• Anonym (Kaffedraken)

    Förtvivlad..

    Hej!

    Jag har varit inne och läst lite i olika trådar om vare sig man får eller inte får kalla sig änglamamma om man gjort abort.

    Själv har jag gjort en abort. En abort som inte var mitt eget val.
    Detta hände när jag var 16 år gammal och min pojkvän misshandlade mig, psykiskt och fysiskt. När han fick veta att jag var med barn blev det ännu värre. Han ville absolut inte ha barnet och gjorde vad som helst för att jag inte skulle behålla det. Jag försökte och försökte förstå honom att förstå att jag inte ville, men makten han hade över mig.. Försökte få hjälp på kvinnokliniken och kuratorn sa då att jag skulle ta dit min pojkvän så att vi båda kunde försöka berätta för honom att jag inte tänkte göra abort. Sedan när jag tog dit honom ställde kuratorn sig på hans sida och sa att abort var det bästa alternativet. Så inne i det där rummet flög jag ovanför min kropp och min hand tog emot den där tabletten som en sjuksköterska stod och höll i.

    Det är det värsta jag gjort i hela mitt liv. Jag skulle göra vad som helst för att jag bara skulle få kunna göra om den där stunden och bara springa därifrån.. Men jag var så rädd.. så svag.

    Jag kallar mig själv änglamamma. För jag valde inte frivilligt att ta bort mitt älskade barn. Det var det sista jag ville. Jag saknar honom så oerhört. Efter alla dessa år är smärtan fortfarande lika stark, och mitt hjärta skriker efter honom tills det slutar slå.

    Nu till frågan, eftersom jag sett att det är så mycket "attacker" mot dom som kallar sig änglamammor när barnet tagits bort även fast det inte var ett sjukt barn. Tycker ni inte att jag har rätt att kalla mig änglamamma?

    Jag är en änglamamma. En änglamamma åt världens mest vackraste, saknade, efterlängtade pojke. Det kommer jag alltid att vara.

    Detta inlägg är inte för att göra någon upprörd, så ingen behöver svara med en illa ton. Är bara nyfiken på vad ni tycker om "min situation".

    Kramar från Elisabeth

  • Svar på tråden Förtvivlad..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej jag tycker inte du är en änglamamma.
    Jag har själv haft 4mf och kalla rmig inte änglamamma fast vi troligen gått lika länge du och jag och att mina 4 nog var lika efterlängtade som ditt.

    Beklagar din abort mot din vilja.
    Det är hemskt att förlora ett barn så även om det är tidigt i graviditeten och inte kallas barn ännu i medicinska termer, men för de/oss som upplever det är det i allra högsta grad ett barn vi förlorar.

    Men oavsett, kalla dig vad du vill. Det är ju upp till dig!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur långt var du gången?

    Beklagar det som hänt dig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har gått igenom att få ett missfall i vecka 13,och nu förlorat min dotter som var 1 månad. Jag kallade mig inte änglamamma efter mitt missfall.

    Visst sörjde jag mitt missfall,men jag var ingen änglamamma för det. Och när jag hade sörjt färdigt så gick jag vidare.

    Men att sedan förlora sitt barn,sitt levande barn..Det är en helt annan sak! Iallafall för mig som har varit med om både och.

    Visst gjorde han fel som tvingade dig till abort,men hade du behållt barnet så hade du ju gjort samma fel som han även om det hade blivit omvänt..Du tog bort ett barn han inte hade velat ha. Men hade du behållt det så hade du behållt ett barn som inte han ville ha. Dessutom var du bara 16 år. Det är nog inte så lätt att få barn i den åldern och dessutom då vara ensamstående och pappan inte varit särskilt snäll heller. Vem vet vad han hade kunnat göra om du hade behållt barnet! Var glad att du lever.

    Jag tycker att du ska gå till en kurator och prata om din sorg eftersom den fortfarande är så stark efter flera år. Du skriver dock inte hur många år,men det är iallafall mitt råd. Gå till en kurator/psykolog och prata!

    Men om du nu absolut vill fortsätta kalla dig för änglamamma så gör det du! Men jag tror bara att du gör dig själv en björntjänst om du inte går och pratar med en kurator om denna händelse så att du kan komma vidare i livet!


    Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808,och ängeln Fredrika född 090526,död 090627
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du tycker att din pojke var ett barn så ska du få tycka det. Ta inte åt dig av sådana trådar. Jag har själv avbrutit en graviditet i v 20 och jag ser min flicka som ett barn även om hon inte var det juridiskt. Det är bara dumt att sätta etiketter och regler på sådana saker. Begreppet "änglamamma" finns ju inte ens utanför FL och alla har sin egen definition om vad det är så det är ju inte ens något att bry sig om. Att aborten var "frivillig" tycker jag inte har någon betydelse när du känner som du känner. Beklagar att du ångrar valet. Man kan nog aldrig gå helt vidare och lägga något sådant bakom sig. Det är ett trauma och man får lära sig leva med det. Det finns inget val.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag anser att det är upp till en själv vad man kallar sig. Det är ett sätt att sörja och ingen annan kan säga vad som är rätt och fel. Det jag kan ta illa vid mig av är när någon påstår att min ängels död var ett missfall (förlorade min son i v 42). Men jag blir inte ledsen av att andra som förlorat barn tidigt i graviditeten kallar sig änglamammor. Man måste få sörja på sitt eget sätt. För dig var det i allra högsta grad ett litet önskat barn du bar på. Klart du ska kalla dig änglamamma, kram.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det kan bara du avgöra. Känslan sitter inte i hur många veckor eller av vilken orsak etc. Det finns alltid en historia bakom varje människa, glömmer man det är man alltför fokuserad på sig och sitt.

    Jag blev själv attackerad när jag avbröt min graviditet i v.21. Inte här i änglarum, här fanns allt stöd men utanför. i "vanliga familjeliv" lät det annorlunda.
    Tills sist var jag tvungen att fundera på vad som var viktigt för mig. Jag lärde mig att fullkomligt strunta i vad andra tycker. Det spelar faktiskt ingen roll!

    Jag beklagar det du varit med om.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Finns inga regler om vem som är änglamamma. Änglamamma änglabarn kan typ vara som en terapi ord att säga...
    När jag förlorade Mini för ett år sedan visste jag inte ens om änglabarn änglaförälder...Var nu när jag förlorade Heaven som jag kom i kontakt med dom orden...
    Ett liv som lämnar jorden blir väl en ängel...jag tycker det känns skönare att se det så...än att tänka Mini är bara ett missfall...

Svar på tråden Förtvivlad..