Inlägg från: Rumpetroll |Visa alla inlägg
  • Rumpetroll

Varför bara ett barn?

Jag har en dotter på 5.5 mån, och jag känner nog att det räcker. Känner att det kommer bli enklare med ett barn, plus att jag inte orkar gå igenom en graviditet till, tyckte det var hemskt att vara gravid.
    Jag ser nog fler fördelar med att ha ett barn; billigare, mindre att planera, kunna resa, få barnvakt, kunna ge all uppmärksamhet, bo mindre, mer egentid, tror att listan kan göras lång.

• Rumpetroll
    Dreamheaven82 skrev 2009-12-31 07:38:02 följande:
    Är också så trött på normen att man ska ha minst två barn, villa, volvo och hund. Jag har alltid velat ha två barn sedan jag var liten. Sedan jag fick min son för två månader sedan har jag börjat tänka om. Det har varit tänkvärt att läsa tidigare inlägg i denna tråd.  Precis som ni skriver så värdesätter jag att man kan fokusera 100% på ett barn. Jag växte själv upp i en barnaskara av 4 syskon. Jag var minst, och har alltid fått höra att jag kom till för att mamma och pappa ville försöka få en son. Jag kan säga att jag HATAR att vara minstingen i en så stor familj. Jag kände mig ofta ensam, övergiven, hatade att ärva alla kläder, fick ingen egentid tillsammans med mina föräldrar. Jag lärde mig inte heller det sociala samspelet då mina föräldrar som redan var helt utmattade efter mina 3 äldre syskon inte orkade ta sig tid för mig och min utveckling. Vilket i sin tur gett mig psykiska besvär. Det jag vill säga är att det beror helt och hållet på hur föräldrarna uppfostrar sina barn och hur mycket engagemang de vill lägga ner på sina barn. Även om man har syskon kan man känna sig otroligt ensam. Barn ska skaffas av rätt anledning - kärlek, inte för att normen säger minst två stycken. Jag kanske blir sugen på fler barn om något år, men idag prioriterar jag att vi som familj ska må bra och att vi tillsamman kan få möjligheten att få uppleva de individuella drömmar och mål vi har i livet. Jag vill inte vara sur och bitter när jag blir äldre över att jag inte kan göra vissa saker nu som jag vill uppleva. Om vi mår bra som en familj kan ge vi varandra så mycket mer. Man ska ha tid, ork, engagemang och givetvis kärlek till alla i familjen. Jag vet inte om jag kan uppnå det med två barn idag, det får tiden utvisa. När det gäller vård av föräldrar - bara för man är 4 syskon behöver det inte betyda en säkerhet att man på äldre dar har någon att dela ansvaret med. Två av mina syskon har sagt upp bekantskapen med mina föräldrar, den tredje har bosatt sig flera mil ifrån föräldrahemmet. Syskon är egna individer, och även om vi är vuxna är vi fortfarande olika varandra och jag saknar en nära gemenskap med dom.
    Det var ett väldigt bra inlägg.
    Känns bra att få höra den andra sidan av hur det kan va att ha många syskon. Får höra hela tiden att man måste minsan  skaffa syskon till sina barn, annars kommer dom bli ensamma..
    Har en bror som snart har 6 barn, dom har tvillingar på G.
  • Rumpetroll
    Gladskit skrev 2009-12-31 15:51:07 följande:
    Jag gillade också ditt inlägg. Precis som du är jag uppväxt i en familj med en barnaskara på fyra. Jag var dock äldst och tog tidigt på mig mycket ansvar för de yngre (som dessutom var tjejer allihop). Det var aldrig något som mina föräldrar krävde, inte alls, men som tjej och äldst så tyckte jag väl att det var roligt med barn och bebisar helt enkelt. Innan jag fick barn själv så var jag helt säker på att jag ville ha minst två barn, kanske tre. Men vi hade en tuff tid när min son föddes så att börja planera syskon var inte direkt prio ett. Nu är han snart fyra år och jag kan börja känna någonstans att jag är lite sugen. Men det är så mycket som ska stämma, jag tycker vi har det så bra nu. Vi har tid för varandra, för honom, vi hinner med hobbies och det sociala med släkt och vänner. Framför allt jag själv har ett stort behov av egentid och det lär ju inte bli mer sånt med TVÅ barn Klart att dom kan leka med varandra men ska en av oss iväg på nåt så blir ju den andra själv med båda. Man ångrar aldrig de barn man får säger många när man pratar om detta, och det är ju sant. Men jag tror mycket väl att man, när man väl sitter där sen med en bebis och ett storasyskon och ska räcka till för båda, kan få tankar som att varför lyssnade jag inte mer på mig själv... Detta är verkligen en neverending story. Och inte blir man yngre heller!!
    Vissa saker du säger har jag oxå tänkt på.

Jag är en väldigt rastlös person och en anning bekväm. Tror att fler barn blir för besvärligt för mig.
    Jag gillar att komma på helt plötsligt att jag vill ut och festa lite, ja och då får ju sambon va hemma. Detta funkar galant nu med ett barn, men tror att mina infall kan bli svåra om vi skaffar fler.
    Trivs så bra med att kunna göra det jag känner för när jag känner för det. Kanske låter lite dumt så när jag säger det...
    Men för mig handlar livet om att leva fast man fått barn. Sen vad andra gör det skiter jag i, Men jag trivs att ha det såhär

Och det jag längtar efter mest nu är att få jobba Ska bli så kul att hitta ett jobb och lära känna nya människor
  • Rumpetroll

När är man en äldre förälder?

Jag är 27 år och har fått mitt första och troligtvis mitt ända barn. (och jag är nog inte gammal eller ung)

När jag var yngre sa jag alltid att jag ville ha 6 barn. Älskar barn. Men nu när jag fått ett barn så känner jag mig helt komplett och känner inget som helst sug efter fler.

• Rumpetroll
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-19 19:50:14 följande:
    Jag undrar varför man skaffar fler barn... var inte det första barnet det rätta? :P
    Haha klockren ^^

Jag vill inte ha fler ban än det barnet jag har, hon e ju såklart helt fulländat.
    Jag är dock ensamstående, så barn kan och vill jag inte göra fler.
    Trivs så bra med att lämna bort min dotter varannan helg till hennes pappa så får jag en helg helt för mig själv. Ego? Ja visst och det står jag för. Jag är inte bara mamma jag är människa oxå ^^
Svar på tråden Varför bara ett barn?