Fastnat i svenska skuldfällan?
Har inte läst hela tråden, men jag tycker att det är absolut skandalöst att barn kan sättas i skuld. Jag har svårt att tro att lagen har ändrats på det viset, sedan jag läste just det avsnittet i juridik (kom inte med några juridiska frågor, har bara 10 gamla poäng i juridik), där det stod att barn inte kan ingå avtal mm.
(Så vitt jag vet kan föräldrar t ex i Tyskland inte ingå avtal till sina barns nackdel.) Det jag tror har hänt, är att politiker och jurister av ointresse har tillåtit utvecklingen och att det därigenom har skapats prejudikat. Man måste ta i det här och se till att alla avtal som föräldrar ingår i sina barns namn är ogiltiga (om det inte finns särskilda skäl och de får tillstånd av myndighet). Föräldrarna ska betala - och om de inte kan, så är det i varje fall inte barnens problem. Ännu mera absurt är det att skulder kan vila fram till barnets myndighet. Jag vet att det i andra länder finns regler som säger att om man inte påminner om skulder inom en viss tid, så förfaller de - preskribtion.