• Äldre 24 Oct 23:24
    11987 visningar
    12 svar
    12
    11987

    5 år mellan syskon?

    Är det någon som har så långt mellan sina barn? Hur fungerar det mellan dem? Finns det några vuxna som har samma ålderskillnad mellan sig själv och syster/bror och hur ser er relation ut?

    Min sambo och jag har inte varit redo för att försöka bli med barn igen och att skaffa ett syskon till vår dotter förrän nu. Nu har vi båda börjat tänka tanken lite och det känns mer och mer lockande och spännande att försöka igen.

    Vi tror att vår dotter är redo för ett syskon nu också.

    Finns det några därute som har barn med denna åldersskillnaden så får ni gärna dela med er av era erfarenheter !

  • Svar på tråden 5 år mellan syskon?
  • Äldre 24 Oct 23:29
    #1

    Hej
    Jag har en lillasyster som är 5 år mindre än mig. Oxå har jeg barn med samma mma mellanrum.
    Jag och syrran hade väl inte så jättestort utbyte av varann som barn.. Jag tyckte hon var jobbig!!
    Idag när jag är 30 och hon 25 är vi de bästa vänner, kan prata om allt och träffs dagligen!

    Mina barn med det mellanrummet är idag 7 och 2 och det är inga problem (ännu )

    Så det kan bli väldigt bra om inte förr så senare


    Signe är här 28-4-09
  • Äldre 24 Oct 23:49
    #2

    Det tror kanske jag också. Förhoppningsvis blir det vad man gör det till

  • Äldre 25 Oct 00:08
    #3

    5 år är väl inte långt? Jag vill absolut inte ha barn tätare än så. Jag är 7 år äldre än min lillasyster och jag har aldrig upplevt det som en nackdel.

  • Äldre 25 Oct 21:02
    #4

    Det är nästan fem år mellan mig och min syster och vi är väldigt nära varandra, och har så varit ända sedan vi var små. Vi lekte massor ihop som små och det var inga problem, utom det att jag som fyraåring och blivande storasyster hade lite för högt ställda förväntningar på vad vi skulle kunna göra tillsammans när hon väl kom ut ;). Ett tips är alltså att förbereda storasyskonet på att bebisen faktiskt inte kan leka överhuvudtaget när den kommer ut.

    (Har själv fyra år mellan mina barn och det funkar bra, tycker jag.)

  • Äldre 25 Oct 21:05
    #5

    Vår dotter är drygt 5,5 år och har nu fått två småsyskon som snart är 3 månader gamla. Hon sköter dom, är som en "lillmamma". Såå stolt och vill gärna bära, byta kläder, ge flaska osv. Men visst finns det lite svartsjuka också, inte lätt att ha fått full uppmärksamhet i så många år och nu få konkurrens av två stycken bebisar. Men aldrig att hon låter det gå ut över bebisarna, hon har hur mkt tålamod som helst med dom...

  • Äldre 25 Oct 21:16
    #6

    jag har en fyra år äldre syster och en fem år yngre bror.. Kontakten mellan mig och min syster har varit lite si sådär.. Men mellan mig och min har kontakten alltid varit bra.Klart vi bråkat lite men inte alls speciellt mycket.. Jag har aldrig upplevt att det varit konstigt på något sätt..

  • Äldre 2 Nov 22:39
    #7

    Tack för era svar! Åldern har kanske ingen betydelse trots allt...

  • Februa­rii
    Äldre 4 Nov 10:17
    #8

    Jag är 5 år äldre än min syster och var tydligen en del att ha och göra med när jag som 5-åring plötsligt inte skulle vara ensambarn längre. Dock har det fungerat bra så länge jag kan minnas och nu kommer vi väldigt bra överens. Jag tror att det finns för- och nackdelar med alla ålderskillnader, man får ta det som det kommer helt enkelt.

  • HippYg­irl
    Äldre 4 Nov 10:24
    #9

    jag är 5 år äldre än min lillasyster, har även en till som är 6 år yngre (det är 11 mån mellan dom) och det var inte alls kul när vi var mindre. det var alltid dom i hop och så jag. men tror det är annorlunda om det bara är en lillasyster. men eftersom jag då hade varit själv i 5 år och sen kom det 2 till jag skulle dela med så vart det bara fel . kommer ihåg att dom delade rum och mamma och pappa delade rum men jag fick sova själv. vid matbordet satt mamma och pappa mitt i mot varann och det gjorde mina systrar med men jag fick sitta ute på hörnet. vissa ser det säkert som små saker man jag tyckte det var riktigt jobbigt. En sak jag kommer ihåg är att när vi tex fick glass fick dom varsin och jag en då så klart, men jag såg dom som en person så jag tyckte att fick dom 2 (1 var) skulle jag också ha 2. hehe. men idag har jag världens kontakt med min äldsta lilla syster, vi gör allt ihop. men min andra syster och jag har ingen relation alls.

  • Fru Öland
    Äldre 6 Nov 22:07
    #10

    Hejsan

    Ja min man och hans bror är de 6år i mellan och dem har jättebra kontakt idag, de klart att han verkade ha jobbigt ibörjan, bråkade en del när de var mindre, men så e de ju med alla syskon, de spelar ju ingen roll direkt vilken ålder de är.

    Vi har nu 1 barn som e född 05 och vill gärna ha ett barn till, Vår son tjatar om att få ett syskon till dagligen, han förstår förstås inte att de kanske e trist i början, att de inte bebisen vill leka osv,

  • Familj­en Hansen
    Äldre 6 Nov 23:48
    #11

    Hejsan !!

    Har 2 döttrar med 10 år mellan, ja det är samma pappa {#lang_emotions_laughing} Vår stora flicka tycker det är jätte kul med en lillasyster....
    De kommer ju inte ha "nytta" av varandra förren de kommer upp i ålder som 20 och 30 kanske men har ju varandra trots allt...
    Vi kommer skaffa fler barn eftersom det är så stor ålders skillnad {#lang_emotions_dreamer} mellan dem.
    Är ju både för och nackdelar när det är många år emellan...

    Lycka till !!!

  • Manneh­kunda
    Äldre 6 Nov 23:54
    #12

    Min äldsta är snart 6 och lillen är 6 månader, det funkar jättebra. Stora sköter sig mycket själv, och behöver inte underhållas/kollas konstant vilket gör det lättare för mig att sköta lillen. Stora förstår att han ibland får vänta och att han måste vara försiktig med liten, hjälper gärna till men inte överdrivet mycket.
    De älskar verkligen varandra och stora är så mån om att lillebror har det bra, de kommer nog aldrig vara utan varandra

Svar på tråden 5 år mellan syskon?