• Anonym (plankan)

Blev du också bröstlös efter graviditet/amning?

Jag har alltid varit småbystad och har också alltid tyckt att det varit jobbigt. Men jag har på något vis ändå hanterat det och kunnat leva med det.

Så blev jag gravid och efter förlossningen växte brösten markant och under hela amningen var brösten mjuka, runda och fina. Jag kände mig mer kvinnlig än jag någonsin gjort förut. Kläder satt fint, bikini kändes inte längre obehagligt att ha på sig och jag kände mig helt enkelt mer tillfreds i min kropp än någonsin tidigare.
    Men så slutade jag att amma, mjölken försvann och så gjorde även resten av innehållet i mina bröst... Kvar har jag nu inte ens två tomma påsar, det är ingenting. Tomt. Nada. Dessutom tycks bröstvårtorna ha blivit "uttänjda" för även de "hänger".
    Det ser kort sagt förj*vligt ut.
    Jag är rätt bredhöftad och utan några som helst bröst ser jag helt oproportionerlig ut. Men skit samma egentligen hur det ser ut, det är hur jag känner det som är viktigt. Och jag känner mig inte bra.
    Jag läser om andra som säger att de inte är nöjda med sina kroppar efter graviditet och förlossning, men "Jag har ju fått mitt barn, och vad är då lite bristningar/putmage/hängbröst?!". Jag har försökt att tänka så, men det går inte. Jag älskar min dotter över allt på denna jord, men likförbaskat är jag vansinnigt missnöjd med min kropp.
    Är jag helt ensam om att känna så här? Hur sjutton ska jag komma över de här känslorna?
    Tanken på operation har förstås slagit mig många gånger. Men det som hittills stoppat mig är hur jag skulle kunna stå för det inför min dotter när hon blir äldre. Hur ska jag kunna ge henne en självkänsla som säger att "du duger som du är" om jag själv gått och opererat mig?? Hur ska jag bli trovärdig?
    Jag behöver helt enkelt hitta ett sätt att leva med min nya kropp, men jag kan för mitt liv inte se hur det ska gå till...
  • Svar på tråden Blev du också bröstlös efter graviditet/amning?
  • Anonym (plankan)

Någon?

• Anonym

Jag har inte slutat amma ännu så mina bröst kan jag inte uttala mig om ännu men jag är rädd för att de ska bli så som du bekriver de! däremot är jag fruktansvärt missnöjd med min kropp (vilket jag inte alls trodde innan förossningen) jag är smlaare än någonsin och känner mig verkligen inte tillfreds med mig själv. men de har väl inget med kärleken till sitt barn att göra. Jag kan säga redan nu och har sagt de många år att jag kommer att operera mina bröst när jag ått barn.... Man måste ju må bra själv för att kunna få andra att må bra.. som sitt barn tex!

• Anonym

jag hade DD kupa innan och nu efter jag ammat 2 barn har jag DD oxå..

• Anonym

Jag har alltid haft små bröst också kände mig också mer kvinnlig under graviditeten o efter.Men som de är för dig så har jag inga bröst heller.Om jag har på mig ett tajt linne så ser man bara två bröstvårtor för resten är PLATT!
    Jag har också tänkt att operera mig många ggr men har inte vågat nu använder jag ilägg ALLTID!

• Anonym (nej)

nej, mina bobisar ser precis likadanna ut..har dock bara ammat ett barn.
    men helammade o ammade i ca ett år.
    kroppen ser ut som innan oxå.

• Anonym (plankan)
    Anonym skrev 2009-10-21 08:21:41 följande:
    Jag har alltid haft små bröst också kände mig också mer kvinnlig under graviditeten o efter.Men som de är för dig så har jag inga bröst heller.Om jag har på mig ett tajt linne så ser man bara två bröstvårtor för resten är PLATT! Jag har också tänkt att operera mig många ggr men har inte vågat nu använder jag ilägg ALLTID!
    Ja, inlägg finns ju. Men sen står man där i duschen, eller ligger i sängen med sin man. Och då hjälper inga inlägg i världen...
    Vad är det som gör att du inte vågar operera?
  • Anonym (plankan)
    Anonym skrev 2009-10-20 23:03:18 följande:
    jag hade DD kupa innan och nu efter jag ammat 2 barn har jag DD oxå..
    Ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du ville med det inlägget??? Strö salt i såren eller?
  • Anonym (vindruvan)

Det kunde varit jag som skrev ditt inlägg ts. Stämmer in i minsta detalj. Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska göra men detta talar för och emot: För: känna mig vacker som kvinna igen, ok att berätta för barn och omgivning om man inte gör för stora bröst utan bara "återskapar". Emot: dyrt, risker med operation, värk och sjukskriven, hur berätta för omgivning, hur stå ut med omgivningens fördomar, hur berätta för sina döttrar.

• Anonym

Vill du ha fler barn?
    Vänta isåfall med en eventuell operation, det kan ju hända att det blir annorlunda efter en andra graviditet.
    Och om du skulle operera dig sen så kan du ju göra en naturlig, liten storlek och ditt barn behöver ju faktiskt inte få veta!

Själv fick jag två tomma påsar efter avslutad amning, men efter ett år hade de fyllt upp sig lite igen och ser nu nästan ut som förut, fast lite plattare/hängigare, men iallafall inte så tomma som från början.

• Anonym (lena)

Anonym (plankan) skrev 2009-10-21 09:26:43 följande:

Ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du ville med det inlägget??? Strö salt i såren eller?
    Jag skulle tro att hon faktiskt bara besvarade din fråga i rubriken, utan att vara det minsta spydig. Jag hade själv tänkt besvara den med ett "nej, mina bröst blev lite större efteråt", men eftersom du egentligen inte vill ha svar på frågan du ställt överlåter jag till de som är i _samma_ situation som du att svara.
Svar på tråden Blev du också bröstlös efter graviditet/amning?