• biblolover

    Hur tidigt plussade du testlagrets gravstickor?

    Hej,

    jag sitter här som på nålar och behöver era funderingar kring detta med tester.

    Den här månaden testade jag med testlagrets ÄL-stickor och fick fullt utslag. Nu går jag och väntar på BIM. Men otålig som jag är tycker jag redan att jag har en massa grav. symptom och jag vill veta NU! Pga denna otålighet gjorde jag ett ÄL-test idag (jag har BIM på onsdag) och fick utslag dock inte fullt. Jag har bara två gravstickor kvar och ville helst in slösa med dem. Jag vet att man inte ska göra ÄL-test efter ÄL, men jag kunde inte hålla mig och nu är jag bara mer nervös än innan.

    Nu till min fråga: Hur tidigt testade ni plus med testlagrets stickor? Jag vill ju inte slösa bort dem för tidigt och man blir ju helt galen av att vänta!

    Någon med råd?

  • Svar på tråden Hur tidigt plussade du testlagrets gravstickor?
  • Ellie84

    Mina ältest var svaga i början av min grav..
    Jag testade på BIM+4 eller 5 så jag var ingen tidigtestare..
    KAn inte svara dig på den frågan men vet att deras test är känsliga

  • Tandvärk

    Enligt min erfarenhet är de de känsligaste testerna och visar tidigare än alla andra (f d testnarkoman...). Har testat positivt på äl+9 (ma vecka 11), äl+10 (mf vecka 5) samt äl+7 (blev en son!). Dock JÄTTESVAGT alla gånger, och i den tredje graviditeten kom inte strecket fram förrän efter någon timme - alltså egentligen inte tillförlitligt, men mycket riktigt - dagen efter var det starkare och kom fram efter några minuter... Så. Testa för all del - möjligheten finns absolut att det kan visa positivt om du är gravid. MEN. Allt hänger ju på när hcg-produktionen kommer igång, dvs när ägget fäster - så det kan lika väl visa neg trots testernas känslighet för att det helt enkelt är för tidigt för just dig... Lycka till!

  • biblolover

    Tack för era svar! Jag får väl helt enkelt hålla mig med att testa! Funderar på att ta ett test imorgon bitti (BIM-5) och blir det negativt kan jag ju spara mitt sista test till efter BIM. Annars får jag väl beställa fler!

    Är det förresten någon som vet om man generellt sett plussar senare om man har sen ÄL dvs lite kortare lutealfas?

  • Tandvärk

    Du plussar i förhållande till äl oavsett hur lång din lutealfas är. Det som styr plusset är ju befruktningen och infästningen. Visst plussar du senare i CYKELN om du har sen äl, men inte senare i förhållande till bim...

  • kullagulla

    Fick två streck på BIM-4. Inte jättestarkt men fullt synligt. Provade då även med ett ÄL-test och fick två lika starka linjer. Båda från testlagret. Lycka till!

  • 66a
    kullagulla skrev 2009-10-16 16:25:17 följande:
    Fick två streck på BIM-4. Inte jättestarkt men fullt synligt. Provade då även med ett ÄL-test och fick två lika starka linjer. Båda från testlagret. Lycka till!
    Jag är helt grön på detta med testerna, vi har precis öppnat vår bebisverkstad. Har jag fattat rätt att man alltså göra gravtest med äl-stickorna?! Eller?
  • kullagulla
    66a skrev 2009-10-16 17:57:39 följande:
    Jag är helt grön på detta med testerna, vi har precis öppnat vår bebisverkstad. Har jag fattat rätt att man alltså göra gravtest med äl-stickorna?! Eller?
    På instruktionerna till äl-testerna stod det att de kan reagera på graviditet då hormonerna vid äl och graviditet är lika. Däremot kan man inte testa tvärtom, alltså graviditetstesterna kan inte visa på ägglossning. Nu pratar jag om testlagrets stickor, vågar inte säga om det gäller alla test. Lycka till med verkstaden:)
  • 66a

    Det är Testlagrets stickor jag använder. Båda strecken ska ju vara lika starka för att påvisa ägglossning - gäller det även för graviditet eller räcker det med två streck då, helt enkelt?

  • kullagulla

    Mina streck var lika starka men jag vet inte om de måste vara det. Går nog inte att läsa sig till heller, jag menar, äl-testerna är ju egentligen inte till för att göra grav-test med.

  • 66a

    Tack för svar!

    Det verkar finnas en viss risk att man kan bli test addict av att jobba på bebis

Svar på tråden Hur tidigt plussade du testlagrets gravstickor?