• hemlis

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11

Startar en ny tråd för oss med mycket extraslag på hjärtat

Jag startade tråden för ca 2 år sedan, då hade jag precis fött mitt tredje barn och fick plötsligt hur mycket extraslag som helst på hjärtat.
    Jag åkte till akuten vettskrämd med mitt nyfödda barn, jag hade ca 20 extraslag per minut då och dom tog massor av prover.
    Jag har nu träffat fler hjärtspeciallister och fått göra mycket undersökningar, jag har ofarliga extraslag.
    Det har tagit lång tid för mig att må bättre psykiskt bra trots alla extraslag som jag fortfarande ofta har.

Jag märkte när jag startade den förra tråden att jag inte var ensam, det var så skönt.
    Nu hoppas jag att alla ni gamla hittar hit och även nya förstås!

• Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11
  • Hjartesjalen

Hej allihopa o trevlig helg onskar jag er!! Hur mar ni o hur gar det for er?

Allasval hur har det gatt for dig, har du fatt gora EKG?

Massa kramar!!

• pågmamman

Nej, jag sa som det var att jag tyckte det var jätte obehagligt och var jätte stressad då jag kom dit! Så hon gjorde bara ultraljud - som förstås var fin fint! Fått ny tid för arbets ekg - känns bättre nu när de vet att jag är nojjig för det! Sedan har hon sagt att hon komemr skicka alla resultat till "expert" arytmi dr på univ. sjukhuset jag tidigare varit på. För hon menar att hon sett antydningar i min journal på att de inte var säkra på att jag var färdig utredd och att hon var bäst lämpad att bedömma mitt hjärta! Hon bedyrande att det jag hade inte var farligt men ack så obehagligt. Ngt med ngr celler som sitter nära sinus-knutan. Tror översatt till svenska att jag får extra slag väldigt nära sinusknutan vicket triggar i gång hjärtklappning. Hon trodde tyvärr inte att detta gick att bota med ablation. Men det var ytterligare en anledning att hon ville komunicera med "experten" - för hon hade bättre koll på senaste rönen.

• Hjartesjalen
    pågmamman skrev 2010-01-08 19:54:22 följande:
    Nej, jag sa som det var att jag tyckte det var jätte obehagligt och var jätte stressad då jag kom dit! Så hon gjorde bara ultraljud - som förstås var fin fint! Fått ny tid för arbets ekg - känns bättre nu när de vet att jag är nojjig för det! Sedan har hon sagt att hon komemr skicka alla resultat till "expert" arytmi dr på univ. sjukhuset jag tidigare varit på. För hon menar att hon sett antydningar i min journal på att de inte var säkra på att jag var färdig utredd och att hon var bäst lämpad att bedömma mitt hjärta! Hon bedyrande att det jag hade inte var farligt men ack så obehagligt. Ngt med ngr celler som sitter nära sinus-knutan. Tror översatt till svenska att jag får extra slag väldigt nära sinusknutan vicket triggar i gång hjärtklappning. Hon trodde tyvärr inte att detta gick att bota med ablation. Men det var ytterligare en anledning att hon ville komunicera med "experten" - för hon hade bättre koll på senaste rönen.
    Da e det i alla fall igang att utredas vidare o det e bara possitivt, o att ditt ultraljud ser bra ut e ocksa valdigt possitivt efterom dom kan se helheten over hjartat pa sa vis.
    Sander dig massa kramar!!!!
  • snartvår

Halloj!
    Skönt vatt ditt ultraljud var bra:) vad skönt att utredninnä på gång! Jag lovar att det känns bättre när allt är klart.Gör alla utredningar du blir erbjuden när du ändå är på g även att det känns tungt och stressig. Du får tänka på att det snart är gjort och visar det något så gör det annars är det ju bara positivt:). Jag har läst om det du skriver att det kan finnas ett område celler vid sinusknutan son aktiverar hjärtat snabbare än vad sinusknutan gör bla på www.hjärt-lungfonden. se . Det är INTE farligt men jobbigt. Vi får försöka peppa dig så mycket vi bara kan här!!! Du ska se att det snart blir bra med dig med!!! Jag håller alla tummar jag bara kan för dig.
    Trevlig helg kramar till alla

• pågmamman

snartvår: Tack! Står det något om vad man kan göra åt det? Har det ngt namn? Kan du säga var mer especifikt på sidan du sett texten?

Det konstiga tycker ajg e att sist jag räffade arytmi experten så avslutade hon mig. Hon sa förstås att jag alltid var Välkommen tillbaks.... Konstigt.

kram kram

• LillaPinglan

Allasväl: känner igen det där ;)
    Fick hem en remiss för ett par dagar sen, om att jag ska få ÄNNU ett bärbart EKG om ca 2 mån..Hur många ska jag göra egentligen? Har säkert haft 10 st sådana genom åren. Antar att det är för graviditeten denna gången. men men, det känns tjatigt och händelselöst nu liksom. Vet ju nästan vad de kommer säga !

• pågmamman

Hittade det, se nedan. Men hittar ej om det är farligt och ej heller varför man får det etc.... Har du läst mer?

Lycka till -Lila pinglan!

Ektopisk förmakstakykardi (EAT)

Denna typ av hjärtrytmrubbning kallas också fokal vilket

antyder att fokus ligger fel. Här är det frågan om ett litet

område med enstaka hjärtceller som utan signaler från

sinusknutan aktiverar hjärtat. Denna rytmrubbning kan

variera mellan drygt 100 och 250 slag per minut och kan

vara både återkommande och ihållande. Också här finns

möjlighet att behandla med ablation

• pågmamman

Fast vid närmare eftertanke undrar jag om ovan stämmer för mig - för båda mina läkare har tryckt på att hjärtslagen komemr från sinusknutan - tror jag?! Men kanske är det celler som utlöser extraslag nära sinusknutan som får i gång hjärtklappning?!

• snartvår

Hej igen!!
    Ektopisk förmakstakykardi (EAT) Det är det jag har och är abladerad för:) Och jag tror att det kan vara detsamma för dig allasväl. Vad jag förstår kan dessa områden ligga lite utspridda, på mig abladerade dom 3 ställen men tror möjligen att ett ställe finns kvar. Vad jag har fattat kommer detta ofta bara pang på och är inte med fött. Det är lite ovanlig diagnos tror jag, och på mig kunnde man inte sätta diagnosen förrän under ablationen. Tror det är svårt att sätta diagnosen på detta?
    Lycka till nu!!! Kramar från mig och ta nu tjuren vid hornen!!! och tänk på att en diagnos och behandling kommer få dig att må så mycket bättre!!!:)

• pågmamman

snartvår: Tack för all din info Mår du fortfarande bra?

Trodde att du hade extra banor? Jo, skulle inte förvåna mig om vi har samma - för vi har ju haft väldigt lika symtom och så... & det där med flera ställen skulle kunna stämma för mig med - då jag ju tycker att det är olika från gång till gång! Så kanske är det det. Vet du om ngn av dina satt nära sinusknutan? Det lilla jag förstod av läkaren jag träffade nu sist är att det är svårt med ablation om det sitter nära sinus.

Fick oxå uppfattningen om att det kunde förvärrades av stress & att det kunde försvinna?! Verkar konstigt - för cellerna finns där ju! Kan de t o m uppkomma av stress? Jag tror att Första gg jag fick denna typ av hackningar och "hjärtklappning" var när jag hade tagit i ordentligt i en uppförsbacke då jag precis fått zeloken... Undrar om det kanske bildades då - för att hjärtat inte tog i tillräckligt av signaler från sinus p g av betablock?!

Fick du ngn information mer? Väldigt intresserad just av varför det uppkomemr -för då kan man ju undvia att få fler.... Förstått att det kan vara svårt att "reta i gång" den här typen av hjärtklappningar. Ingen annan text att läsa?

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 11