• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Karina09
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-20 08:52:39 följande:
    Skickar varma kramar i vinterkylan.Jag tycker att denna dikten ger styrka och mening (trots att jag själv inte tror på gud) I år kommer nästan 100 000 kvinnor att bli mammor till handikappade barn. Har du aldrig undrat hur mammorna till handikappade barn blir utvalda? Jag ser på något vis gud sväva över jorden, väljer sina instrument med noggrannhet och medvetenhet. Medan han observerar ger han sina änglar instruktioner att skriva i en stor dagbok Gud ger ängeln ett namn och ler "Ge henne ett handikappat barn" Ängeln blir nyfiken, "Varför just henne Gud? hon är så lycklig" "Precis", ler Gud. "Kan jag ge ett handikappat barn till en som inte kan skratta? det vore grymt" "Men har hon tålamod?" frågar ängeln "Jag vill inte att hon ska ha för mycket tålamod för då skulle hon drunkna i en sjö av självömkan och vanmakt. När väl chocken och misstron har lagt sig kommer hon ta itu med det. Jag har tittat på henne idag. Hon har rätt känsla för sig själv och en självständighet som är ovanlig och som så väl behövs hos en mamma. Du förstår, barnet som jag ska ge henne lever i en egen värld. Hon måste hjälpa honom att leva i hennes värld och det kommer inte bli lätt". "men herre, jag tror inte ens hon tror på dig". Gud ler. " det spelar ingen roll, det kan jag ordna. Hon är perfekt. Hon är tillräckligt självisk". Ängeln flämtar, "Självisk? är det en dygd?" Gud nickar. "Om hon inte kan skiljas från sitt barn ibland kommer hon inte överleva" Ja, här är en kvinna som kommer välsignas med ett barn som inte är perfekt. Hon vet inte om det men hon kommer avundas. Hon kommer aldrig att betrakta ett steg som vanligt. När hennes barn säger "mamma" för första gången så har hon ett mirakel och hon kommer veta det. När hon beskriver ett träd eller en solnedgång för sitt blinda barn, kommer hon vara en av de få som någonsin får se mina verk. "Jag ska ge henne kraften att se det jag ser...okunskap, grymhet, fördomar och ge henne styrkan att stå över detta. Hon kommer aldrig vara ensam. Jag kommer vara vid hennes sida varje minut, varje dag hela hennes liv, lika säkert som att hon står nu vid min sida. "Och hur bli det med en skyddsängel?" frågar ängeln. Gud ler. "En spegel kommer vara tillräckligt"
    Det var fint. Jag blir låte tårögd när jag läser det där.
  • Yvonne

I torsdags fick vår 7½ årige son sin ADHD-diagnos. Det var vad vi föräldrar också trodde. Han började med Concerta i fredags. Ni som är experter på det här: Om det fungerar hur länge dröjer det innan man ser en förändring? Hur vet man om man behöver höja dosen?
    Det kommer nog bli många frågor här den närmaste tiden.

• pcalma
    åsau skrev 2009-12-20 13:09:48 följande:
    Ni som har barn med adhd + autism - vilket schema fungerar bäst? dags eller veckoschema? Vi vill gärna hitta ett schema som visar 2-3 dagar åt gången istället för 1 hel vecka vilket vi tror fungerar bäst men vi kan tro fel ;)
    Våra små har varsitt veckorschema med alla veckans färger. Det är ca70 ggr 70 cm o är så långt så att vi kan sätta upp bilder för den aktuella dagen. Är det måndag så är det bilder för alla rutiner etc o vad som hända skall på den gröna dagen.
    längst upp på alla dagar är det dagis eller hemmabild sen om det är ngt speciellt som ska ske, tex kalas, sjukhusbesök etc så sätts den bilden upp den dagen. Vi har en blå pil som markerar vilken dag det är oxå.
    Äldsta tjejen på 12 år har en Sigvarttavla som ludenbens son. Den gör hon innan läggdags varje kväll inför morgondagen. Varje söndag så gör vi tillsammans hennes veckorschema. En vanlig whiteboard där hon har bilder för veckodagarna o så skrivs det in vad som ska hända i veckan: skola, fotbollsträning, kalas etc. Annat som görs som rutin skrivs på Sigvarttavlan.
    Alla barnen har bilder på schemana, 4 ggr 4 cm. Digitala bilder använder vi till platser. Om vi ska till mormor o morfar tex så sätts en bild upp på deras hus, likaså tandläkare, BUP etc.
  • Leonid

två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-20 08:52:39 följande:

Skickar varma kramar i vinterkylan.Jag tycker att denna dikten ger styrka och mening (trots att jag själv inte tror på gud) I år kommer nästan 100 000 kvinnor att bli mammor till handikappade barn. Har du aldrig undrat hur mammorna till handikappade barn blir utvalda? Jag ser på något vis gud sväva över jorden, väljer sina instrument med noggrannhet och medvetenhet. Medan han observerar ger han sina änglar instruktioner att skriva i en stor dagbok Gud ger ängeln ett namn och ler "Ge henne ett handikappat barn" Ängeln blir nyfiken, "Varför just henne Gud? hon är så lycklig" "Precis", ler Gud. "Kan jag ge ett handikappat barn till en som inte kan skratta? det vore grymt" "Men har hon tålamod?" frågar ängeln "Jag vill inte att hon ska ha för mycket tålamod för då skulle hon drunkna i en sjö av självömkan och vanmakt. När väl chocken och misstron har lagt sig kommer hon ta itu med det. Jag har tittat på henne idag. Hon har rätt känsla för sig själv och en självständighet som är ovanlig och som så väl behövs hos en mamma. Du förstår, barnet som jag ska ge henne lever i en egen värld. Hon måste hjälpa honom att leva i hennes värld och det kommer inte bli lätt". "men herre, jag tror inte ens hon tror på dig". Gud ler. " det spelar ingen roll, det kan jag ordna. Hon är perfekt. Hon är tillräckligt självisk". Ängeln flämtar, "Självisk? är det en dygd?" Gud nickar. "Om hon inte kan skiljas från sitt barn ibland kommer hon inte överleva" Ja, här är en kvinna som kommer välsignas med ett barn som inte är perfekt. Hon vet inte om det men hon kommer avundas. Hon kommer aldrig att betrakta ett steg som vanligt. När hennes barn säger "mamma" för första gången så har hon ett mirakel och hon kommer veta det. När hon beskriver ett träd eller en solnedgång för sitt blinda barn, kommer hon vara en av de få som någonsin får se mina verk. "Jag ska ge henne kraften att se det jag ser...okunskap, grymhet, fördomar och ge henne styrkan att stå över detta. Hon kommer aldrig vara ensam. Jag kommer vara vid hennes sida varje minut, varje dag hela hennes liv, lika säkert som att hon står nu vid min sida. "Och hur bli det med en skyddsängel?" frågar ängeln. Gud ler. "En spegel kommer vara tillräckligt"
    Tack! Jag tror jag har läst denna innan men det är bra att bli påmind då och då.

Livet går lite upp och ner, ibland är det bättre och ibland sämre. Just nu är det en sämre period men det är ju typiskt att dena ska infinna sig precis innan jul. Jag har inte den minst gnutta julkänsla, tråkigt nog.
  • Karina09
    Yvonne skrev 2009-12-20 19:18:26 följande:
    I torsdags fick vår 7½ årige son sin ADHD-diagnos. Det var vad vi föräldrar också trodde. Han började med Concerta i fredags. Ni som är experter på det här: Om det fungerar hur länge dröjer det innan man ser en förändring? Hur vet man om man behöver höja dosen?Det kommer nog bli många frågor här den närmaste tiden.
    Vår son hade ett fastställt upptrappningshema. Dosen baserar sig på kroppsvikt men är ändå individuell. Googla och läs om medicinen i Fass. Vår son är 12, så dosen är därför högre, men han hade en vecka 18 mg, nästa vecka 36 mg, tredje veckan 46 mg. Efter 10 dagar med den högsta dosen tog vi kontakt med BUP pga biverkningar (bl a agressivitet, kraftiga utbrott, mkt dålig aptit och sömnsvårigheter. Då gick vi tillbaka ett steg. Därefter har han dessutom ordinerats Concerta för att få effekt dygnet runt. Men allt det här är individuellt och vad som passar ditt barn vet man först efteråt. Försök ställa frågor när du träffar läkare eller annan personal på BUP. Jag har så många gånger undrat en massa när jag kommit hem.

Hur som helst funkar det MYCKET bättre i skolan nu för vår son. Hemma har vi en sportslig chans att styra upp tillvaron på ett vettigt sätt. Fördelarna har övervägt trots biverkningar här.
  • Karina09

Nej, vad säger jag. Efter att concertadosen sänktes ett "snäpp" har han dessutom börjat med Strattera. Så var det!

• TwistedSister
    Karina09 skrev 2009-12-17 23:52:57 följande:
    Och du, trots allt hemskt jag häver ur mig här om min son, så är han en extremt charmig person, somtrots glapp i detta med empati är mycket, mycket känslig. Mycket hemskt kan man få vara med om som man aldrig trott skulle kunna inträffa. Men vi får ju en annan dimension på detta med vad det innebär / kan innebära att vara förälder. Mitt mer positiva jag säger: en utmaning! Och utmaningar tar man väl?!
    Tack för dina svar. Känner igen det du skriver om att förstärka det som är bra beteenden, det är ju sånt vi gör också. Usch får så ont i magen bara när det händer nåt som hade kunnat gå så illa, och det kommer sådär oväntat. Jo I är också en jättego kille, det finns liksom inget ont i honom alls, ändå är han så våldsam. Men allt det är ju sånt som sker spontant innan han hinner tänka. Han skulle aldrig göra något mot någon i efterhand, som att hämnas om någon vart dum eller så. Det är bara i sekunden innan han hinner tänka efter som saker händer. Och ibland kan det vara nära att gå riktigt illa. Jag vet att han mår dåligt att hans pappa inte tar större del i hans liv, och kanske det som gör honom våldsam. Men hans pappa har antagligen ganska liknande problem har jag kommit fram till så det är inte så konstigt att han inte klarar av det så bra.

Läste att många av era barn tycker julen är jättejobbig men här är det helt tvärtom. Ingen skola som man blir trött i huvet av och I mår super av allt som ska fixas och göras, han tycker om när dagen är indelad i olika aktiviteter så mycket som möjligt och han vet vad han ska göra hela tiden. Så här pysslas från morgon till kväll efter schema. Känns som jag har öppnat en julpyntsfabrik med barnarbetare, obetalda sådana dessutom Och så gillar han att man har en kalender och räknar ner. Förr när han gick på dagis så gjorde vi alltid krysslistor. Ett papper med 7 cirklar för alla veckans dagar och så skrev vi i för varje dag vad som vi skulle göra den dagen och så gjorde vi ett kryss i cirklarna efter varje dag som gått. Tror att julkalendern påminner om krysslistan. Kanske skulle återuppta den för att klara av resten av lovet sen när julen väl är förbi.
  • Trollet Ludenben
    I torsdags fick vår 7½ årige son sin ADHD-diagnos. Det var vad vi föräldrar också trodde. Han började med Concerta i fredags. Ni som är experter på det här: Om det fungerar hur länge dröjer det innan man ser en förändring? Hur vet man om man behöver höja dosen? Det kommer nog bli många frågor här den närmaste tiden.
    Vi började med 18 mg. Den åt han lite mer än 1 år, nästan 1,5 år. Därefter höjde vi till 27 mg som inte passade honom och sen till 36 och nu är det bra.
    Vi märkte att vi behövde höja genom att han blev argare, aktivare och problematiken kring honom ökade.
    Vi såg förändrig efter ca 1/2 timme första dagen han hade den. Det är en snabbverkande medicin. Andra läkemedel tar ett tag innan man ser effekt men concertaefekten kommer med en gång.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Petrah
    I torsdags fick vår 7½ årige son sin ADHD-diagnos. Det var vad vi föräldrar också trodde. Han började med Concerta i fredags. Ni som är experter på det här: Om det fungerar hur länge dröjer det innan man ser en förändring? Hur vet man om man behöver höja dosen?Det kommer nog bli många frågor här den närmaste tiden.
    min son fick sin ADHD diagnos när han var 7 år oxå. vi började med 18 mg sen ökade vi till 27 mg efter över 6 månader om jag minns rätt. i början var han rätt pigg och tog sig för massa saker sen efter ca 3 veckor blev han mer sittandes framför tv´n och gjorde ingenting. sen ännu längre fram så blev allt bättre. nu fyllde han 8 år nyss och äter oxå Zoloft mot tvångstankar,ångest o oro och det funkar kanon.
  • mamita
    Karina09 skrev 2009-12-20 13:28:36 följande:
    Det var fint. Jag blir låte tårögd när jag läser det där.
    Jag med, jättefint!

Jag läser hur ni alla har det och känner att jag verkligen gillar den här tråden eftersom ni alla uttrycker er med värme, det är stor skillnad mot att sitta och prata med mammor till "normala" barn. En stor kram till er alla!

God jul!
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig