• Anonym (Juridiska råd)

Min son lurad att bli VD

Snälla hjälp, jag vet inte var jag ska lägga detta inlägg.
    Mitt ex, min sons pappa, har kört en mängd olika företag i botten.
    Nu har han startat ett nytt företag där vår son som nyligen fyllt 18 år är utseddd som VD. Vår son känner sig naturligtvis hedrad men han har ingen erfarenhet över det ansvar det innebär och vad han kan drabbas av om något går fel.
    Tyvärr kan jag inte prata med mitt ex och skulle jag försöka så skulle han svartmåla mig inför vår son eftersom han inte kan ta kritik eller ens tänka på sin sons bästa. Jag är så orolig över detta. Vår son älskar oss båda och vill oss båda väl. Vår son gör detta för sin far men som VD för ett företag är han ytterst ansvarig och han kan råka illa ut om något händer företaget. Han har som sagt ingen erfarenhet i den låga ålder han är. Jag är så besviken på pappan som utsätter vår son så som han gör. Vad kan jag göra. Hjälp mig med argument för att få vår son att dra sig ur detta.

• Svar på tråden Min son lurad att bli VD
  • Anonym (Driva eget)

Vet inte vad jag ska ge dig för råd, kan ju förstå att din son känner sig hedrad av denna tjänst, inte många blir VD innan man är torr bakom öronen direkt ;)

Men några tankar som dyker upp i mitt huvud, eftersom jag håller på att starta eget, är dock långt ifrån klar.

Men företaget, jag antar att det är en enskild firma? Tänkte att aktiebolag kan man väl inte bli såhär på en gång om inte de har 100.000 kr att punga ut med på en gång.

Så står din son som ytterst ansvarig/som ägare av företaget är ju även han skyldig att betala alla företagets skulder. Är han medveten om det, och att han kanske kommer få stora ekonomiska bekymmer för många år framöver?

med kron efter sig kan han ju få svårt att få egen lägenhet, han kanske inte ens får ha sin bil kvar om han har det, aldrig kunna köpa hus etc.

Kanske vill han skaffa familj inom något år, och det är ju inte det roligaste att bli förälder och leva på existensminimum för att kron tar vartenda öre man har, än mindre om man har ett barn att ta hand om också.

En annan sak som jag tänkte på är den ekonomiska biten med skatter och bokföring tex. Kan han företagsekonomi eller är denna utgift lagd på en riktig revisor? Blir det en miss i det ekonomiska kan han ju faktiskt åka i fängelse, även om han absolut aldrig har haft några intentioner att blåsa staten.

• Grizelda

Jag har barn i samma ålder och får ont i magen bara jag läser detta! Är det inte nog med att de själva gör dumheter, ska de behöva lida för vad en förälder hittar på också? Håller helt med sign. "Driva Eget" om att din son kan få lida för detta ekonomiskt i många år om det slår fel. Vet du om revisorn är att lita på, eller om han/hon är kompis med din man? Skatteverket borde man väl också kunna be om hjälp, att de kan komma ut, eller att han får komma dit, och informera noggrant om vad det egentligen innebär att vara VD. Det går kanske att fråga kronofogdemyndigheten också, om de arbetar förebyggande, vilket jag hoppas att de gör.

• Anonym (Juridiska råd)

Exakt, min son är tyvärr utsedd som målvakt men hur ska jag kunna få min son att se som älskar sin pappa över allt annat?
    Såklart att han älskar mig också men jag har så svårt att få honom att se att denna sidan hos pappan inte är frisk.
    Tyvärr har jag skyddat mitt barn under uppväxtåren och själv tacklat dessa sjukligheter hos pappan, jag trodde väl aldrig att det skulle drabba honom så hårt nu när han är vuxen, eller myndig. Jag vill verkligen inte att han ska utsätta sig att vara VD i ett bolag där han själv inte förstår att styra.

MickeN1973 skrev 2009-10-11 15:43:57 följande:
    Han vill antagligen använda din son som målvakt Lyssnar din son på dig?
  • Anonym (Juridiska råd)

Jag vet inte ännu vilken bolagsform det handlar om och inte om det är utsedd någon revisor. Min son vet inte heller och pappan kör taggarna ut om jag försöker fråga ut honom.
    Tack för tipset om kronofogdemyndigheten, jag ska kontakta dem och be om ett möte tillsammans med min son så att han får veta sitt ansvar istället som nu bara känna sig hedrad för titeln. Han är ju trots allt bara 18 år och har inte ens gått ut gymnasiet ännu.

Grizelda skrev 2009-10-11 15:55:22 följande:
    Jag har barn i samma ålder och får ont i magen bara jag läser detta! Är det inte nog med att de själva gör dumheter, ska de behöva lida för vad en förälder hittar på också? Håller helt med sign. "Driva Eget" om att din son kan få lida för detta ekonomiskt i många år om det slår fel. Vet du om revisorn är att lita på, eller om han/hon är kompis med din man? Skatteverket borde man väl också kunna be om hjälp, att de kan komma ut, eller att han får komma dit, och informera noggrant om vad det egentligen innebär att vara VD. Det går kanske att fråga kronofogdemyndigheten också, om de arbetar förebyggande, vilket jag hoppas att de gör.
  • Anonym (Juridiska råd)

Du skriver om det jag faktiskt är mest rädd för, om bolaget inte sköter sig korrekt så kan det faktiskt bli så att min son hamnar i fängelse, detta är jag skiträdd för.

Anonym (Driva eget) skrev 2009-10-11 15:15:46 följande:

Vet inte vad jag ska ge dig för råd, kan ju förstå att din son känner sig hedrad av denna tjänst, inte många blir VD innan man är torr bakom öronen direkt ;) Men några tankar som dyker upp i mitt huvud, eftersom jag håller på att starta eget, är dock långt ifrån klar. Men företaget, jag antar att det är en enskild firma? Tänkte att aktiebolag kan man väl inte bli såhär på en gång om inte de har 100.000 kr att punga ut med på en gång. Så står din son som ytterst ansvarig/som ägare av företaget är ju även han skyldig att betala alla företagets skulder. Är han medveten om det, och att han kanske kommer få stora ekonomiska bekymmer för många år framöver? med kron efter sig kan han ju få svårt att få egen lägenhet, han kanske inte ens får ha sin bil kvar om han har det, aldrig kunna köpa hus etc. Kanske vill han skaffa familj inom något år, och det är ju inte det roligaste att bli förälder och leva på existensminimum för att kron tar vartenda öre man har, än mindre om man har ett barn att ta hand om också. En annan sak som jag tänkte på är den ekonomiska biten med skatter och bokföring tex. Kan han företagsekonomi eller är denna utgift lagd på en riktig revisor? Blir det en miss i det ekonomiska kan han ju faktiskt åka i fängelse, även om han absolut aldrig har haft några intentioner att blåsa staten.
  • Anonym (Arbetsgivare)

En anställd hos oss har tidigare haft enskild firma som gått i konkurs. P.g.a. skatteskulder som utmäts på den anställdes lön direkt via oss som arbetsgivare så lever personen på existensminimum och kommer att göra så i flera år framöver. Det hjälper alltså inte att sätta företaget i konkurs, du blir ändå skyldig att betala dina skatteskulder.

Jag hoppas att du kan få din son att inse allvaret i den roll han har tagit på sig. Jag är osäker på det juridiska i en enskild firma jämfört med aktiebolag. I ett AB är det ju styrelsen som är ytterst ansvarig. Huruvida din son blir personligt ansvarig vet jag inte, men jag hoppas verkligen att han tar till sig det du säger och jag hoppas att det kommer att gå bra för företaget om han väljer att stanna.

• MickeN1973

Anonym (Juridiska råd) skrev 2009-10-11 18:57:17 följande:

Exakt, min son är tyvärr utsedd som målvakt men hur ska jag kunna få min son att se som älskar sin pappa över allt annat?Såklart att han älskar mig också men jag har så svårt att få honom att se att denna sidan hos pappan inte är frisk. Tyvärr har jag skyddat mitt barn under uppväxtåren och själv tacklat dessa sjukligheter hos pappan, jag trodde väl aldrig att det skulle drabba honom så hårt nu när han är vuxen, eller myndig. Jag vill verkligen inte att han ska utsätta sig att vara VD i ett bolag där han själv inte förstår att styra.
    Styra?

Han blir en marionett för pappan...
  • Gung Ho

Anonym (Driva eget) skrev 2009-10-11 15:15:46 följande:

Men företaget, jag antar att det är en enskild firma? Tänkte att aktiebolag kan man väl inte bli såhär på en gång om inte de har 100.000 kr att punga ut med på en gång. Så står din son som ytterst ansvarig/som ägare av företaget är ju även han skyldig att betala alla företagets skulder.
    Man kan 'gå runt' de där 100.000 om man är 'kreativ'. Speciellt om man redan har ngt/ngr företag.

Det viktiga är om sonen sitter i styrelsen eller ej (och ej som suppleant). Om han äger eller inte är oviktigt, det är som att äga vilka aktier som helst.

Sitter han i styrelsen kan han bli ekonomiskt ansvarig om företaget hamnar under 50.000 kr i aktiekapital (enkelt sagt). Att sitta i styrelsen för ett aktiebolag skall man INTE göra innan man vet exakt vad man tar på sig. Man SKALL veta hur man driver företag och vilka regler som gäller.

Känner själv till en person som har haft i princip hela sin familj som ägare och styrelseledamoter i olika företag och dragit på dem skulder på detta sätt.
  • Anonym (Juridiska råd)

Tacksam för all info jag kan få, det är ju som sagt min son som måste ta personlig ställning om han är beredd alla de konsekvenser denna "smickrande titel" kan innebära för honom personligt i negativ bemärkelse.
    Jag är så grymt besviken på pappan.
    Det är en sak att driva ett företag och lära upp sin son samtidigt som man själv tar allt ansvar. Det är en helt annan sak att som nu, riskera att skjuta sonen i sank, för vår son har knappast tillräcklig pondus att gå emot felaktiga beslut som äldre delägare tar, han litar ju helt på sin pappa och gör som han säger. Det finns ingen rim och reson att en helt oerfaren 18-åring ska vara VD för ett företag han inte har tillräcklig kunskap om, varken verksamhetsmässigt eller juridiskt.

Add3 skrev 2009-10-11 23:00:45 följande:
    Anonym (Driva eget) skrev 2009-10-11 15:15:46 följande: Man kan 'gå runt' de där 100.000 om man är 'kreativ'. Speciellt om man redan har ngt/ngr företag. Det viktiga är om sonen sitter i styrelsen eller ej (och ej som suppleant). Om han äger eller inte är oviktigt, det är som att äga vilka aktier som helst. Sitter han i styrelsen kan han bli ekonomiskt ansvarig om företaget hamnar under 50.000 kr i aktiekapital (enkelt sagt). Att sitta i styrelsen för ett aktiebolag skall man INTE göra innan man vet exakt vad man tar på sig. Man SKALL veta hur man driver företag och vilka regler som gäller. Känner själv till en person som har haft i princip hela sin familj som ägare och styrelseledamoter i olika företag och dragit på dem skulder på detta sätt.
  • Gung Ho

Anonym (Juridiska råd) skrev 2009-10-12 17:37:07 följande:

Tacksam för all info jag kan få, det är ju som sagt min son som måste ta personlig ställning om han är beredd alla de konsekvenser denna "smickrande titel" kan innebära för honom personligt i negativ bemärkelse. Jag är så grymt besviken på pappan. Det är en sak att driva ett företag och lära upp sin son samtidigt som man själv tar allt ansvar. Det är en helt annan sak att som nu, riskera att skjuta sonen i sank, för vår son har knappast tillräcklig pondus att gå emot felaktiga beslut som äldre delägare tar, han litar ju helt på sin pappa och gör som han säger. Det finns ingen rim och reson att en helt oerfaren 18-åring ska vara VD för ett företag han inte har tillräcklig kunskap om, varken verksamhetsmässigt eller juridiskt.
    Som sagt, han kan vara hur mycket VD som helst. Det innebär inget ansvar annat än det bolagets styrelse ställer mot honom.

Han skall däremot INTE sitta i styrelsen själv (förutom ev. som suppleant) om han inte vet vad det innebär att driva aktiebolag (om det är ett sådant). Han kan bli personligt betalningsansvarig för skulder företaget drar på sig om aktiekapitalet förbrukas. Jag kan inte nog poängtera detta!!
  • Grizelda

Som jag har lärt mig Aktiebolagslagen kan en VD även bli personligen betalningsskyldig för obetalda skatter och arbetsgivaravgifter, samt att han/hon har t ex ett ansvar inom Arbetsmiljölagen och mycket annat. Men, som sagt, jag är ingen expert, och därför rekommenderar jag kontakt med någon som kan förklara vad som gäller i just TS fall.

• Anonym (Revisorn)

Det är styrelsen som är ansvarig för att kontrollbalansräkning upprättas - inte VD. Men jag har svårt att tänka mig att han bara är VD och inte styrelseledamot.. Utifrån det jag läser känns det som om pappan av någon anledning inte kan sitta i styrelsen själv - kanske pga a-kassa, kronofogden eller näringsförbud... Därför har han tagit in sonen som företrädare för bolaget... Och titeln VD har nog bara åkt med av farten - oftast har man inte VD i små företag...

• Anonym

Ta in en utomstående som kan berätta rent objektivt vad som kan hända. Där har du största hjälpen.

• Anonym (Arbetsgivare)

Om styrelsen inte upprättar kontrollbalansräkning p.g.a. att felaktig information lämnats från VD så kan styrelsen befrias från ansvar. Detta förutsatt att det finns styrelseprotokoll som visar att VD lämnat oriktig information. VD är ju inte undantagen allt rättsligt ansvar bara för att denne inte sitter i styrelsen. Det finns risker även om man bara är VD, men helt klart värre om man även är styrelseledamot.

• Gung Ho

Anonym (Revisorn) skrev 2009-10-13 10:55:08 följande:

Det är styrelsen som är ansvarig för att kontrollbalansräkning upprättas - inte VD. Men jag har svårt att tänka mig att han bara är VD och inte styrelseledamot.. Utifrån det jag läser känns det som om pappan av någon anledning inte kan sitta i styrelsen själv - kanske pga a-kassa, kronofogden eller näringsförbud... Därför har han tagit in sonen som företrädare för bolaget... Och titeln VD har nog bara åkt med av farten - oftast har man inte VD i små företag...
    Det är ju inte direkt ovanligt...tyvärr.
Svar på tråden Min son lurad att bli VD