• Pingela

    Kan kraftig ihållande mensverk vara ett tecken på att förlossning är på gång? Snälla hjälp!!

    Hej alla fina!!
    Jag är nu i v. 36 (35+6) Förra helgen fick jag kraftig mensvärk på fredagen. Min väninna som var hemma hos oss då sa att - så började min förlossning!. Jag kände mensvärken hela kvällen, läste på lite om hur förlossningen startar och om förvärkar. Det stod att förvärkarna kunde kännas som mensvärk, men förvärkar kan man väl ha ganska långt innan, eller? Hade svårt att sova under natten för det gjorde så ont. Ringde förlossningen vid 4 tiden. De sa att det kunde vara en urinvägsinflamation och bad mig komma in vid 8 tiden för att göra ett urinprov. Vi gjorde det, sedan satte de ctg och mätte samandragningarna. Jag hade regelbundna, ganska täta samandragningar men de var inte särskilt kraftiga eller långa. Jag var inte alls öppen så det var inte förlossning på gång, inte heller urinvägsinflamation. Läkaren sa att jag skulle ta det lugnt. Under veckan har jag haft liknande mesvärk ganska ofta, varje eller varannan dag. Från torsdag kväll till igår = fredag kväll hade jag konstant mensvärk. Känns typ som den jobbigaste dagen då man har mens. Idag har det minskat och jag känner bara lite smått i äggstockarna (eller där de en gång satt, vet ej vart allt tar vägen) Jag har bf 21 nov, kan det va så här till dess eller är detta ett tecken på att förlossningen närmar sig? Vad tror ni (får så luddinga svar av min barnmorska)
    Tack på förhand! Pingela

  • Svar på tråden Kan kraftig ihållande mensverk vara ett tecken på att förlossning är på gång? Snälla hjälp!!
  • Miot

    Jag känner likadant... Har känt så sen v. 30 ungefär, jättejobbigt. Är nu i v.40+7 och det sitter fortfarande i... Så det kan ju vara jobbiga förvärkar, har du testat att ta alvedon? Ring förlossningen och kolla med dom, du kanske får komma in på koll.

  • fia jimmy

    Det låter som jobbiga förvärkar. Så hade jag det i typ 4 veckor. Sen gick det över när jag hade ca 2 veckor till BF.

  • repa

    på min första förlossning så låg jag inne på sjukhus för jag fick havandeskapsförgiftning...natten innan dottern föddes så fick jag konstant mensvärk då sa den barnmorskan som jobbade natten så här till mig...."grattis då kan man säga att din förlossning är väldigt nära"
    jag födde dagen efter...
    nu är jag gravid igen å är i v 39 å har haft konstant mensvärk sen ca tre veckor tillbaka(självklart så har det avtagit ibland men mestadels ont) men här är det ingen bebbe ännu tyvärr så denna "förlossningen" blev inte samma som min förra utan nu har jag mer sammandragningar å värk än vad min första va...så jag väntar fortfarande å har trott sen ca tre veckor tillbaka att jag ska föda vilken dag som helst...drygt men den som väntar på något gott....
    lycka till tjejer å grattis till snart bebisar...

  • Sally

    Jag har också så i lite drygt 2 veckor nu, är i v. 40. Tror inte det betyder förlossningen är akut på gång.

  • Pingela

    Hej!

    Tack för era svar! Känns genast som att jag har lite mer koll.

    Några fler som känner igen sig? Hur var det för er?

    Lycka till! Kram Pingela

  • Ellih73

    Hej hej!

    Jag är i vecka 32+6 och igår fick jag rätt så kraftiga mensvärkar, mådde illa och kände illningar runt blygbenet, idag känns det bättre, men har mensvärk. Kände även några hugg i nedre delen av magen när jag rörde på mig.

  • Underbara ungar

    Det låter onekligen som "onda" sammandragningar eller förvärkar.
    Träning inför förlossningen så att säga.
    Det kommer att kännas ungefär likadant när det hela väl startar sen, bara att de "riktiga" värkarna är mer ihållande och längre.
    Man kan testa att ta alvedon/panodil, duscha varmt och/eller bada. Oftast, inte alltid dock, så släpper det lite.

    ALL lycka till dig och lycka till!!


    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • Underbara ungar
    Ellih73 skrev 2009-10-27 13:45:18 följande:
    Hej hej!Jag är i vecka 32+6 och igår fick jag rätt så kraftiga mensvärkar, mådde illa och kände illningar runt blygbenet, idag känns det bättre, men har mensvärk. Kände även några hugg i nedre delen av magen när jag rörde på mig.
    Det där låter som att bebben håller på att fixera sig.
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • Ellih73
    Underbara ungar skrev 2009-10-27 13:50:46 följande:
    Det där låter som att bebben håller på att fixera sig.
    Okej :) Tack för svar!
  • Underbara ungar
    Ellih73 skrev 2009-10-27 13:54:53 följande:
    Okej :) Tack för svar!
    Lugnt
    Man känner sig lite "världsvan" när man väntar nr 3
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • Ellih73
    Underbara ungar skrev 2009-10-27 13:56:06 följande:
    Lugnt Man känner sig lite "världsvan" när man väntar nr 3
    Ja det är värre för en annan där allt är nytt ;)
    Lycka till :)
  • murranmutt

    Hej jag har bf den 20/11 och jag har precis samma sak. Min "mensvärk" håller i sig dygnet runt plus kraftiga sammandragningar.
    Men det ska väll vara såhär :/ Jag tänkte också om det kunde vara förlossning på g, men jag tror att jag får gå tiden ut :P

  • Mrs Westrum

    Hej,

    v 39 har, har haft EXAKT som du beskriver i ca 3 veckor. Ar inte oppnad alls - men min lakare sager "det kan handa narsomhelst" :) Det ar kroppen som ovar.

    Min "mensvark" ar skitjobbig ocksa, jag vaknar pa natten av dem. Det ar varst i landryggen och sa kanns det som lar, rumpa och ljumskar domnar bort.

    Jag forsoker att fokusera pa att man snart far traffa den lilla och da ar nog detta glomt!

Svar på tråden Kan kraftig ihållande mensverk vara ett tecken på att förlossning är på gång? Snälla hjälp!!