nåt, kan man utnyttja allihop?Ja tycker att man borde kunna det, men ja vet inte..
    Jag har tecknat alla gratisförsäkringar + TH som kostar.
    Men man ska vara noga med o kolla vilka du kan utnyttja. Om ex det blir extra resor o sjukhusvistelse så är det bara en du får utnyttja, annars är det bedrägeri.

    Men vid skador, err eller om hemska olyckan skulle vara framme får du utnyttja alla!!
  • MagdalenaP

    men du kan inte få ersättninig från alla tyvärr


    Fotavtryck skrev 2009-10-13 19:02:53 följande:
    Jag har tecknat alla gratisförsäkringar + TH som kostar. Men man ska vara noga med o kolla vilka du kan utnyttja. Om ex det blir extra resor o sjukhusvistelse så är det bara en du får utnyttja, annars är det bedrägeri.Men vid skador, err eller om hemska olyckan skulle vara framme får du utnyttja alla!!
  • ÖNadja
    Fotavtryck skrev 2009-10-13 19:02:53 följande:
    Jag har tecknat alla gratisförsäkringar + TH som kostar. Men man ska vara noga med o kolla vilka du kan utnyttja. Om ex det blir extra resor o sjukhusvistelse så är det bara en du får utnyttja, annars är det bedrägeri. Men vid skador, err eller om hemska olyckan skulle vara framme får du utnyttja alla!!
    En på sonens förskola hade fått vanprydande ärr för nåt år sen, mamman har kunnat få ersättning från flera försäkringar.
  • Skruttensmamma
    MagdalenaP skrev 2009-10-13 23:45:11 följande:
    men du kan inte få ersättninig från alla tyvärr Fotavtryck skrev 2009-10-13 19:02:53 följande:
    Vissa grejer kan man få ersättningar från flera bolag för, men inte för allt.
  • EEJ
    Fotavtryck skrev 2009-10-12 09:42:46 följande:
    Foglossning? Intressant!I vilken vecka fick du det?
    v12
  • EJai

    Vet inte om det enbart va länsförsäkringar eller om det gäller alla. Den 6 månaders försäkringen som man får efter barnet e fött är inte hel teckande så man skall enligt iallafall länsförsäkringar teckna även en vanlig försäkring direkt efter barnet kommit ut och fått sin identitet.

  • Skruttensmamma
    våren1987 skrev 2009-10-24 22:39:01 följande:
    Vet inte om det enbart va länsförsäkringar eller om det gäller alla. Den 6 månaders försäkringen som man får efter barnet e fött är inte hel teckande så man skall enligt iallafall länsförsäkringar teckna även en vanlig försäkring direkt efter barnet kommit ut och fått sin identitet.
    Så är det så vitt jag vet med alla gravid-försäkringar, i alla fall alla gratis-försäkringarna.
  • Valdis

    Jag ringde och sa upp min TH eftersom jag fick missfall. Ett till pluss hos dom var att dom var jätte trevliga på telefon och beklagade osv, blev nästan som ett litet terapi samtal av det =). TH har jag till mitt barn och oss och jag ska ha det nästa graviditet också.

  • Feiia

    Sitter och är otroligt förvirrad!!!

    Kan någon snälla hjälpa mig med lite råd om vilket försäkringsbolag jag ska välja??
    Det ända jag vet är att jag INTE vill ha Länsförsäkringar.

    Men är ju fast av förvirran i en oändlig djungen =,(

  • Fossa

    Hade TH (ej gratisvarianten) när jag väntade tvillingar eftersom risken då är stor för komplikationer och förtidsbörd. Denna gång tänker jag inte teckna försäkring.

    Tänk för guds skull på att teckna en riktig barnförsäkring så fort barnet är fött! Det är annars ett bra sätt för bolagen att sortera bort barn som debuterat div sjukdomar före sex månaders ålder.

  • Chaktio
    Feiia skrev 2009-11-15 14:15:41 följande:
    Sitter och är otroligt förvirrad!!!Kan någon snälla hjälpa mig med lite råd om vilket försäkringsbolag jag ska välja??Det ända jag vet är att jag INTE vill ha Länsförsäkringar.Men är ju fast av förvirran i en oändlig djungen =,(
    Varför inte Länsförsäkringar?
  • Änlamamma
    lillprutten skrev 2009-10-12 19:44:53 följande:
    Jag har svårt att tänka mig att något gratis skulle ge skydd vid komplikationer....
    Jag hade trygghansa när jag väntade Noel. När han dog i v 26 i magen fick jag på tre dagar 10.000 kronor för omkostnader av begravning osv. så visst kan man få för dem som är GRATIS. (jag betalade alltså inget till trygghansa. Dock OM jag betalt så hade beloppet blivit 50.000kr)
  • Feiia
    Chaktio skrev 2009-11-15 17:28:09 följande:
    Varför inte Länsförsäkringar?
    Har hört massor med dåligheter om dom, har även bestämt mig för att stryka Trygghansa från listan...
    Men den blir inte kortare för det känns det som =((
Svar på tråden Gravidförsäkring, vad är den bra för?