• MinNatalie

Vad är så dåligt med välling?

Vissa säger att välling är dåligt och att man max får ge 3 mål om dagen? Varför?

• Svar på tråden Vad är så dåligt med välling?
  • Miniigirl

det är väll inte samma sak som ersättning,eller bröstmjölk...utan mer som gröt! och som jag har fattat det så innehåller inte gröt/välling allt som behövs lixom!

• Rottis77

På min bvc säger dom att dom inte får i sig tillräckligt med vitaminer annars, men undrar om det stämmer.

• The Black Lady

Därför att det är så mycket gluten i...

Och dessutom, vem vill äta välling 3 ggr om dagen??

• MinNatalie

The Black Lady skrev 2009-10-26 13:48:50 följande:

Därför att det är så mycket gluten i...Och dessutom, vem vill äta välling 3 ggr om dagen??
    Ja min dotter vill ju det och hon gillar inte ersättning. Hon äter bra med mat också, fast vällingen vill hon inte vara utan. Jag har minskat på antal skedar pullver man ska ha i vattnet istället så den blir något lösare.
  • The Black Lady
    MinNatalie skrev 2009-10-26 13:52:35 följande:
    Ja min dotter vill ju det och hon gillar inte ersättning. Hon äter bra med mat också, fast vällingen vill hon inte vara utan. Jag har minskat på antal skedar pullver man ska ha i vattnet istället så den blir något lösare.
    Du behöver inte ta bort välling, utan ge morgon och kväll och ev på natten så ger du vanlig mat på resternade dagen.
  • Rottis77
    Därför att det är så mycket gluten i...Och dessutom, vem vill äta välling 3 ggr om dagen??
    Min son!
  • mammis12

det e väl för att barnen sa äta mer riktig mat o inte enkel/flytande mat som gröt o välling är.

• vittra
    Rottis77 skrev 2009-10-26 13:48:07 följande:
    På min bvc säger dom att dom inte får i sig tillräckligt med vitaminer annars, men undrar om det stämmer.
    Självklart stämmer det, om huvudfödan som barnet får i sig består av välling får barnet givetvis inte i sig tillräckligt av varesig vitaminer, mineraler eller andra näringsämnen. Välling är inte en ersättning för vanlig mat, det är ett komplement precis som gröt eller en macka...
  • vittra
    MinNatalie skrev 2009-10-26 13:52:35 följande:
    The Black Lady skrev 2009-10-26 13:48:50 följande: Ja min dotter vill ju det och hon gillar inte ersättning. Hon äter bra med mat också, fast vällingen vill hon inte vara utan. Jag har minskat på antal skedar pullver man ska ha i vattnet istället så den blir något lösare.
    Det är väl ingen som sagt att något mål välling per dygn skulle vara dåligt eller skadligt, problemet är om du ersätter all annan kost med bara välling. Det låter ju dock som att hon får vanlig mat? Om du ger välling mindre än 3 ggr per dygn tycker jag inte du ska se det som ett problem.
  • logg81

Min tös är en riktig vällingtant! Hon kan äta välling resten av sitt liv tror jag. Men för att hålla en bra balans så ger jag bara välling innan läggdags och som första mål på morgonen. 3 flaskor totalt... Om hon är sjuk så har hon fri tillgång till det. Hellre "för mycket" välling då än inget alls i magen...

Att bara äta välling jämt är inte nyttigt i längden. Då får inte magen och tarmarna jobba som de ska. Däremot finns ingen älder då man bör sluta med välling. Jag äter fortfaande välling emellanåt och jag är 28... så sånt är skänt att man inte behöver tänka på... Men olika mat så att magen får jobba är jätteviktigt...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
Svar på tråden Vad är så dåligt med välling?