• mm m

Ni som opererat bort synfel vart gjorde ni det och hur blev resultatet?

Hej!
    Har i flera år funderat på att operera/laser mina synfel. Har inga stora fel enligt optiker men måste ha glasögon/linser för att köra bil. Använder det dagligen. Trivs inte alls i glasögon då de mest är i vägen och jag känner mig obekväm (fast folk säger att jag ser fin ut i glasögon) Linser använder jag mest men blir så torr, skaver och grusar sig i ögonen så måste t ur och blöta på de flera gånger om dagen, vilket blir jobbigt och krångligt.

De jag pratat med som gjort det för många år sen är nöjda!
    Men ögonläkare som jag pratat med säger att jag inte ska och att hon heller aldrig skullr göra det.. risker osv

så nu vill jag veta har ni gjort, vilken, pris, vart gjorde ni den, blev ni nöjda med resultatet, blev det några problem efteråt?

• Svar på tråden Ni som opererat bort synfel vart gjorde ni det och hur blev resultatet?
  • SilverEmma

Jag opererade mig på Vårda ögonklinik i Malmö för 2½ år sedan med LASEK/ELSA. Var närsynt & hade brytningsfel. Jag betalade 24000 för båda ögonen, som opererades samtidigt.

Det är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv! Ångrar inte en sekund & har idag perfekt syn och snäppet bättre mörkerseende än tidigare. Jag har blivit lite mer ljuskänslig, men det är ingenting som stör då jag gillar att ha solglasögon när solen skiner ändå.

Jag hade lite problem med skav i ena ögat i ca 1½ år, men det har försvunnit helt & hållet nu.

Riskerna idag är minimala, detta har blivit ett rutiningrepp & gör du det på en seriös klinik så ska du få kompletterande operationer om det är något som inte blir som utlovat.

• Pochahontas

Jag opererade mej år 2000 i Malmö. ICON hette stället då, vet inte om det finns fortfarande. LASIK hette metoden dom använde.

Det var det bästa jag nånsin gjort. Jag har helt perfekt syn idag. Det hade jag redan fem dagar efter operationen. Allt var helt smärtfritt.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Miss Lau

Jag har gjort en LASEK på Nya Ögon i Sthlm. Det bästa jag gjort, efter barnen!

Jag gjorde min op för ca 2 år sedan och betalade 18.000 kr (med studentrabatt). Själva ingreppet kändes knappt men jag hade överjävligt ont de första dagarna och sen såg jag suddigt i ett par veckor innan synen stabiliserat sig. Men det är normalt och relativt vanligt om man gör en LASEK.

Mitt tips är att du läser på om de olika metoderna för alla har sina för och nackdelar. Boka även tid hos olika kliniker och kolla vilken som känns bäst och mest seriös. Jag var på info hos flera stycken (kostnadsfritt) innan jag bestämde mig för var jag ville bli opererad.

• mm m

vad roligt att det gått så bra för er och att ni känner nöjda!

Det bästa vore nog som du tidigare skrev att besöka flera. Har en bit att åka till stockholm då jag ev kommer börja kolla runt där ev örebrö och om det finns på fler ställen.

Kom gärna med tips på hur man vet att en klinik är bra.

ÄR DET GRATIS RÅDGIVNING FAST MAN INTE UTFÖR OPERATIONEN DÄR EN+

ÄR det någon som blivit missnöjd och fått göra om, då det visst kan hända ibland. vill inte bli blind..

gjorde ni båda ögonrnsamtidigt?

• Pochahontas

Jag gjorde båda ögon samtidigt med LASIK.

Jag känner inte till LASEK, men det verkar ju vara en besvärligare grej, känns det som... Tar längre tid med läkning och mer ont och så. LASIK var ju helt smärtfri och snabb, och man såg jättebra nästan omedelbart.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • SilverEmma
    Pochahontas skrev 2009-10-21 09:11:24 följande:
    Jag gjorde båda ögon samtidigt med LASIK. Jag känner inte till LASEK, men det verkar ju vara en besvärligare grej, känns det som... Tar längre tid med läkning och mer ont och så. LASIK var ju helt smärtfri och snabb, och man såg jättebra nästan omedelbart.
    Med LASEK så känns det som att du fått en näve grus slängt i ögonen i ca 3 dagar, men med solglasögon på så kan man ändå jobba & leva som vanligt...dock är det ganska skönt att bara ligga & lyssna på musik.

Jag hade ställt in mig på LASIK, men dom sa att dom helst gör LASEK när det handlar om mindre synfel.
  • Miss Lau

mm m skrev 2009-10-20 23:26:17 följande:

vad roligt att det gått så bra för er och att ni känner nöjda!Det bästa vore nog som du tidigare skrev att besöka flera. Har en bit att åka till stockholm då jag ev kommer börja kolla runt där ev örebrö och om det finns på fler ställen.Kom gärna med tips på hur man vet att en klinik är bra. ÄR DET GRATIS RÅDGIVNING FAST MAN INTE UTFÖR OPERATIONEN DÄR EN+ÄR det någon som blivit missnöjd och fått göra om, då det visst kan hända ibland. vill inte bli blind..gjorde ni båda ögonrnsamtidigt?
    Jag gjorde båda ögonen samtidigt men min man fick leda mig hem för då såg jag nästan ingenting.

Jag är kanske fräck men jag ringde runt till de största klinikerna i Stockholm och sa att jag var intresserad av info. Alla hade kostnadsfri undersökning/info utan krav på att man skulle operera sig, så jag gick runt och valde sen stället som kändes bäst och mest pålitligt. När det gäller ens ögon vill man ju helst att det ska gå rätt till

Ang. Lasek eller Lasik så är det inte säkert att man själv får välja. Mina ögon lämpade sig inte för att göra Lasik men även om de gjort det hade jag nog valt att göra en Lasek istället. Läs på om för- och nackdelar och välj sen vad som känns viktigt för just dig.
  • mm m

tack vad gulliga n iär som svarar. Känns stort när det gäller ögonen.

Beställde hem info förut från medocular som jag då upplevde som seriösa, men ingen har skrivit att de varit där, sen såg jag att de ändrat hemsidan å nu känns det inte lika självklara längre.

i stockholm verkar nya ögon och globen vara de som är mest populara? rätta mig om jag har fel, men verkar så när man bara gogglar och ser vad folk skrivit i bloggar mm

• mm m

Valmar: Är det nya ögon cityakuten du gjorde operationen på?

Får man fråga vilka fler kliniker du besökte.

Har kollat en del idag och det är några som jag fastnat för och andra går bort direkt bara av att se hemsidan. Men man kan missta sig vore synd om någon som är bra blir bortglömd och tvärsom.

Svar på tråden Ni som opererat bort synfel vart gjorde ni det och hur blev resultatet?