• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • sommarblommor

Idag har min son ute dag och ska åka skridskor. Det är den dagen han bävar mest för på hela året. Han är ju 8 år nu och har hittills aldrig tagit på sig ett par skridskor. Nu börjar dom ju bli stora och klasskompisarna börjar fråga "varför åker inte du". Min son har mycket svårt med både skridskor, simning, cykling.

På fredag bär det av till Bup för en vidare diskussion angående medicinering. Vredesutbrotten bara ökar och koncentrationen i skolan minskar för varje vecka.
    Och med stor fasa närmar sig jullovet då inget är sig likt och brukar sluta i en katastrof.

Håller med tidigare talare. Man tycker så synd om sitt barn. Som även han blir så trött av att ha det så här.

• Leonid

Är det fler där barnen har stora problem nu innan jul?
    Min son har haft stora utbrott i skolan med början i november och de har bara eskalerat den senaste tiden med resultatet att han nu är avstängd till vårterminen börjar.

Han har en lärare avsatt till sig men hon kan inte hantera honom. Skolan klassar honom nu som en arbetsmiljörisk.

Är vi ensamma om att det är så här jobbigt innan jul?

• Trollet Ludenben
    Leonid skrev 2009-12-14 11:50:28 följande:
    Är det fler där barnen har stora problem nu innan jul? Min son har haft stora utbrott i skolan med början i november och de har bara eskalerat den senaste tiden med resultatet att han nu är avstängd till vårterminen börjar. Han har en lärare avsatt till sig men hon kan inte hantera honom. Skolan klassar honom nu som en arbetsmiljörisk. Är vi ensamma om att det är så här jobbigt innan jul?
    ja vi har så... vi har helt frultansvärt, idag vaknade han strax efter fyra imorse och hade sovit klart. Han hade ilskeutbrott här hela morgonen. Vi har så varje år hela december.
    Men vad jobbigt att skolan stängt av din son. Får de verkligen göra så??
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • pcalma

Ja herregud får de verkligen stänmga av ett barn?? Det är ju skolplikt!!!

Här är det med jobbigt, eller jobbigare kanske jag skulle säga. Har dock inte relaterat det till att julen närmar sig, men det är mkt tjat om det. Kanske är det julen som spökar här oxå..
    M har ett hemskt/hemskare humör o sover sämre om nätterna o slåss, hotar o kastar saker. I helgen har hon skrikit 3/4 av all tid. Jag som ska ha alla barnen hemma oxå från 23 dec till 11 januari. Jippi! Hur ska man bara överleva!!? Jag kommer inte utanför dörrarna heller förutom på baksidan där vi har stängsel, men de vill cykla mina små..
    Ja vi får ta en dag i taget!

Idag ringde skolsköterskan o min äldsta son hade fått en pinne i huvudet. Jag hämtade honom o vi fick ner till VC o limma ett jack på 1,5 cm o 4 mm djupt. Nu har vi ätit en pizza ihop:) Lite plåster på såren! De tre syskonen är i skolan/dagis så det är bara han o jag hemma

• Leonid

Pcalma: Jag förstår att ni har det jobbigt som har tre stycken. Hade vi haft tre med E:s utbrott vet jag inte hur jag hade klarat det. Han slåss, sparkas och kastar saker i skolan. Hemma går det lite bättre men det är allt annat än bra.

I måndags fick min man hämta honom på skolan och då var han inte kontaktbar. De var tre lärare som fick hålla fast honom och det tycker jag är hemskt. Hur kan det gå så långt?

• pcalma
    Leonid skrev 2009-12-14 14:09:28 följande:
    Pcalma: Jag förstår att ni har det jobbigt som har tre stycken. Hade vi haft tre med E:s utbrott vet jag inte hur jag hade klarat det. Han slåss, sparkas och kastar saker i skolan. Hemma går det lite bättre men det är allt annat än bra. I måndags fick min man hämta honom på skolan och då var han inte kontaktbar. De var tre lärare som fick hålla fast honom och det tycker jag är hemskt. Hur kan det gå så långt?
    Jag vet att det ibland är svårt att hitta andra utvägar, men jag är emot detta med att hålla fast!! jag anser att det är bättre att de får löpa "amok" för då går det över fortare o behöver inte sluta lika illa eller hålla på lika länge. Det är som att mata ilskan när man håller fast. dessutom är det enligt lag förbjudet:-O
    Gör personen illa sig själv så är det klart att det inte finns något alternativ kanske, men är det andra som råkar stå i vägen är det ju heller inte bra. Därför att se till att man får ut de andra i rummet. Tas saker sönder ...so what... Det är saker!! det går att ersätta.
    En del barn lär sig genom att man håller fast dom att lugna ner sig o till slut är det enda sättet för de att lugna sig på. saken är bara den att barnet inte förevigt förblir 7 eller 8 år. Det växer upp till en vuxen stark människa som inte har lärt sig något annat sätt att lugna ner sig på än att någon håller fast o håller om. Hur gör man det med en vuxen karl i affekt utan att skada honom eller sig själv??
    Det viktigaste är att förebygga o se till att man inte hamnar i de situationerna som skolan gjorde nu! Jag vet att det inte går alltid trots att man gör allt för att det ska funka, för man är inte mer än människa! MEN.. om man in efterhand går igenom en sådan händelse o kolla VAD som gick fel, så finns det oftast någonting att ta på. För de vuxna runt om kanske de inte ser anledningen, men tro mig, den finns!! det gäller att de lär sig att hitta den anledningen o förebygga o förekomma så att det inte händer igen. Att samma fel uppstår en gång är okej! Men upprepar det sig en gång till så måste man se till att ha handlingsplan för hur man ska göra på ett annat sätt, för då är det inte en engångsgrej..
    Bägaren fylls olika fort på våra speciella, underbara men mycket krävande barn, o det kan vara svårt att veta vad det är som fyller på. Rätt som det är så är det en liiiiiten sak som gör att de till synes utan anledning flippar ut, men deras bägare var full!
  • norgesessan

Leonid, vad synd...

Jag ser också snabbt vilka situationer som gör Emil förbannat, och vilka fel man kan göra...Andra som inte har en aning on hur det är, eller känner barnet gör många fler fel, utan att lägga märke till det...Och ser bara ett barn som "utan orsak" blev förbannat...

Med Emil underlättade det att hålla fast honom, men det var när han var liten, det behövs inte mer..Tror inte det hade fungerat häller, nu är han ju för stark....

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • sommarblommor

Leonid: Vad jag har hört eskalerar problemen med åldern. Hos oss har det ökat ganska kraftigt på bara 2 månader.
    Jag tror inte heller att skolan har rätt att stänga av någon elev från skolan. Gå vidare högre upp rektor eller skolverket.
    Alla har väl skolplikt, det finns ju en läroplan att följa och tillgodose alla barns behov.
    December är en hemsk månad!

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig