• ussa

Supertäppt och nässppray-beroende...

Finns det någon som har något bra tips på hur man "vänjer sig av" med att ständigt överanvända nässpray (och då menar jag den typ av nässpray som man egentligen inte ska ta mer än tio dagar i följd)? Jag blir så himla lätt svullen i näsan och bihålorna och blir VÄLDIGT tät, kan knappt andas och får nästan panik när man ska försöka sova om nätterna (vilket i princip blir omöjligt med bomstopp i näsa och bihålor...och så tar man till nässprayet igen!). Har provat diverse allerginässprayer men får nästan ingen effekt av dem, även om jag använt dem under en lite längre tid. Någon som har något bra råd?

• Svar på tråden Supertäppt och nässppray-beroende...
  • Lena

prova att skölja med saltvatten det rensar ut näsan utan att ge beroende.

• Familytime

Ja, cold turkey. Bara att låta bli, helt enkelt. Slemhinnorna lär sig till slut att leva utan nässpray, men det kan hända att de för alltid är skadade. Jag är ständigt lite tät i näsan efter två graviditeter med fullkomlig nässpray-överdos...

Så släng dem, försök leva med den täta näsan så länge det bara går och är det så att du inte klarar din vardag, så får du ta kontakt med sjukvården, tycker jag.

• Ankissen

Usch, jag har samma problem. Brukar använda nässprayet i de tio dagar man får, men försöka stå ut några fler timmar varje dag innan jag fyller på sprayen. Värst är ju på natten, så den sprayningen blir kvar längst. Den brukar jag avsluta genom att spraya bara en näsborre per natt. Dagen efter mår den ganska bra och då kan man förhoppningsvis vara utan spray helt och hållet.

• HonSomHarDetLångaStörigaNicket

Bit ihop och härda ut med hjälp av olbas funkar inte det så sök läkarhjälp. Jag har samma problem är nu gravid och då blir det värre.
    Pratade med en läkare en gång som trodde det kunde vara bakterier men det är inte bra att behandla när man är gravid.

Skulle egentligen tagit itu med detta men är nu gravid igen och i omgångar missbrukar jag otrivin menthol, har nu köpt hem både Olbas och rhinocort aqua och hoppas bli liiite bättre om några dagar.

Men har du som jag alltid en viss täppa även om du avvänjer dig så borde du kolla upp det.

• Me o Mike

Jag har i många år varit TUNGT beroende av Otrivin! Fruktansvärt jobbigt. Jag vet.

Men en dag så sa jag bara: NÄÄÄ nu slutar jag med skiten! Tog ca 1-2 dagar tills jag kunde andas normalt igen.

• ussa

Jag FÖRSÖKER i detta nu att inte bli GALEN eftersom jag har bestämt mig för att inte ta mera  vanebildande nässpray. Har tagit allerginässpray och en tablett som de sa var bra att prova med på Apoteket (också typ allergimedicin, ska hjälpa till att få bihålorna att svälla av) men går ändå omkring här på jobbet och är ordentligt "däppt i däsan". Ännu så länge känns ingen effekt överhuvud taget utav varken allergispray eller av tabletter. Kunderna ojar sig och bara tittar på mig när jag säger nåt - jag låter inte klok! Dessutom pustar man ju och stånkar som en gris när det liksom bara går att andas genom munnen, så en kväll som denna är man inte glad åt att jobba med service bland folk...! Att trappa ner på det vanliga nässprayet kanske är en idé? Men jag ska försöka stå ut ett tag till...tyvärr är det risk att jag inte klarar natten utan nässpray. Vi får se hur det går...

• Me o Mike

Jooo då.Du klarar det.
    Ta kall, frisk luft när det är jobbigt. Det hjälper.

• ussa
    Zack o Bella skrev 2009-10-29 21:04:05 följande:
    Jooo då.Du klarar det.Ta kall, frisk luft när det är jobbigt. Det hjälper.
    Tack för uppmuntran! Ska försöka härda ut! Hur gör du numera när du blir riktgit genomförkyld då? Använder du ALDRIG nässpray eller hur gör du?
  • Ankissen

Förresten: Du kan ju gå till doktorn och be om Rinexin och kortisonspray - då blir du av med beroendet. Jag har ätit Rinexin en gång, men fick biverkning med hjärtklappning och vill inte ha dem längre. För en av mina kompisar (och hennes sambo) funkar de däremot strålande.

• ussa

Ja, gamla fina Rinexin! Det hade jag nästan glömt av helt - jag fick det utskrivet en gång i samband med en bihåleinflammation, och det hjälpte jättebra. Tack för tipset, jag tror jag kanske har nåt att gå på där...om jag inte klarar av "avvänjningen" på egen hand, förståss!

Svar på tråden Supertäppt och nässppray-beroende...