• Mars2007

    Vidöppen hjässbjudning/kronbjudning

    Sorterade papper idag och hittade förlossningsjournalerna från båda mina förlossningar.

    Undrar nu mest av nyfikenhet, ni som fött i vidöppen hjässbjudning samt kronbjudning. Fick ni veta detta? Berättade de för er varför det (ev) var en jobbig förlossning? Såhär i efterhand kan det ju kvitta för min del men det hade ju förklarat en del för mig iaf. Mitt första barn kom i vidöpppen kronbjudning läste jag nu - sökte på nätet vad det innebar och det förklarade ju varför jag hade såååå ont i ryggen t ex, varför det var svårt att krysta ut henne. Var fullt öppen omkring 08.00 - hon är född 12.00 med sugklocka och kraftigt medtagen. Vet att de sade under förlossningen att det var som om där fanns ngt i vägen.. jag blev röntgad i efterhand för att se att jag inte hade för trångt bäcken - men som jag förstår det så har ju denna bjudning säkert varit orsaken.. kanske var det även därför som det kom barnmorskor på bb som tyckte det hade en tuff förlossning..

    Andra barnet kom i vidöppen hjässbjudning så det var lite tufft det oxå - var en värk från sugklocka.

    Informeras man verkligen inte om detta? Tycker själv såhär i efterhand att det hade förklarat en hel del för mig iaf.

    Kanske bara jag som bryr mig men man fförlossningen är ju en så pass stor upplevelse som man bearbetar och pratar om.

  • Svar på tråden Vidöppen hjässbjudning/kronbjudning
  • Ulle05

    Sonen föddes med vidöppen hjässbjudning, de förklarde under förlossningens gång att han inte hade roterat rätt. Både läkare och BM konstataterade det genom både vaginal undersökning och UL. Hade också mkt kraftigt tryck bakåt i ryggen och de förklarade under förlossnigen att det berodde på barnets läge. Han hade svårt att komma ut så det blev tillslut sugklocka och yttre press. Enl min make (jag hade ingen uppfattning) så lossnade sugklockan flera gånger och de fick göra flera försök. Det var tydligen nära ett snitt. Sonen var medtagen när han kom ut, men återhämtade sig. BM förklarade att mitt bäcken hade den formen att barnet inte behövde rotera. I efterhand så berättade min mamma att både jag och min bror låg i vidöppet läge samt att mina kusiner också har fött deras barn på detta sätt. Så det kanske kan vara ngt ärftligt. Jag vet inte.

    Denna gång hoppas jag på att det ska gå bättre, men det kan man ju aldrig veta! Tyckte i varje fall att jag fick bra information om läget under förra förlossnigen.

  • ploten

    Min son låg också i vidöppet läge, vilket jag också fick reda på genom att läsa journalen efteråt. När de skulle sätta skalpelektroden hade de svårt att hitta ett bra läge, och då hörde jag bm diskutera med sin kollega huruvida han kanske låg vidöppet, men de kom aldrig till någon slutsats och sa aldrig något till mig.

    I mitt fall slutade det med akut snitt, eftersom huvudet aldrig kom längre än till spinaeknölarna trots att jag varit fullt öppen i flera timmar, och sonen riskerade syrebrist. De försökte även med sugklocka. Vad jag förstår var det först vid operationen de verkligen kunde konstatera att han låg vidöppet (eller så visste de det innan men valde att inte säga något till mig av någon anledning).

    Efteråt har jag hört att man ofta blir ombedd att stå på alla fyra under värkarbetet för att ett barn med misstänkt vidöppet läge då lättare kan rotera så att det hamnar rätt, men det var ingen som uppmanade mig till det (och själv visste jag ju inget).

    Inför andra förlossningen skrev jag in som önskemål att jag ville bli peppad att vara mer rörlig, inkl att stå på alla fyra om de misstänkte vidöppet läge. När bm denna gång uppmanade mig att stå på alla fyra blev jag förstås nervös att även detta barn skulle ligga vidöppet men samtidigt glad att hon följde mitt önskemål. Sen lyckades hon även få mig att kravla mig upp på en förlossningspall under själva framfödandet, som slutligen skedde med dottern i framstupa läge.

  • LyckaJones

    Jag födde mitt första barn med vidöppen hjässbjudning och det var det ingen som berättade för mig under tiden.
    Läste det själv i journalen.
    Är rätt besviken på att jag inte fick veta det, hade varit skönt att veta varför jag fick krystimpulser så tidigt och att krystningen tog så lång tid.
    Har i efterhand förstått att de visste om hennes bjudning för de hjälpte mig till gynnsammare ställningar för att försöka få henne att rotera rätt, men utan att förklara för mig.

  • Mars2007

    Intressant läsning - min dotter "slets" ut med sugklocka och yttre press.. att jag inte visste under förlossningen tror jag inte spelar så stor roll men eftersom jag förstod i efterhand att det var "onormalt" svårt att få ut henne så hade det kanske varit smart att ta upp det - på efterkontrollen var det precis som den bm inte visste hur hon kommit ut för det togs inte upp utan det var hon som tyckte att jag skulle röntga mitt bäcken efter att jag berättat lite om min fl. Det står i min journal också att hon kom i vidöppen kronbjudning men det är inget som jag själv fäst någon vikt vid förrän jag såg det nu då jag ju fick lite förklarat i samband (efter) med sonens förlossning.

    Måste ju lägga till att jag ändå upplever mina fl som positiva så det är inte p g a missnöje eller så, snarare av intresse. Eller ja, som sagt kan ju tycka att man i efterhand efter första förlossningen förklarat varför det var så pass tufft som det var.

    Jag kommer också ihåg att krystimpulserna kom väldigt tidigt med båda barnen - med senaste började det innan jag var fullt öppen.. och i slutet var jag "tvungen" att krysta hela tiden även när jag inte hade värkar... det var rätt jobbigt.

Svar på tråden Vidöppen hjässbjudning/kronbjudning