Inlägg från: Mellanmjölkens land |Visa alla inlägg
  • Mellanmjölkens land

extreemt billiga maträtter

Chili-con-carne.
    Torkade bönor (kostar nästan inget), lök, paprika och kanske lite morot för att dryga ut köttfärsen. Köp köttfärs när det är billigt och gör ett storkok.

Alla möjliga sorters grytor med eget bröd (har ett jätteenkelt recept, säg till om du vill ha det) till. Jag brukar ta en bas bestående av krossade tomater, lök och paprika och sen lägga till vad som är billigt. Kan även blandas med ris så räcker den längre.

Frysta kyklinglår/ben/klubbor brukar gå att få tag på för drygt 20:- per kg. Enkla att stoppa in i ugnen (som Stinas Kykling fast mycket billigare).

• Mellanmjölkens land

Det här är mer eller mindre ett citat från Annas kokbok (3x6 rågbröd)

1 pkt jäst (50g)
    1-2tsk salt
    6 dl vatten
    6 dl rågmjöl
    6 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Strö över saltet och slå över det ljumma vattnet. Låt det hela stå i 5-10 min och rör sen om i bunken tills jästen är löst.
    Häll först i rågmjölet och sen vetemjölet. Arbeta snabbt ihop degen med en trägaffel, degen blir rätt lös. Låt den jäsa i bunken ca 40 min.
    Ta sen några tag i bunken igen med trägaffeln. Strö rejält med grovt rågmjöl på bakbordet och häll upp degen. Mjöla händerna oxå och "fös" ihop (knåda inte!) degen till något som liknar en limpa. Dela degen i lagom stora delar. Forma dem direkt på smorda plåtar/bakplåtspapper. Brödkakorna behöver inte alls vara jämna. Platta till dem med handen.
    Jäs i 15-20 min. Grädda sen bröden (mitt i ugnen) i 225 grader ugnsvärme i 15-20 min.

Kokboken tycker att man ska göra 4 brödkakor men jag brukar göra flera mindre. Då kan man frysa in en del och sen bara ta fram så mycket som behövs.

Svar på tråden extreemt billiga maträtter