Inlägg från: Linawb |Visa alla inlägg
  • Linawb

HJÄLP! Min hund krampar! =( (långt)

Min förra hund, en eng springer spaniel, hade epiliepsi.
    Innan ett anfall kunde man märka på henne att hon var lite konstig, ett annat beteende helt enkelt. Detta kallas "aura", förtecknena. När hon krampade så var hon vaken, men inte kontaktbar, och hon fradgade och kissade på sig. Detta kan dock skilja sig jättemycket från hund till hund, beroende på hur kraftig EP det är.
    Ett anfall kan en hund dock få utan att ha EP. Det kan vara en infektion tex, eller något som hunden fått i sig, som kan ha utlöst det. Det finns även andra sjukdomar som ge EP liknande anfall. Störning i saltbalansen i kroppen tex.

Bara för att din/dina föräldrars hund krampat en gång så behöver det inte betyda att det är EP, men NÅGOT är dte ju som har utlöst det. Veterinärerna säger att när anfallet går över av sig själv så behöver man inte söka veterinär akut, men du bör nog ringa imorgon för som sagt, det kanvara något annat som kan behöva behandling. En hund kan även få ett anfall utan någon synlig anledning också, precis som människor. Får hon ett till dock, så beror det på något.
    Visst kan din hund vara trött efter anfallet, men efs det inte var så långt eller så kraftigt ändå så kanske det inte är så märkbart. Om hon krampar igen, sitt bredvid henne, lägg något under huvudet, slack lampor och stäng av TVn.
    Hoppas det bara var något tillfälligt!

Svar på tråden HJÄLP! Min hund krampar! =( (långt)