Inlägg från: Anonym (mat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Anonym (x) skrev 2009-10-26 20:53:45 följande:

Anonym (mat) skrev 2009-10-26 20:37:14 följande:
    Jag glömde skriva att löken ska hackas men det förstod du nog
    Attans, jag som var på väg att ha i hela löken
  • Anonym (mat)
    guppyn skrev 2009-10-26 21:24:00 följande:
    Om man har möjlighet så kan man välja att handla i lågpriskedjorna och särskilt då de varor som är på extrapris. Det finns ju Lidl, Netto och Willys bland annat.Skulle vara intressant att se hur det går för dig, hur lite pengar du kommer lägga ut på mat i tre månader och vad du lagar. Om du orkar skriva ner
    Självklart kan jag skriva lite :) denna månad har jag ungefär 150kr till mat. Men jag har frysen full så därifrån kommer det mesta äta denna månad för jag ska köpa lite vinterkläder så kommer hålla extra hårt nu.
    idag har vi ätit broccoli soppa,
    500gram broccoli
    5dl vatten
    5dl mjölk och salt och peppar.
    Hade broccoli i frysen :)
    Imorgon är vi bortbjudna, så då blir det inte mat hemma.
  • Anonym (mat)

kan skriva med att jag bor i Uppsala.
    Tack så jätte mycket för alla tips!

• Anonym (mat)
    Camillis75 skrev 2009-10-27 12:06:23 följande:
    Jag gjorde en jättegod rotfruktsgratäng för ett tag sedan. Det är lätt att variera hur stor gratäng man gör.1/3 potatis1/3 morötter1/3 palsternackastrimla och lägg i en form, häll över mjölk eller grädde och toppa med lite riven ost och in i ugnen.Jättegott och enkelt, självklart kan man byta ut till de rotfrukter man får tag på och variera mängderna.
    mm det blir lite som potatis gratäng då va? ska man ha något till eller blir den bra som den är? lät jätte gott.
    Och Tack alla för helt underbara tips!
  • Anonym (mat)
    Anonym skrev 2009-10-27 10:36:33 följande:
    Var och handlade. Man kan köpa 1 kg oxfilé för 50 kronor. Det räcker till 5-10 måltider, beroende på vad man gör med den. Oxfile med pasta för 2:50 g oxfilé 2.50 kr1/2lök 50 örechampinjoner 1.50 kr2 dl grädde 3 krpasta 200 g 2 krTotalt 9.50 för 2 portioner. Handla lika smart som jag så kommer ni undan med max 10 kr på er båda.
    Lät gott, jag får nog plocka fram min oxfile bit i frysen någon dag och göra detta :)
  • Anonym (mat)
    Strumpläst83 skrev 2009-10-27 13:41:59 följande:
    Nu kanske jag upprepar ett tips men jag ids inte läsa igenom hela tråden. Broccolipasta är gott och billigt!Koka broccoli, häll av vattnet, häll på lite creme fraiche och pressa i vitlök. Salta och peppra och ät med pastaskruvar.
    Mm det lät gott. hade inte kommit upp tidigare :)
    tack
  • Anonym (mat)

Någon frågade vad jag har i frysen. Vi har hållt på att tömma frysen länge nu. så det finns lite korv, en bit oxfilé, 3 bitar pangasui filé, lite kyckling lårfilé, 2 laxfilé bitar och lite lövbiff. Sen en del matlådor.

Tack för helt underbara tips!
    Kanske ska man alltid leva på denna billiga mat. Det som ni kommer förslag på verkar jätte nyttigt och gott :)

• Anonym (mat)
    Dilong skrev 2009-10-28 19:56:49 följande:
    Anonym (mat) skrev 2009-10-28 19:33:57 följande:
    Det som är dyrt är ofta halvfabrikat, påssåser etc, och sådant är inte alls lika gott som det man själv gör från grunden. Dessutom nu när många är rädda för tillsatser, det är i halvfarikat det finns, inte i köttsoppan eller såsen man själv tillagar.Jag brukar smygtitta i andras varukorgar när jag står i kön till kassan, och förvånas över hur mycket skräp en del köper.Vid ett tillfälle stod jag vid köttdisken, och ett par i trettioårsåldern beklagade sig inför varandra över att det inte fanns pepparstek, för det var de ju så sugna på.Jag sa att de kan köpa något nötkött och krydda själva.-Va, kan man göra det, sa det förvånat.
    Haha ja det är väl så.
    Men jag får hålla med om att det är läskigt hur hemsk mat folk äter. Vi har blivit lite duktigare sista tiden så det är jag jätte glad för. Men denna tiden lär göra mig helt omvänd. Men idag blev det helfabrikat. Vi hade en burk ravioli i skafferiet. Vi skulle egentligen koka vitkålssoppa och ha raviolin i morgon men vi kom hem sent idag så vi bytte dagar. Men när allt skit är ur hemmet kommer det aldrig mer in igen :)
  • Anonym (mat)
    Mamsis skrev 2009-10-28 20:05:39 följande:
    Hmm vet inte om jag redan skrivit i den här tråden, men isf får ni se receptet två ggr Morotssoppa1 kg morötter skalas och skärs i småbitar så de mjuknar fortare.Lägg i kastrull coh täck med vatten, vattnet ska precis täcka bara.Ha i kryddor, olika örtkryddor är gott, ev en buljongtärning. När bitarna är mjuka passeras de antingen i mixer eller mosas för hand. Ev kan man behöva späda med mer vatten i efterhand.Ät med ett gott bröd. Hos oss kostar ett kg morötter just nu 3 kr kg så detta är det billigaste jag kan komma på.
    Jag som länge letat efter ett bra recept på morotsoppa! Tack!
  • Anonym (mat)
    mamma030407 skrev 2009-10-28 20:52:42 följande:
    en god å billig gratängkokt pasta2 pkt eller 1 pkt bacon1 burk majscreme frasisheriven ostkoka pastan,stek baconen å lägg i smörad form. Häll i majsen å cremefrashen på med osten i ugnen ca 15 min 200 grader.. mkt god å kan frysas in:)
    Brukar du ha vanlig creme fraiche eller smaksat?
  • Anonym (mat)
    mamma030407 skrev 2009-10-29 10:44:19 följande:
    Anonym (mat) skrev 2009-10-28 21:05:57 följande:
    japp vanlig cremefraishe:)..har testat med championer i med e super gott..blir ALLTID över så vi fryser in:)
    Ja det ska jag nog se till att prova :)
  • Anonym (mat)
    Nygge skrev 2009-10-29 11:08:55 följande:
    Jag brukar göra sås på ett kilo rivna morötter, blanda med lök och krossade tomater och koka i drygt en halvtimme (massor med kryddor är gott förstås, jag brukar t ex använda buljontärning, vitlök, oregano och salt och peppar). Passar bra som pastasås, och då är det extra gott med creme fraiche, som hälls i när det i princip är färdiglagat. Och nästa dag kan man göra en pizzabotten och breda på såsen, och då är det förstås gott om man har lite ost också. Komplettera med bönor eller andra proteiner ibland.
    Det var smart :)
Svar på tråden extreemt billiga maträtter