längtar och väntar skrev 2009-12-18 23:33:58 följande:
Men vad då att jag slits från mitt barn tidigt? Pappan då? Jag kommer vara hemma lite mer än ett år, sen ska vi dela på ledigheten.. Tycker pappan ska vara hemma också.. Mamman har inte ensamrätt på barnet.. Vi kommer fokusera på vår familj också ÄVEN om vi vill fortsätta resa. Planerar t.ex. att resa til USA 2011 då vårt barn kommer vara under året.. Jag tycker det är viktigt att inte glömma bort sig själv eller sin partner!
JAG skulle känna det som att "slitas" från mitt barn. Du har en annan syn på det och kanske har lättare att lita på att andra (då menar jag förskolepersonal, inte pappan, honom bör man väl lita fullt på) tar hand om det viktigaste du har på ett bra sätt. Med vårt första barn började jag jobba när hon var 8 månader. Det funkade, men det kändes inte optimalt. Klart pappan är jätteviktig, och det är kanoners om han också har möjlighet att vara hemma mycket med barnen i vardagen. Min man jobbar på sjön, och kommer alltid att vara hemma mycket. Dock har han inte tagit ut så mycket föräldraledighet. Han har vederlag när han är hemma, så han behöver inte utnyttja fp-dagar, han är hemma ändå. (Och han kommer nog vara hemma mer med barnen under deras uppväxt än jag, som troligen kommer jobba om några år).
Känns som du VILL störa dig på vad jag skriver. Jag vill inte alls att du ska känna dig utsatt på något sätt. Du är så kvick att försvara dig. Du får försöka förstå att vi som väljer att ha barnen hemma länge OFTA blir påhoppade av föräldrar som valt att göra så som de flesta andra (alltså använda sig av förskola). Alla får göra det som känns bäst för dem. Alla barn är olika och har olika behov. Lyssnar man på sina barn och sin egen magkänsla går det fint. Den här frågan ligger under "hemmaföräldrar". Inte är det väl konstigt om en hemmaförälder vill stötta andra som VILL vara hemma lite längre än vanligt?