• Äldre 19 Oct 21:59
    1779 visningar
    21 svar
    21
    1779

    Längtan efter körsbärsblom - 3

    VÄLKOMNA!

    Här pratar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

    Tråd nr 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43065263.html
    Tråd nr 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45788158.html

  • Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom - 3
  • Daggdr­oppen
    Äldre 20 Oct 09:33
    #1
  • Tjock kulan
    Äldre 20 Oct 11:59
    #2

    Tjenien
    Horst du e en klippa, tackelitack

    Idag har det blivit köp av lite prydnadspumpor, ska engagera Alice på två år att lägga ut dem på entrée sidan i em. Får se om mamma blir nöjd med estetiken eller om jag kommer smygändra när hon inte ser -

  • versan
    Äldre 20 Oct 18:54
    #3

    Finemang.
    Tyckte ju det skulle bli tomt utan tråden fast det är vinter.
    För på vintern kan vi ju lägga upp alla Vinterfina bilder av trädgården,
    Och pyssel inför  allhelgona.

  • Daggdr­oppen
    Äldre 20 Oct 19:11
    #4

    Tack Horst! Glömde ju det {#lang_emotions_embarassed}

    Idag tog jag upp mina gladioler och min afrikanska lilja. Tror ni det är för sent? Det har ju varit frostnätter ett tag här redan. Kanske minus 5 som mest.

    Funderar på att gräva ut en rabatt ännu i höst men det börjar kanske vara lite sent... ?


  • Mimmi 71
    Äldre 21 Oct 09:43
    #5

    Nu flyttar jag över och instämmer i de glada tillropen att en ny tråd skapades. Tack Horst! Håller med om att det kan behövas lite uppmuntring under vintermånaderna, eller framförallt de tråkiga senhöstdagarna. Lite vackra trädgårdsbilder och inspirerande trädgårdssnack muntrar ju upp.

    I helgen inhandlade några påsar med vårlökar som tyvärr inta hamnat i jorden ännu. Lite höst/vinterblommor till krukan vid trappen följde med också. Det blev en exklusivare ljung, en "silversnurra" (vet inte namnet) och en perenn (tappad ju namnet ) med röda och lite silverfärgade blad. Det får bli allt i mina vinterkrukor detta år.


    Daggdroppen skrev 2009-10-20 19:11:43 följande:
    Tack Horst! Glömde ju det Idag tog jag upp mina gladioler och min afrikanska lilja. Tror ni det är för sent? Det har ju varit frostnätter ett tag här redan. Kanske minus 5 som mest.Funderar på att gräva ut en rabatt ännu i höst men det börjar kanske vara lite sent... ?
    Det är inga problem, för på afrikas lilja och gladioler så är det ju knölen/löken som skall bevaras och dit har ju inte frosten kommit ned till. Själv har jag fortfarande några pelargoner kvar ute som jag tänkt ta in och jag tror nog att även de har klarat de få frostnätter som vi haft.
  • Tjock kulan
    Äldre 25 Oct 21:26
    #6
    versan skrev 2009-10-20 18:54:09 följande:
    Finemang. Tyckte ju det skulle bli tomt utan tråden fast det är vinter.För på vintern kan vi ju lägga upp alla Vinterfina bilder av trädgården, Och pyssel inför  allhelgona.
    Håller med, vintervackra bilder från våra trädgårdar och diskuterande av framtida trädgårds projekt kan man ju behöva trots lågsässong i trädgården.
    Mimmi 71 skrev 2009-10-21 09:43:52 följande:
    Det är inga problem, för på afrikas lilja och gladioler så är det ju knölen/löken som skall bevaras och dit har ju inte frosten kommit ned till. Själv har jag fortfarande några pelargoner kvar ute som jag tänkt ta in och jag tror nog att även de har klarat de få frostnätter som vi haft.
    Här kom vårlökarna i backen till sist men jag fick kämpa för det och blev avbruten ett antal gånger av en otålig och något vild två åring, men skam den som ger sig . Nu är allium, snödroppar och tulpaner påplats bara att hoppas på att lerjorden inte "äter upp" mina lökar :-O
  • Mimmi 71
    Äldre 31 Oct 11:58
    #7

    Nu ni....

    Ingen kan beskylla mig för att vara tidig, men nu äntligen har vinter/höstplanteringen kommit ned i krukan och en del lökar ned i rabatten. Jag klarade gränser för oktober iallfall

  • Tjock kulan
    Äldre 2 Nov 12:27
    #8

    Mimmi 71 skrev 2009-10-31 11:58:01 följande:


    Nu ni.... Ingen kan beskylla mig för att vara tidig, men nu äntligen har vinter/höstplanteringen kommit ned i krukan och en del lökar ned i rabatten. Jag klarade gränser för oktober iallfall
  • Tjock kulan
    Äldre 23 Nov 08:02
    #9

    Tjenix
    Det positiva med att bo i skåne och leva i ett ständigt grått och milt väder är att man kan höstgräva sin lerjord den 20 nov utan problem med käle . Hur går det för er andra ligger ni med näsorna i trädgårdsböckerna o smider planer för nästa års trädgårdsplanering .

  • Mimmi 71
    Äldre 23 Nov 08:16
    #10


    Diskuterade trädgård med en vännina i helgen - de höll på att gräva en stor pionrabatt. Själv borde jag ta mig ut och flytta på min katsura som jag hade planerat att gör i höst, men nu får nog trädgårdsarbetet ligga nere till i vår. Jag har extremt svårt med höst i trädgår - tycker det är så vemodigt.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom - 3