• Äldre 20 Oct 19:43
    11529 visningar
    161 svar
    161
    11529

    Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3

    Tuc Tuc- hoppas ni får FK att ändra sitt beslut!

    Ang. navelsträng gör man väl som man själv vill. Jag tror inte att jag har svårt för sånt så jag kommer nog att vilja göra det.

    Vi har börjat fundera på vad som känns viktigt inför förlossningen men har inte formulerat något brev ännu. Här behövs tydligen inget brev utan man tar upp det med sin BM som skriver in det i journalen. Men ett papper är nog bra, för tänk om jag glömmer vad det var vi hade pratat om ; )

  • Äldre 6 Nov 21:36
    #22

    Lotuskotte: Grattis! Så härligt att äntligen få möta och börja lära känna den lilla! Kul att du vågade ta emot henne, jag är nog lite rädd för att tappa den lilla ; ) Hoppas ni alla tre får härliga veckor framöver!

    Här börjar vi räkna ned. Frun får jobbigare för var dag och vi börjar inse att den där BB väskan kanske borde stå klar snart. Var på info på förlossningen igår och då blev det lite tydligare att jo, det är på riktigt. Även om jag fortfarande förundras över hur overkligt något så konkret som en bebis ändå kan vara.

    Alkohol- dricker jag inte alls men jag hade jag gjort det hade jag nog velat vara nykter den sista månaden för säkerhetsskull. Så trist om man vore påverkad på förlossningen.

  • Äldre 19 Nov 20:51
    #32

    lotuskotte: Jag blev allt lite sugen på att ge det ett försök. Vi får se hur det slutar!

    tuctuc: Grattis och härligt att allt har gått bra!

    paprikatingeling: Får ni tidigt och vi lite sent kanske jag får träffa min sist. Vi får väl se...

    clodia: Grattis till er med! Kul att ni är nöjda med förlossningen och bemötandet! Man har ju alltid lite oro för sånt så det är så skönt när det inte är något för personalen. Anade ni att hon skulle komma tidigt eller blev det en överraskning?

    Här går vi också och väntar och jag är nog inte till 100% närvarande på jobbet heller. Ringer frun betydligt oftare än annars : ) Fem dagar till BF idag, men inga känningar så vi får väl se när det blir. Jag försöker tänka att det som senast blir i mitten av december, men dit känns det gräsligt långt. Och för fruns skull hoppas jag verkligen att vi slipper vänta så länge. Vi har fått för oss att det skulle bli bra om bebisen vill komma i helgen, men det är i våra drömmar. Hoppas på ett novemberbarn...

  • Äldre 19 Nov 21:01
    #33

    Tusan. Jag glömde ju det jag funderat på att skriva om i flera dagar.
    Tröttheten över människors stora intresse över vem som är barnets "pappa".

    Jag förstår att folk undrar hur vi gått tillväga, vad som gäller, vad vi får veta osv. Men i veckan blev jag bara le på allt. Inte på att människor undrar utan att det är nästan en av de första frågorna som kommer. Som om det centrala är vad vår bebis inte kommer att ha, istället för vad den har. Frågor om det inte är läskigt att inte veta vem donatorn är, vad vi vet om honom, om barnet får veta osv. Sen andas folk ut när de fattar att barnet kan få kolla upp vem donatorn är.

    Det får mig att undra över om det kommer bli såhär för barnet också, att det fortsätter att handla om den "pappa" barnet inte har? Och hur bemöts ni som har barn tillkomna med anonym donator?

  • Äldre 2 Dec 17:21
    #42

    Ännu en som spänt väntar på Ammiz uppdatering. De har säkert en liten en att mysa med nu : )

    Vi väntar och väntar. BF + 8 idag och tiden går så sakta. Vi vet att det är normalt med plus minus två veckor, men börjar ändå tro att det kanske behövs sättas igång. Nåväl, inom två veckor är den väl här iaf!

    Clodia: Kul att läsa om dina erfarenheter kring din nya roll. Får se hur jag upplever det framöver. Lustgasen är vi redan tveksamma till, frun hade en negativ upplevelse av den vid äggplocket, så vi hoppas de kan instruera henne bättre vid förlossningen för när den funkar verkar det ju smidigt.

  • Äldre 6 Dec 11:47
    #47

    Ammiz: Grattar här med! Så härligt för er! Spännande med namn... ( Jag som hoppas på att man vet när man ser barnet, men så kanske det tyvärr inte är...)

    Clodia: Förstår fullt ut stressen om barn nr 2. Precis som det är jobbigt med tjat om barn när man försöker eller om man vet att man inte vill ha barn är det trist att det ska finnas en sån tydlig norm kring hur många barn man "bör" ha och vem som ska bära dem.

  • Äldre 7 Dec 21:40
    #57

    Grattis paprikatingeling! Vilken söt liten en med stora ögon!

    Här är vi uppgivna och trötta nu. ( Är det vi som blev sist ut eller är det någon fler som väntar?) Imorgon är det två veckor sedan BF. Vi väntar och väntar men den trivs tydligen bra därinne. Ska till sjukhuset längre fram i veckan, så vi får väl se vad de säger. Om de ska tvinga ut den eller ge naturen några extra dagar. Vi hoppas vi snart får göra er andra sällskap som föräldrar till barn som befinner sig utanför magen!

  • Äldre 13 Dec 17:45
    #86

    Hej allihopa!

    Nu har vi också vårt barn utanför magen! Vatten gick på onsdagskvällen och vår son föddes på torsdagsmorgonen. 3730gram och 54 cm lång. Tyvärr blev det lite segt och dramatiskt på slutet så han var lite medtagen vilket gjorde att jag inte fick ta emot honom, eller fick vår vilja om sen avnavling tillgodosedd. Fick istället följa med personalen och sonen till ett angränsande rum innan vi kunde åtevända till min duktiga fru.

    Nu är vi äntligen hemma. Så skönt att vara i sin hemmiljö även om det känns helt overkligt att det faktiskt är vår bebis ; - ) Här sköter frun amningen medan jag tar lite mer ansvar för tilläggsmatningen. Sonen är lugn av sig så det verkar som att han behöver tillägg för att få tillräckligt med energi.

    Så kul att läsa era diskussioner om bemötande, familjerätt, tygblöjor och ec. Jag som lätt tror att jag är lite flummig inser allt att jag är i gott sällskap...
    Vi har både vikblöjor och formsydda redo men kommer nog att köra på engångs tills alla gratisblöjor vi fått är slut, ( sålänge sonen inte reagerar negativt på dem) och amningsbajset kommit igång ordentligt.

    EC är jag nyfiken och skulle vilja pröva men tror inte att den andra mamman har funderat färdigt kring det. Får se om det ger sig framöver. Nu är allt så himla nytt...

    I vår familj har den gravida varit trött och haft nog med att läsa om förlossning mm. Jag är den mer datatokiga utav oss och tror också att det är en annan sak när man inte är gravid. Det är så mycket mer tankar att hantera kring vem jag är i relationen till barnet än för den som är gravid.

    Kanske borde vi flytta till en ny tråd nu, när vi inte väntar längre ; )

  • Äldre 15 Dec 10:14
    #97

    Skrev ett inlägg igår men numera tar allt ju mycket längre tid och vips så var jag utloggad : - )

    Tack för gratulationerna! Allt är bara bra nu. Ett extra dygn på BB och ersättning verkar få ordning på pojken. Tyckte om att vara på BB men blev stressad över personalbytena och att personalen se olika saker. Det stressade mig eftersom jag som nybliven förälder inte vet vad som är rätt, och då vill jag gärna att de ska veta det, inte säga olika saker. Tycker egentligen att man borde stanna på BB ett tag för säkerhetsskull, tvärt om rutinerna nu, men det förutsätter ju att många gör det. Var inte så kul att se att andra åkte hem medan vi var kvar. Då ville vi också hem!

    Jag vill fortfarande gärna vara gravid i framtiden och föda barn. Även om smärtan och slitet vid förlossningen avskräcker, och att jag nu mest är imponerad av min fru som var så lugn och koncentrerad hela tiden, att framtiden känns avlägsen.
    Sedan tror jag också att det är helt olika upplevelser man har av förlossningen beroende på om man föder eller ej. När man står bredvid ser man andra saker. Dels kände jag min egen trötthet och hunger *ler*, men jag upplevde också tiden tydligt samt såg hur ctg-kurvan förändrades och hur personalen viskade och började bli oroliga. Frun däremot hade lustgasen och var så inne i nuet att tiden var kortare för henne och oron för barnet märkte hon inte. Hon säger att tröttheten efter förlossningen var värre än att föda, men å andra sidan är det nog för att hon trodde att förlossningen skulle ta mycket längre tid än den gjorde.
    Jag tyckte att profylaxkursen var bra för oss, mycket för att vi efter den inte var oroliga inför förlossningen som vi varit innan. Den gav mig verktyg att andas med och att massera. Tror också profylax, kunskap om förlossningar, och att vi känner varandra så väl bidrog till den fina stämning som var under förlossningen. Men hela vägen räckte inte profylaxen utan lustgasen behövdes också samt dropp för att få de sista krystningarna starkare så att grabben kom ut.

    Ang, försäkringskassan finns här ännu en högskoleutbildad som kände sig som en idiot. Varför inte göra systemet enklare? Tror dock vi har lite koll nu. Efter ett enskilt möte och planeringsverktyget på nätet. Jag har dock inte börjat ansöka om tillfällig föräldrapenning, så vi får väl se hur det går då. Hittills har vi bara planerat den vanliga för några månader framåt.

    Jaget: tjuvläsning är väl vad FL är till för? Jag läser i många trådar men skriver i stort sett bara i regnbågstrådarna?. Hoppas de kommande veckorna går snabbt för er! Det var så skönt att ha passerat vecka 12. Sedan var iaf jag även i fortsättningen lite orolig, och fortsatte vara det lite smått. Blev värre efter beräknat datum. Å nu som förälder är jag också orolig : - ) Det hör nog till.

    Lotuskotte: Suck för dåligt bemötande. Det finns mycket upplysning kvar att göra, men själv vill/orkar man inte jämt. Vi har hittills informerat på BB och tidigare på våra arbeten, vad många det är som fortfarande inte vet att det är tillåtet för lesbiska att få hjälp i Sverige. Sedan har mormor ökat hbt- kunnandet inom hemtjänsten genom att förkunna att hon är regnbågsmormor = mormor till ett regnbågsbarn. *ler*

    Pulo: Lycka till med barnvagnsköp. Jag tyckte det var så roligt även om man undrade om man valt rätt. Det vet vi inte än. Får se när vi tar oss iväg på premiärtur.

    Clodia: Hoppas faderskapsutredningen avslutas smidigt. Lycka till med adoptionen. Här väntar vi på bebisens personnummer så att familjerätten kan få göra klart föräldraskapet?

  • Äldre 21 Dec 18:12

    Kul att följa hur det går för era små även om jag inte haft tid att svara så mycket...

    Här har vi inte kommit igång med tygblöjorna än. Har prövat vikblöjorna vid två tillfällen men vi hinner ju knappt på med dem förrän de är nedkissade...så vi får se om det blir nya tag efter jul. Håller med om att det blir mycket tvätt, bara alla spy/tork-trasor gör att vi tvättar varannan var tredje dag. Å nu har han börjat spy mer också, så vi skulle behöva mer kläder eftersom de går åt i en rasande fart!
    Vi har sovit fem timmar i natt vilket var väldigt skönt! Maten och vakenheten har han tagit igen på dagarna nu istället. Kan gå flera timmar innan han tänker somna och han äter gärna efter två timmar ibland.

    Vi har en amningsmamma och en ersättningsmamma. Blöjbytena tar jag också lite oftare så att frun får vila av amningen som tär på krafterna.

    Vår bebis är en lung person inser jag när jag läser om dammsugare och diverse tips. Är det inte blöja, mat eller lite gos som behövs är det sömn. Har han svårt att somna är det bra att somna på mage på mitt bröst.

    Sjalen användes flitigt på BB men här hemma när han vill äta så mycket har han mest varit i någons knä, i babynestet eller i korgen. Eller på skötbordet, känns som att stor del av dagarna tillbringas där!

    Vi har förverkligat vår målbild idag! En lugn promenad i strålande sol och med snö på marken, men bebis liggande i vagnen sovandes så gott! ( När vi fantiserade hade vi dock missat att den som varit gravid är öm i kroppen och rör sig sakta...) Men men, strålande sol och snö i Göteborg är det bara att njuta av, inte ofta förunnat.

    Jul firas med att mormor och morfar från norr kommer imorgon och hälsar på. På julafton firar vi alla hos de andra mormor och morfar. Det är så fantastiskt att vi denna jul har ett barn. Jag minns förra året där vi just fått veta att det skulle bli IVF, och det kändes som att det aldrig skulle bli något barn, och att det isf inte skulle bli något innan nästa jul. Så härligt att man har fel ibland!

    Jag har också läst "Confessions of the other mother" men gillade den. Tänkte nog mer att det finns så många olika sätt att uppleva allting på och satt nyfiket och funderade över hur jag skulle uppleva det.

    presens indikativ- jag upplevde också att brösten spände på BB. Det har däremot släppt nu.

    Gaytjej- Amning var jag lite sugen på innan. Men nu när det är kämpigt med frun med amningen, jag sköter flaskmatningen och man känner att tiden är knapp som det är, ids jag inte sätta mig och försöka pumpa utifallatt. Skulle har börjat med det innan isf. Vore kul att pröva bara för att bevisa för svärmor att det kan funka, hon tvivlar starkt. ( Plus till barnmorskorna på BB som tog upp att amning inte handlar om att man har varit gravid utan att det hänger på att brösten blir stimulerade!)

    Ammiz- vilket fin julpresent, hoppas det funkar med överföringen till skiva!

  • Äldre 21 Dec 18:14

    AnnaBia- Vi som skriver i denna tråd har väntat barn utan att vara gravida genom att våra partners/fruar/flickvänner varit dem som varit gravida.

  • Äldre 30 Dec 21:05

    presens indikativ: Känner igen mig med att jag som stod bredvid har starkare minnen av förlossningen än den födande mamman. Lustgasen tog bort ganska många intryck, och förstärkte andra medan jag var mer här och nu samt väldigt känslig för allt annat som hände i salen... Man är verkligen två om förlossningen och det är ju våra gemensamma drömmar som snart ska komma när man kämpar för att barnet ska komma!

    Ang. barnvakt så är våra familjen tillsagda innan. Vi har noga innan sagt att vi troligtvis inte kommer vilja låna ut barnet några längre stunder till att börja med. ( Är dock ok att mormödrarna bär när de är hemma hos oss och att vi får ta barnet så fort vi känner att det är vi som behövs.) Men några charterresor utan barn under första året eller heldagsvistelser/övernattningar utan mammor hos mormödrarna lär dröja... Denna mamma var på teater med en kompis häromdagen, fy så nervöst det är att lämna fru och barn ensamma hemma. Tänk om något händer? Jag fick ju inte ens ha mobilen på. Men, det gick bra och väl där kunde jag vara i nuet och sonen och frun hade det ju väldigt bra hemma utan mig med!

    Kul att läsa om era framsteg och försök med ECandet. Här håller jag honom ibland över handfatet men har ännu inte fångat något. Däremot är det poppis att kissa liggande på skötbordet, där har vi fångat bajs med... Hur gör ni med pojkar föresten, så de kissar åt rätt håll? : )


     


    paprikatingeling: Har iof inte läst hur råden till familjerätten ser ut, men det känns lite sent och ovidkommande att fråga om när man kom ut, om man varit med män osv. ( En del sånt frågade de när vi ville få ok att försöka inom landstinget, men då planerar man ju barn, vill veta att det är ett stabilt par, att man är öppen inför familjen osv.) Men när barnet har kommit är det ju redan här, ni är ju en familj, så jag förstår att frågorna kännas kränkande. Hoppas ni får ett bättre bemötande framöver!


     


    Ammiz- håller med. Visst vill man bara vara hemma länge länge. Även om jag är hemma ett bra tag till så är det redan skrämmande att tänka på all tid man missar med barnet när man väl börjat jobba…


     


    Gener, vi har fått frågar om donatorn (eller pappan som en del säger, men då kontrar jag med donatorn) och det är jobbigt just att det ibland fokuseras mer på vad sonen inte har än allt han faktiskt har. Får väl se hur jag känner framöver…. Nu tycker jag släktens frågor är ok, men att det blir konstigare när okända frågar. Det blir på nåt sätt intimt, att det är något som alla vill ha rätt till trots att det för min del handlar om min son och hans liv, inte andras. Samtidigt som jag vill vara öppen för att folkbilda om hur reglerna ser ut osv. och därför vill berätta för att folk ska förstå och lära sig. Svårt. Men så är det ju ofta när man lever i en samkönad relation, att man ibland är alibit som ska informera och folkbilda…


     


Svar på tråden Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3