• Anonym (Besviken)

    Han prioriterar bort mig och vår dotter :(

    Jag är så less och besviken på min sambo. För ca ett halvår sedan fick han ett nytt jobb som innebär att han är ligger borta varje vecka från mån till tors. Under den tiden får jag såklart sköta ALLT hemma. Vi bor i ett hus på landet så det är inte bara det "vanliga" hushållsarbetet jag snackar om, utan det ska eldas i panna för varmvatten och huset ska skötas mm mm. Men men, det går an.

    Det som däremot bara blir för mycket är när min sambo frivilligt väljer bort oss under fritiden. Han är väldigt intresserad av jakt och detta intresse går före allt annat. Varje helg är han borta minst under ett tillfälle och jagar. Denna vecka har han tagit semester en hel vecka för att jaga. Jag bara undrar varför inte jag och vår dotter är viktigare att spendera tid med!

    Jag känner mig så otroligt ensam! Jag skulle lika gärna kunna vara singelmamma. Hela veckorna är jag och min dotter själva och vi har vår vardag. Han kommer bara och gör sin lilla visit i verkligenheten innan han drar på måndagen igen.

    Vad ska jag göra...orkar snart inte längre. Jag har pratat om det med honom men han nonchalerar mig. Vad skulle du göra? Lämna honom??

  • Svar på tråden Han prioriterar bort mig och vår dotter :(
  • Stårschan

    Ta dottern och flytta in till en lägenhet i stan?


    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Anonym (Besviken)
    Stårschan skrev 2009-10-14 13:33:22 följande:
    Ta dottern och flytta in till en lägenhet i stan?
    Ja, ibland funderar jag på det. Problemet är ekonomin, det är han som drar in pengarna. FAN att vi kvinnor ofta ska vara beroende av männens lön!
  • Stårschan
    Anonym (Besviken) skrev 2009-10-14 13:43:22 följande:
    Ja, ibland funderar jag på det. Problemet är ekonomin, det är han som drar in pengarna. FAN att vi kvinnor ofta ska vara beroende av männens lön!

    Där har du ju ett ansvar som förälder att uppfostra din dotter så att hon inte hamnar i samma sits som du...


    Men var rak med din man. Tala om att du funderar i de här banorna - att du inte ser vilket mervärde du får ut av ett liv med honom om ni ändå inte umgås.


    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • JBC

    Prata med honom om hur du känner och berätta om tankar att flytta m.m. för att få ett lättare liv för dig och din dotter. Även om du nu inte har så mycket inkomst (mammaledig?) så kanske du får så du kan klara dig om nåt år eller halvår och då kanske han har hunnit komma på bättre tankar under tiden.

    Jag skulle också må dåligt av att känna mig så bortprioriterad och hade nog valt att flytta och ev. försöka fortsätta realtionen som särbos.

  • Anonym (Besviken)
    lillekatt skrev 2009-10-14 14:03:13 följande:
    Men vad gör du då? Jobbar inte du någonting? Hur gammal är dottern? Går hon på dagis?
    Jag är mammaledig och vår dotter är snart 1 år.
  • lillekatt

    Men dåså..ta ett snack med din partner om att ni antingen får börja jobba på ert förhållande eller gå isär, eftersom det ändå redan nu känns som om ni inte bor ihop. Jag skulle rekommendera er att börja kolla på olika möjligheter att flytta närmare staden, antingen tillsammans eller du själv med dottern.

  • puss

    vill ha bo i hus får han se till att sköta huset. kan han inte det, pga arbete elller vadsomhelst, så flyttar ni.
    borde inte vara alltför svårt att fatta? han kan ju inte begära att du ska sköta huset ensam bara för att han vill bo där ibland.


    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Anonym (Arbetshäst)

    Jag har också varit med om en liknande situation. Min man var borta på veckor och helger under många år pga studier och arbete. När han någon helg kom hem så åt han endast med oss och kanske såg på TV någon timme. Övrig tid gick åt till att plugga.

    Tro inte att han inte tyckte om att vara med oss, nej han behövde all tid för att klara studierna och sedan fick han ett arbete mycket långt ifrån oss.

    Vår ekonomi var usel så jag arbetade heltid för att få det att gå ihop.
    Jag och han satsade allt vad vi hade för att få det att fungera och för att vi kunde se att det någonstans i framtiden fanns ett annat liv som inte bestod av arbetslöshet för min man.

    Det var tuffa år och trots att jag varit med och valt det själv var jag ofta irriterad över att jag inte fick någon hjälp alls. Jag gick bara och arbetade och arbetade och väntade på att han skulle komma hem och det blev inte bra. Livet ska inte vänta på semestern, helgen, maken etc. Man måste leva livet nu idag.

    Jag kom till slut fram till att var och en är ansvarig för sin egen lycka. Eller rättare sagt. Jag var ansvarig för min egen lycka. Man måste se till så att man har ett eget liv med egna intressen och ordnar livet så bra som det går för en själv och barnen.
    Jag odlade mina egna intressen, umgicks med väninnor och började med en aktivitet som var under helgen när han var hemma. (om han var på annan ort kunde jag ta med barnen) Denna var inte förhandlingsbar utan det gick jag bara på.

    När jag läser din historia så tänker jag att ni har ett lite bättre läge än vi hade. Jag tänker att han har en lön, han kan prioritera er den mesta tiden av den han är hemma och så odlar han sitt intresse också.

    Är det möjligt att prata med din man? Hur kan han avlasta dig under veckan eller när han är hemma? Betala städhjälp? Eller att ni delar ansvaret under veckans dagar (du i början och han på slutet) och att ni får egen tid som är möjlig för båda? Kanske ni också ska diskutera vart ni ska bo så att livet blir så bra som möjligt för alla? Och sist men inte minst vad kan du själv göra oberoende av din man för att du ska ha det så bra som möjligt?

    Jag har ingen patentlösning men jag tror att om ni får en lösning på ovanstående och att du också får det kommer allt att kännas lättare. Utan att veta hur det är för er mer än det du skrivit så tänker jag att din man prioriterar er men att han också prioriterar att odla sitt intresse.

    Jag tror att det finns hopp om att ni kan hitta en lösning.

    Lycka till
    Kram

  • Anonym (Besviken)

    Anonym (Arbetshäst) skrev 2009-10-14 14:40:41 följande:


    Jag har också varit med om en liknande situation. Min man var borta på veckor och helger under många år pga studier och arbete. När han någon helg kom hem så åt han endast med oss och kanske såg på TV någon timme. Övrig tid gick åt till att plugga. Tro inte att han inte tyckte om att vara med oss, nej han behövde all tid för att klara studierna och sedan fick han ett arbete mycket långt ifrån oss.Vår ekonomi var usel så jag arbetade heltid för att få det att gå ihop.Jag och han satsade allt vad vi hade för att få det att fungera och för att vi kunde se att det någonstans i framtiden fanns ett annat liv som inte bestod av arbetslöshet för min man.Det var tuffa år och trots att jag varit med och valt det själv var jag ofta irriterad över att jag inte fick någon hjälp alls. Jag gick bara och arbetade och arbetade och väntade på att han skulle komma hem och det blev inte bra. Livet ska inte vänta på semestern, helgen, maken etc. Man måste leva livet nu idag.Jag kom till slut fram till att var och en är ansvarig för sin egen lycka. Eller rättare sagt. Jag var ansvarig för min egen lycka. Man måste se till så att man har ett eget liv med egna intressen och ordnar livet så bra som det går för en själv och barnen. Jag odlade mina egna intressen, umgicks med väninnor och började med en aktivitet som var under helgen när han var hemma. (om han var på annan ort kunde jag ta med barnen) Denna var inte förhandlingsbar utan det gick jag bara på. När jag läser din historia så tänker jag att ni har ett lite bättre läge än vi hade. Jag tänker att han har en lön, han kan prioritera er den mesta tiden av den han är hemma och så odlar han sitt intresse också. Är det möjligt att prata med din man? Hur kan han avlasta dig under veckan eller när han är hemma? Betala städhjälp? Eller att ni delar ansvaret under veckans dagar (du i början och han på slutet) och att ni får egen tid som är möjlig för båda? Kanske ni också ska diskutera vart ni ska bo så att livet blir så bra som möjligt för alla? Och sist men inte minst vad kan du själv göra oberoende av din man för att du ska ha det så bra som möjligt?Jag har ingen patentlösning men jag tror att om ni får en lösning på ovanstående och att du också får det kommer allt att kännas lättare. Utan att veta hur det är för er mer än det du skrivit så tänker jag att din man prioriterar er men att han också prioriterar att odla sitt intresse. Jag tror att det finns hopp om att ni kan hitta en lösning.Lycka tillKram
    Lever ni tillsammans idag? Hur har ni det i relationen isåfall??
Svar på tråden Han prioriterar bort mig och vår dotter :(