• EmeTho

Hjälp mig med Mat - lista!

Det är nämligen så att jag och min sambo har fastnat i att i princip bara äta pasta och det blir lite enformigt!

Jag skulle vilja ha lite tips från er här på FL vad man kan äta
    Jag är dålig på att komma på nya maträtter och nackdelen är att min sambo inte äter fisk!
    Jag däremot äter allt :-P

Har läst lite varstans att man gör en veckomatsedel, kan ni hjälpa mig med lite tips på maträtter till den?
    Jag vill skriva en till nästa vecka och prova
    Det ska vara så att sambon kan ha med som matlåda (det försvårar allt när jag ska försöka komma på saker hehe)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp mig med Mat - lista!
  • ml1

kolla lite på internet ex matklubben.se, ica.se, recept.nu osv de har många bra recept. Kan själv fastna på såna sidor ibland :) Sök på en ingrediens ex. kyckling, köttfärs, korv, bulgur, spenat osv så kommer många recept med nåt man har hemma! Beror lite hur mycket tid man vill lägga på maten också.

• virrevapp

När jag planerar vår matlista brukar jag först och främst fråga gubben om det är nåt speciellt han är sugen på, och så får äldsta tjejen säga sitt (bebisen har ingen talan haha ;))
    Sen äter vi i stort sett alltid nån fiskrätt på tisdagar och soppa på torsdagar. Jag har som mål att prova minst ett nytt recept varje vecka och variera mellan potatis, pasta, ris, quinoa och olika former av kött. Till helgen planerar jag in lite festligare måltider.
    Tycker verkligen vardagen går smidigt med veckoplanering! då kan man handla utifrån den planeringen tex en gång i veckan och slippa springa i affären varje dag. Bara säg till om du önskar mer specifika tips på maträtter, så ska jag försöka tipsa! :)

• EmeTho
    virrevapp skrev 2009-10-21 21:09:43 följande:
    När jag planerar vår matlista brukar jag först och främst fråga gubben om det är nåt speciellt han är sugen på, och så får äldsta tjejen säga sitt (bebisen har ingen talan haha ;))Sen äter vi i stort sett alltid nån fiskrätt på tisdagar och soppa på torsdagar. Jag har som mål att prova minst ett nytt recept varje vecka och variera mellan potatis, pasta, ris, quinoa och olika former av kött. Till helgen planerar jag in lite festligare måltider.Tycker verkligen vardagen går smidigt med veckoplanering! då kan man handla utifrån den planeringen tex en gång i veckan och slippa springa i affären varje dag. Bara säg till om du önskar mer specifika tips på maträtter, så ska jag försöka tipsa! :)
    Haha tur att småbarnen inte har nått att säga till om, då skulle det bli puré varje dag Tur att man inte har barn haha

Joo vi har ju en viss förmåga att handla varje dag och det blir ju lite för dyrt hehe... Men att göra en lista och sen handla utifrån den är ju mkt smartare!
    Har en fråga, vad är quinoa?
  • Gul13

Och denna såklart.

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m47638003.html

Annars är jag och hämtar mycket inspiration på matklubben.se

När jag planerar veckans mat kollar jag lite på erbjudande i reklambladen, vad som finns i frysen och vad vi är sugna på.
    Det finns vissa baser vi använder oss av: Köttfärs, nötkött, griskött, kyckling, fisk och lamm. Finns det någon gammal favorit vi vill äta igen? Har jag sett något recept jag vill prova? Vill jag äta gratäng eller gryta, potatis, pasta, bulgur, ris osv. Vill jag ha soppa, vegetariskt ...

Möjligheterna är oändliga.

• EmeTho

Tack för era tips... Jag ska försöka göra en lista idag Ska nämligen handla imorron!

Om jag fastnar så vet jag vart ni änglar finns

• virrevapp
    EmeTho skrev 2009-10-21 22:48:35 följande:
    Haha tur att småbarnen inte har nått att säga till om, då skulle det bli puré varje dag Tur att man inte har barn hahaJoo vi har ju en viss förmåga att handla varje dag och det blir ju lite för dyrt hehe... Men att göra en lista och sen handla utifrån den är ju mkt smartare! Har en fråga, vad är quinoa?
    Quinoa är ett slags frö. Smakar jättegott tillsammans med maträtter man vanligtvis äter ris till, typ kyckling och lax. Passar oxå väldigt bra i sallader. Dessutom är det väldigt mycket nyttigare än ris:)
Svar på tråden Hjälp mig med Mat - lista!